Nem mindennapi járgány

2022.01.04. 20:00

Szeretsz sokat mesélni? Akkor építs magadnak egy álomautót

Az elmúlt év legkomolyabb hazai autós meglepetését Czibere Zsolt Kisapostagi Kit Car varázslótól kaptam. A számomra fantasztikus küllemű járgányától, ahogy az arra vetődő gyanútlan járókelőknek, és a mellé parkoló autósoknak is földbe gyökerezett a lába. Kattogtak a fényképezőgépek és véget nem érően peregtek a kérdések az alkalom szülte közönségtalálkozón. Én is beálltam a sorba.

Balogh Tamás

Kisapostag – Ezzel az autóval ugyan az ötvenes éveket idézem fel, de a történetem a hetvenes évekkel kezdődött. Akkoriban egy vagány kissrác az autós kártyával játszva eldönti, hogy szeretne magának egy Lotus Super Sevent! Ez a kölyök én voltam, és az első álmokat követő jó pár év után itt áll előttünk a Gép, sőt beleülhetünk, a világot is járhatjuk vele, mert az álmom valóra vált. 

Czibere Zsolt nagyon büszke a saját építésű Kit Car autójára, amelyet bemutatott lapunknak Fotók: Balogh Tamás

 – Ilyen gépe talán senkinek nincs a világon! 

– Nem túlzunk, amikor ezt állítjuk, hiszen ez egy egyedi építésű Kit Car. Ezeknek megvan az a varázsuk, hogy a tulajdonosuk vagy az építőjük a saját elképzelései szerint hozza létre. A miénk is a saját ízlésünket és az álmainkat tükrözi. Szerencsére ebből csak ez az egy példány létezik a világon. Hasonlókból néhány található az országban. Maroknyi közösség vagyunk. 

 

– Mi az, ami a típus mindegyikénél hasonló? 

– Vannak azok a fix részek, amikből összeépül ez a típus. Ez a klasszikus öt műanyag­ elem, akár hosszú, akár rövid műanyag sárvédővel megvan mindegyiken. Az viszont, hogy milyen szélvédőt, lámpákat és futóművet alakít ki magának az ember, az már a személyiségétől vagy a felkészültségétől függ. 

A tulajdonos, aki megvalósította egy nagy álmát

– Mi kellett a megszületéséhez? 

– Először is az álmom és a vágy, hogy megteremtsem. Aztán persze szerencse, nagyon sok utánjárás és munka. A kazalnyi pénzre nem kell gondolni, mert ezek egy középkategóriás autó árából meg is vehetőek. Azonban ahhoz, hogy így is nézzen ki, sok száz, akár ezernyi munkaórát kell beleölni. Én is sokat dolgoztam rajta. A szakmámat tekintve fémszerkezet-lakatos vagyok, így aztán bőven találtam magamnak tennivalót. A kipufogó rendszerét én terveztem, és a hegesztését is jórészt magam végeztem. Kitanultam a savállóval való munka titkait és a polírozást is. Nagy kihívás volt az üvegmunkák elsajátítása, hiszen adódott a kérdés, hogy fogassam fel a szélvédőt? Egy jó év szabadidejét fordítottuk rá. A szorgoskodásnak azzal persze nincs vége, hiszen azóta is, egy-egy találkozón való részvétel miatt is igényli a törődést, hogy az elvárható pompájában tündököljék. 

 

– Hogyan lehet levizsgáztatni? 

– Normál kipufogóval gondmentesen elvihető egy ilyen ceremóniára, hiszen itthon vizsgázott és minden szabványnak megfelelt. Magyarországon a hivatalok egyébként nem szeretik az ilyen különleges autókat... 

Minden szabványnak megfelel, ami a műszaki vizsgához kell

– Mi hajtja ezt a gépet? 

– Ezeket a Kit Car Lotus Seveneket kétféle technikára építik. Nagy-Britanniában például Roverrel, másutt általában Ford alkatrészekkel dolgoznak. Az enyém egy 2000-es szívó motorral, Pintó felfüggesztéssel, kormányművel és fékekkel fut. A hangja a nem túl nagy fojtás miatt eléggé jellegzetes, és messziről ajánlja megnézésre a kocsit. Az elektronika nincs túlhangsúlyozva benne. Csak a gyújtást és a világítást szolgálja. 

 

– A menettulajdonságai milyenek? 

– A lóerő-súlyaránya elég tűrhető, mert körülbelül hatszáz kilogrammra jut száz lóerő, ami nem tűnik soknak. Alacsony a súlypontja, emiatt a körforgókban nem kell a visszaváltáson gondolkodni. Nagyon jól vezethető autó. Maximális vezetői élményt ad. Külföldi tapasztalatok nyomán (ahol megengedett!) százhatvannál rendesen üvölt, de még van tovább is. A fogyasztását nem illik kérdezni, de nyugodtan hagyatkozhatunk a negyvenéves, kétezer köbcentis szívómotorok átlagos értékeire. Szóval amikor rendesen odalépünk neki, a tíz-tizenöt litert gond nélkül bekapkodja. 

Hogy így is nézzen ki, sok száz, akár ezer munkaórát kell beleölni

– A használata csak esőmentes időben ajánlott? 

– Amikor esős időben használjuk, akkor csúnyán fog kopogni a kopasz fejünkön az eső, ami később maradandó emlékeket fog okozni. Télen egy kicsit havas környezetben is kipróbáljuk, akkor aztán mesés pörgésekkel és kitörésekkel hálálja meg a gázpedál minden rezdülését. Egyszerűbben fogalmazva: szinte vezethetetlen... 

 

– Ha én azt mondanám, hogy megveszem? 

– Ahogy mondani szokás, „van az a pénz”, de valószínűleg nem akarnék megválni tőle. 

 

– Ez az utolsó ilyen gépe, vagy lesz még másik is? 

– Szerencsére nem azok a fajták vagyunk, akik szeretnek megülni a púpjukon. A párommal együtt veterán motorok felújításával is foglalkoztunk. A legutóbbi projektünk egy veterán hajó újjá varázsolása volt. Vannak a tarsolyunkban olyan dolgok, amiket szeretnénk még megvalósítani. 

 

– Társkereső szolgálat helyett elég leparkolni valahol… 

– Ez így igaz. Olyankor az összes divatos autótól elfordulnak az emberek, és a mi gépünk lesz a főszereplő. Amikor ezzel közlekedünk, akkor mindenki a barátunk és a legnagyobb haverunk lesz. Másik autóba ülve persze észre sem vesznek bennünket a többiek. 

 

– Nézni, meggusztálni hatalmas autós élvezet, de milyen használni? 

– Ez már nem hobbi, hanem egy életérzés és stílus dolga. Amikor este nyolckor a mama mellém ül, és elgurulunk a naplementébe, mondjuk július 27-én, elengedem a napi gondolatokat, csak az úttal és az arcot simogató széllel foglalkozok. Olyankor kizárom a világot az életemből. 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában