Rácalmás

2015.07.27. 18:02

Bevontatták a Púpost a vágányra

Rácalmás - Hamarosan komoly vasúttörténeti kiállítást szemlélhetünk a szomszédban, egy szép park kellős közepén.

Pekarek János

Egy leendő vasúttörténeti park alapjait rakták le a Rácalmási Városvédő Egyesület tagjai, amikor korábban működőképes vasúti étkezőkocsit állítottak az általuk felújított és kicsinosított vasútállomás egyik vakvágányára. Előtte természetesen rendbe kellett hozni a vágány környékét: több ezer köbméter földdel egyengették ki például a vágány melletti hatalmas gödröt.

Hétfőn délelőtt pedig megérkezett a magyar vasúttörténelem egyik legnagyobb ásza, az úgynevezett Púpos, az M40-es jelzésű dízel-elektromos mozdonyok egyik példánya Záhonyból. Igaz, hogy vontatva jött, de hozzáértők szerint akár a saját motorjával hajtva is érkezhetett volna holott hat évig állt a záhonyi halálvágányon : azon a helyen, ahol a megsemmisítésre váró mozdonyok állnak.

Az M40-es a GANZ Magyar Vagon- és Gépgyár világhírű terméke volt: a 16 hengeres, Jendrassik-rendszerű dízel-elektromos gép váltotta a magyar vasúti vágányokon a gőzmozdonyokat. (Jendrassik György 1898-ban született Budapesten, 1954-ben hunyt el Londonban. Világhírű tervezőmérnök volt, rövid életében olyan jelentős területeken produkált máig elismert találmányokat, mint a V-elrendezésű motorok, a gázturbinák, a turbófeltöltők, a nyomáscserélők. A Ganz-gyárban 1927-től kezdve, még halála után is, egészen 1958-ig róla elnevezett motorszerkesztési osztály működött.)

A rácalmási vasútállomásra csörlőzik be a Púpost hétfőn délelőtt a dunaújvárosi pályafenntartási főnökségének munkatársai. A leendő vasúttörténeti park új objektuma a tavaly érkezett étkezőkocsi előtt kapott helyet, az új jelzők mellett

A Púpost megérkezése után kézi erővel: csörlővel vontatták arra a mellékvágányra, ahol az étkezőkocsi is áll. A vasúttörténeti parkhoz egyébként már nem csak a 46 személyes étkező kocsi és a mozdony tartozik, hanem két vasúti jelzőberendezés is.

Mégpedig egy úgynevezett előjelző, valamint egy főjelző is. Az étkezőkocsi egyébként abszolút használható állapotban van, klimatizált belterű, használható konyhával, hűtőkkel, gáztűzhellyel, fűtéssel. Akár iskolai és óvodai előadásokra, vagy pedig kisebb konferenciákra is használható, mondta el a Dunaújvárosi Hírlapnak a Rácalmási Városvédő Egyesület elnöke, Bodnár Sándor.

Aki megerősítette, hogy bár már mindkét nagyobb objektumot: az étkezőkocsit és a mozdonyt is huszonöt-huszonöt évi tartós bérletre megkapták a Magyar Államvasutaktól (igaz, nem könnyen, hanem komoly bürokratikus feladatokat teljesítve), ám eszük ágában sincs megállni a tervezett vasúttörténeti park fejlesztésében. Már csak azért sem, mert máris jelentős érdeklődés tapasztalható a rácalmási vasútállomás mellékvágányán álló kocsik iránt...

Mást ne mondjunk, a Púpos érkezéséről az interneten tudomást szerzett egy békéscsabai vasútbarát is, aki képes volt ideutazni, csak, hogy végignézhesse a nevezetes mozdony bevontatását. Sajnos, nyilatkozni nem kívánt nekünk, pedig szívesen készítettünk volna vele riportot a vasútról. Például abból a szempontból, hogy Békéscsabáról mennyi idő alatt és hány átszállással jutott el Rácalmásra...

A Púpos, mondja Bodnár Sándor, kiváló bemutató terep lehet a Dunaújvárosi Főiskola gépész tanszékén tanuló hallgatók számára is. Abból a szempontból is, hogy ebbe a mozdonyba külön olajtüzelésű gőzkazánt kellett építeni, annak érdekében, hogy képes legyen fűteni az utasszállító szerelvényeket. Hiszen addig az utazó kocsikat a gőzmozdonyok gőzével melegítették.

A rácalmási városvédőknek eddig mintegy egymillió forintjába és szinte felmérhetetlen mennyiségű társadalmi munkájába került a kisváros vasútállomásának felújítása, megszépítése, a kiállítás kezdeményeinek idehozása. Azonban még így sem boldogulhattak volna a számtalan civil felajánlás nélkül, amelyeket elsősorban a szállítási feladatokra vettek igénybe önzetlen földijeik révén. De meg kell említenünk a vasutasok segítségét is, hiszen például a dunaújvárosi pályafenntartási főnökség dolgozóinak segítsége nélkül a Púpos sem foglalhatta volna el helyét az étkezőkocsi előtt.

Mivel Záhonyban információink szerint még húsz-harminc mozdony vár megsemmisítésre, még mindig lenne lehetőség a vasúttörténeti park bővítésére. Szeretnének gőzmozdonyt is kiállítani: a Jendrassik-mozdonyhoz hasonlóan világhírű volt például a 424-es gőzös.

A rácalmásiak szeretnék ősszel kialakítani az állomás parkját, ahová vasúti pőrekocsira szerelt színpadot is állítanának. Mindezt retró vasúti kerítéssel vennék körbe tudtuk meg.



Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!