Nem lett újságíró, maradt a műszaki pályán

2024.02.24. 20:00

Az én történeteim – 13. rész

Nyíri Miklós visszaemlékezései újkori történelmünk részei. Olyan történetek, amelyeket lejegyezve megörökített a jövő nemzedékének. Nem a meglévő anyagokat rendszerezi újra, hanem személyes emlékeit osztja meg velünk hétről-hétre, immár a tizenharmadik részt közzé téve a duol.hu-n és a Dunaújvárosi Hírlapban. A sokoldalú szakember belekóstolt az újságírásba is, olyannyira, hogy egy vasműs vetélkedőt meg is nyert a „profik” között és előtt. Azért nem lett pályaelhagyó, maradt a műszaki pálya, a karbantartás területén. (Várkonyi Zsolt főszerkesztő)

Várkonyi Zsolt

Vorosilovgrád / Luhanszk

Forrás: Internet

Egy vetélkedő után majdnem újságíró lettem

1977 decemberében, 31-évesen már majdnem két éve a Hideghengermű gépész üzemvezető helyettese voltam, amikor Háder László a Dunai Vasmű ÜST nevű lap főszerkesztője meghirdetett egy „Riporter kerestetik” c. vetélkedőt.  

Háder László a Dunaferr Üst nevű hetilap főszerkesztője 1996-ban
Forrás: Dunaferr krónika

Én is jelentkeztem és már nem emlékszem hányan indultunk, de az előválogatások után a döntőre kilencen maradtunk.  Közöttük néhány ismerősöm: Tihanyi Szilvi, Tribold Lajos, Pálinkás Berci és én.  A döntő 1978 január 25-én volt a Dunai Vasmű Klubban és (meglepetésemre) én nyertem meg. A jutalmam kéthetes Szovjetunióbeli utazás volt, a beígért Bulgária helyett. 

Újsághír a „Riporter kerestetik” vetélkedőről
Forrás: Dunai Vasmű Üst hetilap (1978-ban)

Első utam a Szovjetunióba

Tavasszal indultunk. A Keleti pályaudvaron kellett gyülekezni, ott derült ki számomra, hogy az utazáson az ország minden részéből legalább hatvan fiatal vesz részt. Senkit sem ismertem ezért, amikor szóltak, hogy fel lehet szállni a hálófülkés kocsikba én felszálltam és beültem az első fülkébe.  A nagy tolongásban egymás után bekéredzkedett hozzám még három lány. 

Megörültem, hogy ilyen jó társaságban leszek, de az indulás előtt jött a vezető és hozott még egy lányt, engem meg átkísért egy másik, fiús hálófülkébe. Ekkor ismertem meg a Pál Pistit, aki szintén dunaújvárosi volt.  Így utaztunk Kievig, majd onnan egy másik vonattal mentünk Vorosilovgrádba (mai neve Luhanszk).  A vonaton jóhiszeműen eladtam a rajtam lévő Trapper farmeremet a gyezsurnajának, egy 50 év körüli hölgynek, aki a személyvagon felügyelője volt. Mások is „csencseltek”, ki FA szappannal, kik meg egyéb dolgokkal. 

Vorosilovgrádban, az „Október Hotelben” a Pál Pistivel csak ketten voltunk egy szobában, és ezután mindenhová együtt mentünk.  A négyszázezres lakosú város szép régi és szocreál építésű házakkal, széles utakkal és nagy parkokkal volt beépítve. (Lásd a címlapfotó) Egyik nap elvittek bennünket egy ünnepségre a város kultúrpalotájába, ahol a színpadon két sorban, lépcsősen elhelyezve legalább húsz szék volt lerakva.

Vorosilovgrád / Luhanszk kultúrpalota 1980-ban
Forrás: Internet

 Azt hittük, hogy az énekkar részére tették oda, de kezdéskor bevonult egy csomó jól öltözött idősebb ember és leültek a színpadi székekre.  

Aztán elkezdődött a „műsor”, ami abból állt, hogy egyenként felálltak, tartottak egy 4-5 perces beszédet, majd visszaültek a helyükre. Nem értettünk semmit, de „óriási élmény” volt. Ezután népitánc és egyéb műsor is volt. 

Egyszer a Pistivel séta közben észrevettük, hogy hosszú sor áll egy kisebb teherkocsinál, amin egy nagy, hordószerű edény volt, amiből sört csapoltak. Gyorsan beálltunk és láttuk, hogy kettesével viszik a korsó söröket. Mivel nagyon olcsó volt, mi is vettünk két-két korsóval. Amikor elkezdtük inni majdnem elhánytuk magunkat, mert kiderült, hogy kvász volt olyan, mint a kovászos uborka lé. (Ehhez annyit tennék hozzá, hogy egyszer magam is eljutottam a Szovjetunióba, akkor a nagy kvász 5, a kicsi 3 kopek volt, azaz öt, illetve a három deci. Tényleg borzalmas volt. – a szerk.) 

Kvász (üdítő ital) az utcán
Forrás: Internet

                                                             

Persze komolyabb programokon is részt vettünk és mindenütt úgy kezeltek bennünket, mint valamilyen nyugati turistákat.

Egy újságcikkem a hideghengerműi, pácolósori savas kád cseréről

Miután hazajöttünk Vorosilovgrádból lehetővé tették, hogy írhatok cikkeket      a „Dunai Vasmű Üst” nevű hetilapjában, amit több ízben meg is tettem.  

1978. szeptemberében nagyjavítás volt a hideghengerműi pácolósoron és Háder László az „Üst” újság   főszerkesztője megkért, hogy - ha már ott vagyok -írjak egy cikket a pácolósori nagyjavításról. 

Pácolósori savas kádak 1992-ben
Forrás: Dunaferr krónika

 Megírtam a cikket kihangsúlyozva a legnagyobb munkát, az egyik savas kád cseréjét. 

Újsághír a savas kád cseréjéről 1978
Fotó: Dunaferr krónika

A kádcsere technológiáját a vasmű tervezőirodáján Oravecz János készítette el.  Helyszíni cseréjét Erőss Lajos, lakatosüzemi művezető irányításával a központi Általános lakatosüzem dolgozói végezték. A nagyjavítás többi munkájának helyi irányítói voltak: Kozák Aladár gépész üzemvezető, Szanyi Imre vegyi, energetikai művezető és Holczer Tibor pácolósori gépész művezető.

Erőss Lajos Általános lakatos üzemi művezető
Fotó: Erőss család fotóalbum
Szanyi Imre Hideghengermű vegyi- energetikai művezető 
Fotó: Szanyi család fotóalbum
Holczer Tibor Hideghengermű pácolósori gépész művezető
Fotó: Holczer család fotóalbum

Nem lettem újságíró 

Háder László főszerkesztő felajánlotta, hogy elküldenek tanfolyamra és legyek újságíró, de sajnálatára nem vállaltam, mert a munkahelyemen kétszer annyit kerestem, mint egy újságíró. A döntőbe jutottak közül Tribold Lajos, és Tihanyi Szilvi újságírók lettek, Pálinkás Berci és én pedig műszaki pályán maradtunk.  

Szerző: Nyíri Miklós

Nyíri Miklós
Fotó: Nyíri család fotóalbuma

                                                                                                                                                                     

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában