a bicikli a pincében porosodik

2020.09.20. 07:00

Kovács Tibor az elektromos egykerekűjével szeli az utakat

Sokan láttak már elsuhanni az úttesten egy férfit egykerekű járgányán, az esti órákban, pedig amiatt is feltűnő jelenség, hogy színes fényjáték cikázik az elektromos eszközön.

Molnár Emese

Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

Dunaújváros

Egy kis nyomozómunkába tellett, amíg kiderítettük, hogy kit is rejt a bukósisak, vajon ki lehet ez a titokzatos személy, akit már oly sokan láttak a nem mindennapi eszközzel. Aztán persze megint csak kiderült, hogy milyen kicsi ez a város abból a szempontból, hogy közvetlen ismerősi kapcsolatok vannak hozzá. Kovács Tibor pedig készséggel elfogadta az interjút, és a Városháza térre beszéltünk meg vele egy találkozót. Természetesen az egykerekűvel érkezett, így azt is jobban szemügyre vehettük. Mint azt Tibor elmesélte, három évvel ezelőtt kezdett egykerekűzni. A nagy videómegosztó portálon látott ilyet először, és akkor tetszett meg neki.

Egy töltéssel kicsivel több, mint egy órát tud gurulni
Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

– Nem hittem el, hogy úgy lehet vele közlekedni, hogy közben nem kell fogni semmit, és már megnézve a videókat is az jött le, hogy ez mekkora szabadságérzetet jelenthet. Van egy fővárosi cég, amely ilyen eszközökkel foglalkozik, és tőlük béreltem egyet próbaképpen. Ez is olyan, mint a biciklizés, van egy tanulási folyamata, egyszer kell csak megtanulni, ráérezni, és utána már nem felejti az ember – mondta Tibor.

Vannak, akik előbb, mások később sajátítják el a használatát, neki körülbelül egy hónapig tartott, amíg magabiztosan tudta már használni az egykerekűt, amikor már nemcsak az egyensúlyra figyelt, hanem előre gondolkodott, az útra tekintett. Innentől kezdve pedig jöhetett a forgalom. Természetesen van B kategóriás jogosítványa, így a KRESZ-szabályaival tisztában van, de ami az érdekesség, hogy az ilyen egykerekű járgányokra vonatkozó bármiféle rendelkezés még a szürke zónában van. Budapesten vannak olyan területek, ahol mindenféle elektromos eszközt kitiltottak, de egyéb, a forgalomban való közlekedésre nincs szabály.

– Próbálok alkalmazkodni, figyelem az autósokat, de egyébként azt vettem észre, hogy az emberek többsége mosollyal fogad, amikor meglát. Persze, vannak olyanok is, akik haragszanak, de a többség kíváncsisággal tekint rám. Főleg a gyerekek, sokszor hallom is a reakciójukat, amikor őszintén rácsodálkoznak, ámulnak. Előfordul, hogy leintenek, amikor ráérek, meg is szoktam állni, és megmutatom nekik.

Általában a városon belül, a különféle ügyek intézése során használja az egykerekűt, és olyankor egy könnyebb felszerelést ölt magára. Az előnyök között sorolta azt is, hogy olyan, mint egy gurulós bőrönd, hiszen csak a pedálokat kell ráhajtani a kerékre, és egy kézben tudja fogni, be tud menni vele bárhová, kis helyet foglal, a nyaralásra is el lehet vinni. Egy ilyen elektromos egykerekű körülbelül 150 ezer forinttól kezdődik, és a teljesítmény alapján növekszik az ára. Tibor a végsebességet és a testsúlyát figyelembe véve egy töltéssel kicsivel több, mint egy órát tud gurulni az egykerekűjén. Egyébként neki ez már a második ilyen eszköze. Van biciklije is, de mosolyogva megjegyezte, az már három éve a pincében porosodik.

Tibor szerint az élmény megfizethetetlen

– Ez egyfajta hobbi a számomra, egy megfizethetetlen élmény. Kizökkent egy kicsit, szabadon lehet vele gurulni, szerintem még a depresszió ellen is jó. Fontos tényező az is, hogy benne van a jövő is, tehát egy alternatív mód a környezetbarát közlekedésre – tette hozzá.

Ha már a közlekedésről van szó, szeptember 16–22. között rendezik meg az Európai Mobilitási Hetet, amelynek fókuszába most a klímabarát közlekedés került.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában