Július 12.

2023.07.12. 07:00

A tizennégy segítő szent

Július 12-én van a tizennégy segítő szent közös ünnepe. Általában betegség, járvány, vagy egyéb problémák esetén hívták őket segítségül a keresztények. Kápolnákat, oltárokat szenteltek fel a tiszteletükre. Kultuszuk kezdete és kialakulásuk pontos dátuma és helye eléggé bizonytalan.

Farkas Lajos

Fotó: Shutterstock

Kultuszuk kezdete és kialakulásuk pontos dátuma és helye eléggé bizonytalan. Nagy valószínűség szerint német földön keletkezett, és a nagy európai pestisjárvány (1347–52) idején terjedt el. Hazai elterjedéséről az első adat a XV. századból való. Egy kassai misekönyvben található az erre vonatkozó szöveg, ezért talán nem véletlen, hogy oltáruk készült éppen Kassán, majd később Csegöldön, oltárképük pedig Lőcsén és Besztercebányán. A budavári Szent Magdolna templomban már kápolnájuk is volt, de ez a kultusz a XVI. században megszakadt, majd Magyarországra csak kétszáz évvel később német bevándorlók hozták ismét magukkal. Győrben, Siklóson oltárt, Etyeken, Zsámbékon, Soroksáron, Hajóson és Kecskeméten pedig kápolnákat illetve templomokat szenteltek fel a tiszteletükre. A 14 segítő szent általában az első századok keresztény vértanúi voltak, akik hitükért áldozták fel az életüket.

Miért vannak éppen tizennégyen?

Talán azért, mert a 14-es szám fontos a zsidó-keresztény számmisztikában is. Amint Máté evangélista előszámlálja az evangéliumában, „az összes nemzetséget Ábrahámtól Dávidig tizennégy nemzetség, és Dávidtól a babiloni fogságra vitelig ismét tizennégy nemzetség, és a babiloni fogságra viteltől Krisztusig szintén tizennégy nemzetség” Máté az ókeresztény hagyomány szerint a négy evangélium íróinak egyike.

A 14-es szám még Dávid király héber nevének számösszege is, de ennyi az ember kezén és lábán megszámolható ujjpercek száma is. Elképzelhető ugyanis, hogy a tizennégy segítőszent a mennyei segítő kéz ujjperceit személyesíti meg. Nincs ebben semmi szokatlan, ugyanis már a régi görögök is alkalmazták ezt a módszert. Egyesek viszont azt állítják, hogy a tizennégyes szám valószínűleg a „szent” hetes szám megkettőzésével jött létre, ugyanakkor van egy olyan elmélet is, miszerint tizennégyes szám valószínűleg az apostolokra utal (a tizenkettő plusz Pál és Barnabás).

A katolikus keresztény hit szerint ezek a szentek a haláluk előtt ígéretet kaptak Istentől, hogy a hozzájuk fordulókat nagy bajokban megsegíthetik. A protestáns felekezeteknél nincsenek szentek. Ők egyedül Jézus Krisztus a kereszten elszenvedett csereáldozatára épülő, kegyelemből fakadó üdvösségben hisznek, és egyedül a Bibliát tekintik az az isteni kinyilatkoztatás objektív hitforrásának

Kik is ők. A 14 segítő szent a következő bajok ellen segítenek. Szent György a háziállatok egészségéért és a hit elleni kételyekben, Balázs a torokgyíkban és egyéb torokbajokban, Erazmus az altest fájdalmaiban, Pantaleon minden betegségben. Vitus a szemérem elleni kísértésekben, Kristóf a bubópestis és az utak veszedelmei ellen, Dénes a fejfájás, a démoni megszállás ellen és a lelkiismeret nyugtalanságában, Cirjék a pokoli kígyó incselkedései és a szembetegségek ellen. A bubópestis, vagy mirigyláz a pestis leggyakoribb formája és a középkor legrettegettebb betegsége volt. A fertőzés rendszerint egy patkánybolha csípése miatt következik be, amely a baktériumokat köztes gazdaként hordozza. A baktériumok ezzel egy addig egészséges gazdába jutnak be, miután a bolhában már felszaporodtak. Nem véletlenül hívták a fekete halálnak, következtében 75-200 millió ember halt meg csak a 14. század közepén. A pestis járványok miatt egyes becslések szerint Európa lakosságának közel fele odaveszett.

De térjünk vissza a segítő szentekhez, Agathius (Ákos) a fejfájásban és a halálfélelemben segít, még Euszták a családi viszályokban és a reménytelen helyzetekben, Egyed a gyónásban érzett álszégyen, Margit pedig a veszélyben forgó szülő asszonyok bajai ellen véd. Még Katalin a bűnbánók megtérését késleltető akadályok ellen véd, addig Borbála az utolsó szentségek felvételében a hatalmas pártfogó. Helyenként Dénes helyett Miklós püspök, Erazmus helyett Lénárd, Euszták helyett Hubert, Pantaleon helyett Rókus, bármelyik helyett pedig Libérius szerepelhet a segítőszentek között.

Olaszországban 15 segítő szent van, a tizenötödik Magnus, még másutt György mellett Sebestyén és Mór, Pantaleon mellett pedig Lukács, Kozma és Damján jelenik meg.

Végezetül elmondható, hogy a szentek valahogy Istenhez tartoznak, ők azok, akik az Istentől kapott ajándékokat a szeretet mozdulatával továbbadják embertársainak. Ezt fogadjuk el, még akkor is, ha nem vagyunk hívő emberek, mert ezek európai kultúránk részei, ebből táplálkozunk és megmaradásunk egyik fő zálogai.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában