2013.05.23. 15:17
Hétvégi hercegségi száguldás
A Monacói Nagydíj mindig is a száguldó cirkusz egyik kuriózumának számított. Az idei verseny is roppant izgalmasnak ígérkezik különösen az alacsony gumikopás miatt.
Vasárnap a világ leghíresebb utcai autóversenyén, a Monte-Carlo és La Condamine városrészeken átívelő versenypályán rendezik meg a Monacói GP-t. Az 1950-es Forma-1-es rajtnál a hercegség már szerepelt a programban és azóta is az egyik legnagyobb becsben tartott siker a monacói győzelem.
A pilóták szerint nem is igazi bajnok az a versenyző, aki legalább egyszer ne nyert volna a miniállam utcáin. A 3340 méteres hercegségi versenypálya már 1929 óta vendégül látja az autóversenyzés elit társadalmát. Magát a futamot az Monacói Automobil Club elnökének fia, Anthony Noghes hívta életre a jelenlegi pálya utolsó kanyarja az ő nevét viseli.
A jachtkikötővel, kaszinóval határos pályát azóta számtalanszor átépítették, az alapvető vonalvezetés azonban alig változott. A hercegségi versenyt legtöbbször Ayrton Sennának sikerült megnyernie, szám szerint hatszor. A pálya a jelenlegi versenynaptár leglassabb létesítménye. Annak ellenére, hogy az átlagsebesség alacsony, a sebességérzet viszont magas, mivel a pályát szalagkorlát övezi.
A legkényelmesebb helyzetből a listavezető Vettel, illetve az őt közvetlenül üldöző Räikkönen és Alonso várhatja a hercegségi versenyt (Grafika: Kelemen Attila)
Mindez azonban azzal jár, hogy mindig maximálisan kell koncentrálniuk a versenyzőknek, mivel a legkisebb hiba folytán is a falban köthetnek ki. Nem véletlenül mondta a háromszoros világbajnok brazil Nelson Piquet: "Monacóban olyan versenyezni, mint helikopterrel a nappaliban repülni."
A pályát többnyire lassú kanyarok jellemzik, előzni nehéz, mivel a pálya rendkívül keskeny. Ha valahol meg lehet próbálni kifékezni az ellenfeleket, az az alagút után következő sikán, ahol 286 kmh körül sebességről lassítanak 70-re.
Erre a versenyre jócskán át kell építeni az autókat, ugyanis a 45 km/órával bevetett Grand Hotel hajtű például annyira szűk, hogy csakis a kormánymű átalakításával lehet megfelelő fordulási szöget elérni.
Az aszfalt a többi pályához képest egyenetlen, éppen ezért az autók hasmagasságát 5-7 mm-rel emelik meg a szokásoshoz képest. Az autókon maximális leszorító erőt használnak, ami nem a kanyarokban szükség, éppen ezért itt inkább a mechanikai tapadás számít.
A versenyen a 4200 sebességváltás jócskán megterheli a váltókat, és a motorokat is. Padlógázt csak a kör 45 százalékában használnak, mi több 8 másodpercnél hosszabb ideig sehol nem kell tövig nyomni a gázpedált. A csütörtöki első szabadedzésen a mercédeszes Nico Rosberg bizonyult a leggyorsabbnak Alonso, Grosjean, Massa és Hamilton előtt. A délutáni tréningen is a Mercedes német pilótája volt a leggyorsabb. Őt a csapattárs Hamilton, illetve a két ferraris - Alonso és Massa - követte.
A Monacói Nagydíj menetrendje (magyar idő szerint): a pénteki szünnapot követően a harmadik szabadedzésre szombaton 11 órakor kerül sor, míg az időmérő edzés aznap 14 órakor kezdődik. A 78 körös futamot vasárnap 14 órakor rajtoltatják el, amelynek a távja 260,52 kilométer lesz.