2006.11.28. 03:29
Egy hét, és kezdődhet a hídúsztatás
Dunaújváros (pj) - December ötödike lehet a híd helyére emelésének kezdete: a végső döntést az építkezés leglátványosabb és legnehezebb mozzanatáról hétfőn este hozzák meg.
A hídépítés kétségtelenül leglátványosabb része annyiból áll, hogy a több mint háromszáz méter hosszú, közel tízezer tonnás, ívelt, kosárfül-szerűen összehajló acélszerkezetet a dunavecsei kikötő mellett kialakított szerelőtérről nyolc speciális bárka fedélzetére emelik, azokkal kilencven fokban elfordítják, s leúsztatják a mederpillérekig. A mederhíd beemelése ott, a folyam kellős közepén folytatódik: mintegy negyven méter magasba kell emelni a tízezer tonnás szerkezetet, és a pillérekre csúsztatni.
A művelet a számítások szerint három napig tart majd. Erre az időre természetesen hajózási zárlatot rendelnek el a Duna ezen szakaszán.
A mederhíd maga már készen áll a beemelésre. Jelenleg az úsztatás előkészítése folyik: a hídszerkezetet már felemelték abba a magasságba, amelyből a bárkákra csúsztathatják. Szalay Tibor hídépítési főmérnök elmondta: bár a műszaki előkészítésben is közbejöhet nem várt nehézség, ám pillanatnyilag úgy tűnik, hogy ezzel péntekre végeznek.
A végső döntést a hídúsztatásról hétfőn hozzák meg.
A vízállás-előrejelzés adatai három nappal előre mutatják a várható változásokat: ez még éppen megfelel az építőknek. A megbízható időjárási prognózisok azonban csak ennél rövidebb időre szólnak - és ez jelenti az igazi kockázatot.
Bármikor támadhat ugyanis váratlanul erős szél, reggelente ködképződés is lehetséges. Mindez pedig nehezítheti, szélsőséges esetben félbe is szakíthatja a hídszállítás, -forgatás és -emelés bonyolult műveletét. Az acélszerkezetet néhány centiméteres percenkénti sebességgel mozgatják majd, a szél és az általa keltett hullámzás megakadályozhatja a nagy pontosságot igénylő műveletet, akárcsak a köd, amely az irányítást teheti lehetetlenné.
Szalay Tibor lapunk kérdésére úgy fogalmazott: ő személy szerint optimista a hídszerkezet helyére emelésével kapcsolatban. Mint mondta, az elképzelhető legrosszabb esetekre nem lehet előre forgatókönyvet készíteni: mindig a pillanatnyi helyzet határozza majd meg a teendőket.
Köd és szél esetén várhatóan megállítják a bárkákat és félbeszakítják a hídszerkezet úsztatását. Vissza azonban már nem vihetik a vecsei rakpartra. A főmérnök szavaival: ez egyirányú művelet. Ezért kell a lehető legtöbb szempontot mérlegelni a hídúsztatás megkezdése előtt.
Ehhez hasonló műveletet a világon eddig csak egyszer, az új pozsonyi híd építésénél végeztek. Ott is a rakparton szerelték össze a híd tartószerkezetét, és a folyam erejét kihasználva fordították és úsztatták végleges helyére - miközben egy alkalommal korrigálni kellett a szerkezet mozgását. A pozsonyi híd azonban kisebb és könnyebb volt a dunaújvárosinál.
A sajtó a kisapostagi látogatóközpontból tudósíthat.