baleset megelőzés

2021.01.26. 11:30

Hogyan lehet biztonságban a gyermekünk az autóban is?

Egy szörnyű, a közelmúltban történt, gyermekéletet követelő tragédia kapcsán indultam a téma nyomába. Mert kisgyermekes szülőként én is érintett vagyok, de megvallom, bizonytalan voltam eddig, és inkább a gyors, kényelmes megoldást kerestem. Pedig az ülés csak megfelelő módon rögzítve segít, de akár a gyerek élete is múlhat azon, hogy helyesen rögzítjük-e az ülést az autóban, és a gyereket az ülésben – vagy sem. Ezért jártam utána, hogy vajon milyen a jó gyerekülés, mi alapján kell választani, és hogyan kell azt biztonságosan rögzíteni?

Török Tímea

2021.01.25. gyerekülés Rácalmás Fotós: Szabóné Zsedrovits íEnikő SzZsE Dunaújvárosi Hjrlap DH

Fotó: Zsedrovits Eniko

A gyerekekkel kapcsolatos rossz hírekre különös érzékem van, ha háttérzajként jut el hozzám, akkor is meghallom. Így történt ez január közepén is, amikor egy szombat délelőtt a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság információi szerint halálos kimenetelű közlekedési baleset történt Ajka-Bakonygyepes belterületén. Egy személyautó és egy járműszerelvény összeütközésének következtében egy gyermek a helyszínen életét vesztette, további két ember megsérült. A balesettel kapcsolatos további információk szerint három gyerek és egy apa szánkózni indult. A tragédia akkor történt, amikor az édesapa nem adta meg az elsőbbséget a jobbról érkező kamionnak. A két nagyobb gyereket: egy 19 éves lányt, és egy 17 éves fiút könnyebb sérülésekkel a kórházba szállították, azonban a velük utazó testvérük, a 7 éves kisfiú életét, aki az ütközés következtében kirepült az autóból, már nem tudták megmenteni a helyszínre érkező mentők. A szakemberek szerint a rosszul rögzített gyerek­ülés miatt történhetett a tragédia. A család egy Baranya megyei kis faluban él, ahol mindenkit megrázott a halálos baleset híre, az ott lakók az édesapáról azt mondták, hogy biztonságos vezető volt, megfontolt embernek tartották.

Egy gyermek halálával végződő közlekedési baleset hívta rá fel a fi gyelmet, milyen fontos a gyermekülést megfelelő módon rögzíteni. Akár a gyerek élete is múlhat azon, hogy előírás szerint helyeztük-e el az ülést az autóban, és csemetét az ülésben – vagy sem. Alaposan körbejártuk a témát, utánanéztünk, hogyan rendelkezik a KRESZ, milyen a jó gyerekülés, mi alapján kell választani, továbbá hogyan kell biztonságosan rögzíteni.

 

Tehát a gyerekülések hivatottak a velünk utazó gyermekek biztonságát szavatolni. Hogyan válasszunk körültekintően a vásárláskor?

A szakértők szerint a gyerek­üléseket a gyermek súlya és mérete szerint kategorizálják. De első lépésként arról kell tájékozódni, hogy a kocsinkba milyen ülések szerelhetők be. A rögzítés szempontjából ma kétféle kivitelű gyermek­ülés terjedt el: az egyiket – és ez a többség – a kocsi biztonsági övével lehet rögzíteni, a másik típust pedig az ISOFIX rendszerrel felszerelt autókba tehetjük. Hasznos tudni, mert segít eligazodni, hogy bár 1990 óta létezik az ISOFIX szabvány, de húsz év kellett ahhoz, hogy a személyautók mindegyikébe alapfelszereltségként bekerüljön. Ezért sokáig ez extrának számított. Csak a 2011 után gyártott autókba kötelező a két hátsó utasülésen. A 2014 után gyártott autókban már kötelező a Top Tether karabíneres pánt megléte, ami egy harmadik csatlakozópont beépítését jelenti a járművekbe.

Ha tehát kiderült, hogy az autóba melyik típus szerelhető be, csak utána jöhetnek a következő választási szempontok: gyermek súlya és magassága, az ülés tartóssága és komfortja. A gyermekülések a benne elhelyezhető gyermek testsúlya szerint öt kategóriába oszthatók, vagyis olyan ülésre lesz szükség, amelyik megfelel a benne utazó gyermek paramétereinek.

10 kilogramm testsúly alatt az úgynevezett mózeskosarak vannak a piacon, amelyek a menetiránynak merőlegesen használhatóak, és kizárólag a hátsó ülésen helyezhetők el. Általában a csecsemő 6 hónapos koráig alkalmasak. Ügyelni kell a vásárláskor arra, hogy biztonsági övhöz csatlakoztatható legyen a mózeskosár, máskülönben nem szabad az autóban ilyen alkalmatosságban szállítani a babákat. Ezek nem ugyanazok, mint amit bébihordozóként is ismerünk. Mert a kagyló formájú hordozókat kizárólag menetiránynak háttal szabad rögzíteni, és szintén újszülött kortól használhatók. Az első ülésre csak akkor szabad tenni azokat, ha az ülés előtt található légzsák kikapcsolható, vagy nincs ilyen biztonsági felszerelés.

Nekem a legnagyobb fejtörést a két övszár helyes bekötése jelentette, mert nagyon könnyű felcseréli bekötéskor. Ha a biztonsági öv rövidebb szárát kötjük be az ülés mögé, a hosszabbat pedig keresztbe húzzuk a hordozón, akkor ebben az esetben a hordozó kifordulásra hajlamos, nagyobb ütközés esetén hasonlóképpen viselkedik, mintha egyáltalán nem lenne bekötve.

Léteznek talpas hordozók is, amiket ezen hibák kiküszöbölésére terveztek. Külön talpból és hordozóból állnak. Ennek az a lényege, hogy a talpat külön rögzíthetjük a kocsiban és a hordozót egy mozdulattal ki- és behelyezhetjük a gépjárműbe. Ez majdnem tökéletes megoldás, én most már biztosan ilyet választanék, még akkor is, ha ennek az ára kicsit borsosabb. Az ilyen ülések bekötésekor még egy dologra ügyeljünk, hogy a belső öv a baba válla fölött kettő–négy centiméterrel induljon el, ellenkező esetben lecsúszik a válláról, és a gyermek kieshet az ülésből. Mivel a babák gyorsan nőnek, ezért ezt a beállítást rendszeresen érdemes ellenőrizni.

A jó gyermekülés kiválasztásánál számos kritériumot fi gyelembe kell venni, így a gyermek korát, súlyát és a magasságát is
Fotók:Szabóné Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

A következő gyereküléscsoport a 9–18 kilogramm testsúly közötti gyerekeknek ajánlott. Ezeknek az üléseknek a jellegzetessége, hogy dönthetők, szemben a nagyobb súlyú gyerekeknek tervezett gyerekülésekkel. Mindig a hátsó ülésen kell rögzíteni azokat a szabályok szerint, és ügyelni kell arra, hogy csak akkor tegyük középre az ülésen, ha ott három pontos biztonsági övvel rögzíthető. Gyakori hiba, hogy miután megfelelően rögzítették az ülést, a gyermeket már hanyagul kötik be a szülők, és lazán marad a biztonsági öv, ami azért baj, mert egy intenzívebb fékezésnél lecsúszhat az öv a gyermek válláról, és ekkor a felső teste előrelendülhet. Ezért ne csak az öv megfelelő magasságát, hanem a megfelelő ruházathoz igazítást is minden esetben ellenőrizzük.

A 15–36 kilogramm testsúlyig alkalmazható biztonsági gyermeküléseket használja a gyermek legtovább, ezért fontos, hogy jó kialakítású, kényelmes és tartós darabot vásároljunk belőle. Ebben a kategóriában a vezetőülés mellett és a hátsó ülésen is rögzíthető a gyermekülés, de kizárólag a menetiránnyal szemben. Gyakran saját biztonsági övvel is rendelkeznek már.

Ha a légzsák az első ülésen nem kikapcsolható, ne utazzon ott a baba

Az ülés kényelmét egyvalaki tudja csak letesztelni: a gyermek, aki majd benne ül. Ezért ne vásároljunk nélküle ülést, mert nem vagyunk előrébb, ha nem akar beleülni. A komfort szempontjából hasznos – főleg hosszú utakon –, ha jó légát­eresztő képességű, könnyen szellőző anyagokból készül az ülés huzata. Általában a drágább ebben az esetben is jobb minőségű.

A gyermekülés cseréjének akkor jött el az ideje, ha a belső öv a legfelső állásban is a gyermek válla alól indul, vagy ha a gyermek feje magasabban helyezkedik el, mint az ülés háttámlája, illetve végül, ha szűkké válik.

A KRESZ szabályai alapján a gépkocsiban a 150 centiméternél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.

A régi iskola képviselőinek – akik mára akár nagypapák vagy nagymamák, de még élénken emlékeznek arra, hogy az ő idejükben szó sem esett ilyen követelményekről – mára a szabályzás egyértelműen kimondja, hogy a 3 évesnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható, és a gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

Sőt, a szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy nem elég az úgynevezett „rendőrpozitív” rögzítés. Ennek során a szülő az esetleges büntetések elkerülése miatt ugyan beköti a gyerekülésbe a csemetét, de a biztonságinak szánt berendezést rosszul, gyengén vagy egyáltalán nem rögzítve. Rengeteg sérülés fakad ebből a látszólagos bekötésből, hiszen az ülés már egészen kicsi fékezésnél is előredőlhet, koccanásnál vagy súlyos ütközésnél pedig katapultként röpíti ki a gyereket az autóból.

Egy sokat látott gyermek-traumatológus főorvos szerint a gyerekülés használata a baleset-megelőzések olyan alapszintjéhez tartozik, mint motorosoknál a bukósisak, bútoroknál az élvédő, vagy a konnektoroknál a biztonsági dugó.

Tavaly tizenhárom és félezer baleset történt a magyarországi közutakon

Emlékeim szerint gyermekként, a nem túl gyakori autós utazások alkalmával egyszer sem csücsültem speciálisan kialakított gyermekülésben. Amíg nem láttam ki az ablakon, a gondos felnőttek egy párnára vagy plédre ültettek, hogy arról csodálhassam a szemem előtt elsuhanó tájat. Családi ismerősünk Volgájának hátsó sorában gyakorta négy-öt gyerkőc is kényelmesen ficánkolhatott a Dunaújváros–Velencei-tó közötti szakaszon. Baleset nem történt, szerencsénk volt. Velünk voltak az égiek. Mára az autós forgalom megsokszorozódott, járműveink gyorsabbak és erősebbek. A Magyar Autóklub gyűjtése szerint 2020-ban 13 745 közúti baleset történt. A jól megválasztott és helyesen használt gyermekülés valóban életeket menthet és jelentősen csökkentheti a súlyos sérülések kockázatát.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában