világszenzációt keltett

2018.05.29. 18:00

Mathias Rust simán behatolt repülőgépével a felfegyverzett ország szívébe

„Senki sem akarta elhinni, hogy egy tapasztalatlan fiatal pilóta éppen a Határőrcsapatok Napján mélyrepülésben be tud hatolni a felfegyverzett ország, a Szovjetunió szívébe” – nyilatkozta korábban a német hírügynökségnek Vlagyiszlav Belov, az Orosz Tudományos Akadémia Németország-kutató Központjának igazgatója.

DH

A korabeli fotón Mathias Rust látható a testvérével együtt

Az igazgató ezt annak kapcsán mondta, hogy a tizenkilenc éves Mathias Rust 1987. május 28-án világszenzációt keltett azzal, hogy kisrepülőgépével akadálytalanul repült be a szovjet légtérbe, majd Moszkva szívében, a Vörös tér mellett szállt le. Azt, hogy kijátszotta a sebezhetetlennek hitt szovjet légvédelmet, a reformokat meghirdető Mihail Gorbacsov alapos tisztogatásra használta fel a konzervatív tábornoki karban. Maga Rust a kalandot egy év (pontosabban tizennégy hónap) börtönnel úszta meg.

Aki tudja, mit jelentett a hidegháború időszakában engedély nélkül belépni a Szovjetunió területére – sőt, engedéllyel sem volt könnyű, még a szocialista államokba szóló magyar útlevelek sem voltak érvényesek a Szovjetunió területére (emlékeim szerint vízumra is szükség volt az úti okmány mellett, pedig mi „baráti” ország voltunk) – az érti igazán, mekkora lehetett a világ megdöbbenése. A hivatalos álláspont szerint a fiatalember történelmi repülésével a gorbacsovi peresztrojka folyamatát akarta felgyorsítani, így közelítve egymáshoz a keleti és a nyugati hatalmakat.

Rust tette után évekkel egy nyilatkozatában ezt próbálta is megerősíteni.

Tele volt álmokkal

„Akkoriban tele voltam álmokkal, és azt hittem, minden lehetséges. A repüléssel azt akartam elérni, hogy valamiféle képzeletbeli híd jöjjön létre kelet és nyugat között” – fogalmazott Rust.

A moszkvai „látogatás” előtt alig két héttel korábban bérelte ki a kisgépet, hogy észak-európai utazást tegyen vele. Mindössze ötven órányi, addig levegőben töltött idejével igencsak kezdőnek számított.

A korabeli fotón Mathias Rust látható a testvérével együtt

Rust 1987. május 13-án indult kéthetes észak-európai repülőútjára. Repülési terve szerint először meglátogatta volna a Feröer-szigeteket és Izlandot, majd Norvégia és Finnország érintésével tért volna vissza az NSZK-ba. Május 28-án Helsinkiben feltankolt, majd délben felszállt, a légi irányításnak azt jelentette, hogy Stockholm felé indul. Útját azonban keleti irányba folytatta, és kikapcsolta kommunikációs berendezéseit, nem sokkal később mélyrepülésbe kezdett, és eltűnt a finn légi irányítás radarernyőiről. Felkutatására mozgósították a mentőegységeket, még a parti őrség egyik hajóját is, mert azt hitték, a tengerbe zuhant. (A mentőakció költségeit később kiszámlázták neki.)

Mathias Rust pszichikailag labilis volt

Hazatérése után civil katonai szolgálatra osztották be, ahol beleszeretett egy kórházi nővérbe. Miután a lány kikosarazta, Rust egyszerűen megkéselte. Áldozata alig élte túl a támadást. Az eszét vesztett szerelmest két és fél évre ítélték, de 15 hónap után ismét kedvezménnyel szabadult. A Karib-tenger térségébe költözött, ahol egy élelmiszer-kereskedelmi céget alapított, és egy helyi nőt vett el. 1996-ban hindu hitre tért át, és eljegyezte egy indiai teakereskedő lányát. Később – újra Németországban – egy értékes pulóver ellopásáért tízezer márka büntetést kapott, de hatszáz márkára mérsékelték az ítéletét. Négy évvel később, 2005-ben árucsalásért 1500 eurós pénzbüntetésre ítélték. Egy 2009-ben vele készült interjúban profi pókerjátékosként mutatkozott be, 2012-ben pedig már egy svájci bank befektetési analizátoraként aposztrofálta magát.

Meglátták a radaron

Délután fél háromkor, miután Észtország fölött berepült a szovjet légtérbe, gépe megjelent a szovjet légvédelem radarjain. A barát-ellenség azonosító rendszer nem ismerte fel, ezért potenciális ellenségként jelölték meg. Több föld-levegő rakétával befogták, a légvédelmet készültségbe helyezték, de a tűzparancsot nem adták ki. Két vadászgépet is felküldtek, ezek egyike befogta, de szovjet gyártmányú Jak-12 futárgépnek vélte.

A radarokon több alkalommal észlelték, de a véletlenek összjátéka mindig megmentette. Az egyik alkalommal egy előző napi baleset nyomai után kutató kisgéppel tévesztették össze, másszor a körzetben éppen légi gyakorlat folyt, és minden repülő tárgyat barátinak minősítettek, megint máskor az előírásokat figyelmen kívül hagyó gyakorlógépnek nézték. Este hét órakor ért Moszkva fölé, de szerencséje ekkor sem hagyta el: a főváros légtérellenőrző rendszerében rövid üzemzavar támadt, a seremetyevói repülőtér forgalmát leállították, ezért egészen a belvárosig jutott.

A gyalogosoktól zsúfolt Vörös téren (Rust produkciója után a köznyelv csak Seremetyevo-3-nak hívta a teret) nem tudott leszállni, végül néhány kör után a tér déli oldalához közeli Bolsoj Moszkvoreckij hídon (amelyről javítás miatt aznapra eltávolították a trolibuszok felső vezetékét) landolt, majd a Vaszilij Blazsennij-székesegyház mellett, a tér közvetlen közelében állt meg.

A térképen nyomon követhetik az útvonalat, amelyet Rust tett meg a repülőgépével azon a napon

Engedély nélkül

A híd elnéptelenedése nem volt véletlen. A hídőr meglátva az alacsonyan szálló gépet, filmforgatásra gyanakodott és egy balesetet megelőzendő zárta le a hidat. Ezért az eseményt követő perben őt is megvádolták, hogy összejátszott az ellenséges „kémmel”.

Szinte hihetetlen, de egy óra is eltelt, mire a rendőrség megérkezett. Hosszas egyezkedés után – mintegy két órával a landolását követően – letartóztatták.

(Az eset sokkolta a Moszkva biztonságában teljes mértékben hívő szovjet közvéleményt, a sajtóban számos bíráló cikk jelent meg. Mihail Gorbacsov szovjet vezető a légvédelem totális kudarcát használta fel arra, hogy megszabaduljon a reformjait, a glasznoszty és a peresztrojka véghezvitelét akadályozó tábornokoktól. Több száz magas rangú, a szovjet légvédelemért felelős katonatisztet váltott le, Szergej Szokolov marsallt, honvédelmi minisztert nyugállományba helyezték.)

Mathias Rust a Moszkva központjában lévő Vörös téren

Rust ellen a vád a szovjet légtérbe történt engedély nélküli belépés, a légiközlekedési előírások megsértése és garázdaság volt. A per 1987. szeptember 2-án kezdődött meg Moszkvában. A vádbeszédben arra mutattak rá, hogy Rust csak világhírű akart lenni, és az egész békemissziót csak kitalálta, hogy enyhíthesse a büntetés mértékét. Végül négy év munkatáborban letöltendő börtönbüntetésre ítélték, ami sokkolta a fiatalt. A következő hónapokban az enyhülés időszaka következett a nagyhatalmi politikában. Reagan amerikai elnök és Gorbacsov megállapodott a közepes hatótávolságú nukleáris rakéták leszereléséről. A fiú kegyelmi kérvényt nyújtott be az akkori főtitkárhoz, így tizennégy hónap után szabadulhatott. 1988. augusztus 3-án lépett ki a börtön kapuján, és még aznap hazatért az NSZK-ba.

Összeesküvés volt?

A világot megrengető 1987. május 28-i repülés 25. évfordulójára jelent meg „Kreml-repülő” című kötet. A szerző, Ed Stuhler utánaeredt annak a kérdésnek, hogy az amerikai gyártmányú Cessna 172-es géppel végrehajtott repülés tényleg egy fiatalember békemissziója volt-e, ahogy azt Rust azóta is állítja. Máig a legelterjedtebb összeesküvés-elméletek közé tartozik a feltételezés, hogy Rust akcióját Mihail Gorbacsov környezete rendezte meg, hogy megszabadulhasson a hadsereg keményvonalas kommunista vezetőitől. És még egy kérdés: mi lett a kisrepülővel? Rust hazahozatta Oroszországból, és a japánok vették meg. 2008-ban a németek visszavásárolták. Jelenleg a Német Technikai Múzeumban (Deutsches Technikmuseum) látható, Berlinben.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!