2021.11.29. 17:00
Felesleges pánikolni miatta
A szakértők szerint az AdBlue-hiány elsősorban az árufuvarozóknak és a busztársaságoknak jelenthet problémát.
Fotó: Balogh Akos
A témát vizsgálva először is érdemes kitérni rá, hogy mit takar az AdBlue adalékanyag kifejezés.
Egy neve mellőzését kérő, a teherszállításban dolgozó férfi ennek kapcsán lapunknak kifejtette: miután bevezették az Euro 6-os környezetvédelmi normákat 2015-ben, az azóta gyártott gázolajüzemű járműveket már kötelező felszerelni úgynevezett SCR-, azaz szelektív katalitikus rendszerekkel.
Az AdBlue ioncserélt vízből és karbamidból álló vegyület, amely csökkenti az SCR-rendszerrel ellátott járművek károsanyag-kibocsátását. Ha ez az adalék elfogy a járműből, akkor annak számítógépes rendszere riaszt, ám a gépkocsi az AdBlue hiányában is működőképes marad, azonban a motor indítását blokkolja a szoftver.
Megkérdeztük a Volánbuszt, hogy az AdBlue-hiánynak milyen hatásai vannak és lehetnek a társaság működésére. Az alábbi választ kaptuk:
„A dízelüzemű járművek működését támogató nitrogén-oxid-redukáló anyag (AdBlue) beszerzése hosszú távú beszállítói szerződéssel biztosított társaságunk számára. Jelenleg ellátási problémát nem tapasztalunk, a szállítások problémamentesen, a vállalt határidők betartásával és szerződés szerint történnek” – írta a Naplónak küldött válaszában a Volánbusz Zrt. kommunikációs igazgatósága.
Azt már mi tesszük hozzá, hogy a közlekedési társaság valószínűleg az ország legnagyobb AdBlue-felhasználója. Ugyanis közel 6200 autóbuszt üzemeltetnek, ezeknek kevesebb mint a fele igényli a nitrogén-oxid-redukáló adalékot. Úgy tudjuk, a Volánbusz az AdBlue-t a MOL Nyrt.-től szerzi be.
Az AdBlue árának megugrása tartós lehet, mert azt elsősorban a gáz ára határozza meg. A következő fél évben várhatóan marad a jelenlegi magas árszint, ami akkor csökkenhet, ha ismét nagyobb mennyiségben érkezik majd Európába orosz gáz.