Kultúra

2006.10.09. 02:27

Ír szteppbalett-zene

Dunaújváros - Mi az? Harminckét cipővasalat egyszerre koppan, és a koppanást fütty és taps követi? Akik pénteken bejutottak a Bartókba, azok már vágják is rá a választ: Celtic Invasion.

Mórocz Zsolt

Vagyis a M.É.Z. együttes és a Ronan Morgan ír sztepptánciskola táncosainak új, közös produkciója. A M.É.Z. együttes nem ismeretlen a dunaújvárosi közönség előtt, több alkalommal is megcsodálhattuk elkötelezettségüket az ír muzsika iránt, melynek hazai autentikus előadóivá váltak. A Ronan Morgan féle tánciskolával közös előadásuk szóló zenei produkcióval indul, hiszen mégiscsak M.É.Z.-koncerten vagyunk, vagy mi a szösz? Gyanítom, a neves zenekar feltüntetése önmagában nem lett volna elegendő ahhoz, hogy a Bartók történetében talán először a lépcsők is megteljenek kíváncsi emberekkel - a borsosabb belépőár ellenére. Mert hiába az együttes fantasztikus felkészültsége, elkötelezettsége, mély érzéssel, kirobbanó indulattal átszőtt játékmódja, a látvány az látvány, és a tánciskola fiatal előadói nemcsak fantasztikusan jól néznek ki autentikus jelmezeikben, de lenyűgöző intenzitással, pontossággal vezetik elő az igencsak bonyolult lépéseket. Tulajdonképpen ezen nincs is mit csodálkozni, hisz a táncosok legtöbbje az írországi Kelta Szövetség által jegyzett nemzetközi írsztepp-versenyek, illetve az Európa-bajnokság nyertese és/vagy helyezettje. Teljesítményük, vehemenciájuk még a világszínvonalú divat- és sporttáncokkal elkényeztetett dunaújvárosi közönség számára is kiemelkedő élményt nyújtott.

Persze az előadás létrehozói nem elégedtek meg ennyivel. Kuklis Henrik az ének és ritmuskíséret mellett az Ulyssesből idéz, máskor adomázik, verset mond, csepegtet némi háttérinformációt szokásokról, a következő ballada történetéről. A zsúfolt nézőtéren ülők pedig leesett állal figyelik a tízéves alig múlt szólistalány fegyelmezett, csodálatos produkcióját, hallgatják a szívhez szóló ballada hangjait Valentiny Gábor barokk furulyájából, csodálják a csillogó viseletes combhoz szorított kezű lányok mérnöki pontossággal véghez vitt lábkapásait. Mind e közben szép lassan a kétszer egy órányi tánc-muzsika egyveleg segítségével végigkalauzolnak bennünket Írország négy régióján Ulstertől Connathig. Mindezt páros, szóló- és körtáncokkal, hol a díszes viseletben, hol feltűrt ujjú ingben, hosszú, dísztelen telepes ruhában, hol pedig talpig feketében, vagy vörös-feketében. Időnként a muzsikába belekeverednek saját szerzemények is, esetenként Skócia dallamai, az erdő hangjai. Feltétlen meg kell említeni Kostyák Előd szívhezszóló csellójátékát, és Galambos Ernő több stílusban is megmutatkozó gitárjátékát. A Celtic Invasiont látva már tudjuk, nem biztos, hogy magyar, aki sírva vigad

Persze az előadás létrehozói nem elégedtek meg ennyivel. Kuklis Henrik az ének és ritmuskíséret mellett az Ulyssesből idéz, máskor adomázik, verset mond, csepegtet némi háttérinformációt szokásokról, a következő ballada történetéről. A zsúfolt nézőtéren ülők pedig leesett állal figyelik a tízéves alig múlt szólistalány fegyelmezett, csodálatos produkcióját, hallgatják a szívhez szóló ballada hangjait Valentiny Gábor barokk furulyájából, csodálják a csillogó viseletes combhoz szorított kezű lányok mérnöki pontossággal véghez vitt lábkapásait. Mind e közben szép lassan a kétszer egy órányi tánc-muzsika egyveleg segítségével végigkalauzolnak bennünket Írország négy régióján Ulstertől Connathig. Mindezt páros, szóló- és körtáncokkal, hol a díszes viseletben, hol feltűrt ujjú ingben, hosszú, dísztelen telepes ruhában, hol pedig talpig feketében, vagy vörös-feketében. Időnként a muzsikába belekeverednek saját szerzemények is, esetenként Skócia dallamai, az erdő hangjai. Feltétlen meg kell említeni Kostyák Előd szívhezszóló csellójátékát, és Galambos Ernő több stílusban is megmutatkozó gitárjátékát. A Celtic Invasiont látva már tudjuk, nem biztos, hogy magyar, aki sírva vigad

Persze az előadás létrehozói nem elégedtek meg ennyivel. Kuklis Henrik az ének és ritmuskíséret mellett az Ulyssesből idéz, máskor adomázik, verset mond, csepegtet némi háttérinformációt szokásokról, a következő ballada történetéről. A zsúfolt nézőtéren ülők pedig leesett állal figyelik a tízéves alig múlt szólistalány fegyelmezett, csodálatos produkcióját, hallgatják a szívhez szóló ballada hangjait Valentiny Gábor barokk furulyájából, csodálják a csillogó viseletes combhoz szorított kezű lányok mérnöki pontossággal véghez vitt lábkapásait. Mind e közben szép lassan a kétszer egy órányi tánc-muzsika egyveleg segítségével végigkalauzolnak bennünket Írország négy régióján Ulstertől Connathig. Mindezt páros, szóló- és körtáncokkal, hol a díszes viseletben, hol feltűrt ujjú ingben, hosszú, dísztelen telepes ruhában, hol pedig talpig feketében, vagy vörös-feketében. Időnként a muzsikába belekeverednek saját szerzemények is, esetenként Skócia dallamai, az erdő hangjai. Feltétlen meg kell említeni Kostyák Előd szívhezszóló csellójátékát, és Galambos Ernő több stílusban is megmutatkozó gitárjátékát. A Celtic Invasiont látva már tudjuk, nem biztos, hogy magyar, aki sírva vigad

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!