fontos lehet

2021.01.24. 15:00

Katasztrófavédelmi tájékoztató az elektronikus ügyintézésről

A Katasztrófavédelem jelenleg az alábbi ügykörökben biztosítja az elektronikus ügyintézés lehetőségét:

katvéd

A NAV adatszolgáltatás adta lehetőségeihez elengedhetetlenek a korszerű számlázók által biztosított adatok

Forrás: illusztráció

Fotó: shutterstock

Regisztráció a NIS irányelv alapján bejelentés-köteles szolgáltatást nyújtók részére

(bejelentés-köteles szolgáltatást nyújtónak minősül, az a magyarországi székhelyű gazdasági társaság, amely a hálózati és információs rendszerek biztonságának az egész Unióban egységesen magas szintjét biztosító intézkedésekről szóló, 2016. július 6-ai (EU) 2016/1148 európai parlamenti és a tanácsi irányelv III. mellékletében meghatározott digitális szolgáltatást nyújt, és a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló a 2004. évi XXXIV. törvény alapján nem tartozik a mikro- és kisvállalkozások körébe.)

Beépített tűzjelző- és oltóberendezés engedélyezési eljárása

Jogszabályi követelmények alapján tervezett és létesített tűzjelző- és oltóberendezés tűzvédelmi hatóság által történő jóváhagyása.

Beépített tűzjelző- és oltóberendezés forgalomba hozatali engedélye

Azon tűzoltó-technikai termék forgalmazásának engedélyezése, melynek tűzvédelmi biztonságossági követelményeire nincs irányadó jogszabály, honosított harmonizált szabvány.

Tűzvédelmi hatósági ügyintézés

Engedélyezés, jóváhagyás, előzetes szakhatósági állásfoglalás, hatósági ellenőrzés, hatósági bizonyítvány iránti kérelem, egyeztetés kezdeményezése, állásfoglalás kérése, szolgáltatási tevékenység folytatásának bejelentése, felülvizsgálat iránti kérelem, közérdekű vagy egyéb bejelentés, panasz

Tűzvédelmi szakértői vizsgára vagy ismétlő/ismételt vizsgára történő jelentkezés

A tűzvédelmi szakértői tevékenységet csak tűzvédelmi szakértői vizsga birtokában lehet végezni.

Veszélyes üzemek egyéb hatósági ügyintézés

Hatósági engedélyezési eljárás Üzemazonosítási eljárás; Szankcionálási eljárás; Hatósági ellenőrzés; Adatszolgáltatás; Településrendezés; Nyilvánosság biztosítása; Gyakorlat; Egyéb veszélyes üzemi ügyintézés

Veszélyes áru csomagolóeszközök gyártási típus jóváhagyásának engedélyezési eljárása

A veszélyes áruk szállítására szánt nem nyomástartó tartályok, csomagolóeszközök, IBC-k, nagycsomagolások gyártási típus jóváhagyási engedély birtokában gyárthatók és láthatók el a jogszabály alapján meghatározott jelöléssel.

Veszélyes áru szállítóeszközök típusjóváhagyásának engedélyezési eljárása

A veszélyes áruk szállítására szánt nem nyomástartó tartányok, ömlesztettáru-konténerek típus-jóváhagyási engedély birtokában gyárthatók és láthatók el a jogszabály alapján meghatározott jelöléssel.

Vízügyi létfontosságú rendszerelemekkel kapcsolatos hatósági ügyintézés

A létfontosságú vízgazdálkodási rendszerelemekkel és vízilétesítményekkel kapcsolatos kijelölés, kijelölés visszavonására vonatkozó eljárások

Vízügyi hatósági ügyintézés

Engedélyezés, előzetes szakhatósági állásfoglalás kérés, hatósági adatszolgáltatás, közérdekű vagy egyéb bejelentés, panasz, vízkészletjárulék bevallás

Panaszok, közérdekű bejelentések, kérdések

A panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény szerint benyújtott panaszok és közérdekű bejelentések

Nemzeti minősített adat megismerése iránti kérelem

A minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény szerint benyújtott nemzeti minősített adat megismerése iránti kérelem.

Közérdekű adatigénylés

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény szerint benyújtott közérdekű adatigénylések

Személyes adatok kezelésével kapcsolatos kérelmek

Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény szerint biztosított érintetti jogok gyakorlásával kapcsolatban benyújtott kérelmek

Kutatási kérelem a hivatásos katasztrófavédelmi szervek irattárában

A kutatás iránti kérelemben a kérelmezőnek meg kell jelölnie a kutatás célját, a kutatás tárgyát és időhatárát.

A Katasztrófavédelem az elektronikus ügyintézést az e-Papír szolgáltatáson keresztül (https://epapir.gov.hu) biztosítja, az elektronikus űrlapokat biztonságos kézbesítési szolgáltatás igénybevételével fogadja a Hivatali Kapun (OKF, KR ID: 723206798) keresztül. Az elektronikus űrlapok beérkezésének időpontját a rendszer naplózza, így azok nyomon követhetőek.

Az elektronikus ügyintézési felületen minden katasztrófavédelmi szerv külön kiválasztható, így a megkeresés közvetlenül az érintett szervnek címezhető. Az elektronikus űrlapok benyújtása során megcímzett katasztrófavédelmi szervhez a beadvány kézbesítését a Katasztrófavédelem elektronikus ügyintézést támogató informatikai rendszere biztosítja. Az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos esetleges panasz az Elektronikus Ügyintézési Felügyeletnél jelenthető be az alábbi elérhetőségek egyikén:

Elektronikus Ügyintézési Felügyelet Cím: 1051 Budapest, József Attila u. 2-4. Postafiók: 1903 Budapest, Pf.: 314. Telefonszám: 06-1-441-1520 E-mail: [email protected]

A Szervezet az elektronikus ügyintézést – jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában – hivatali időben (hétfőtől csütörtökig 07:30 – 16:00, pénteken 07:30 – 13:30) biztosítja. A hivatali időn kívül beérkezett beadványok, kérelmek, bejelentések elbírálása a következő munkanap hivatali idején belül kezdődik meg.

Elektronikus ügyintézéssel kapcsolatosan felmerült kérdésekben az országos telefonos ügyfélszolgálat (Kormányzati Ügyfélvonal) nyújt segítséget a 1818-as, vagy külföldről a +36-1-550-1858-as telefonszámon.

Tájékoztató a hivatásos katasztrófavédelmi szervek Küldemény Dokumentumtár elektronikus ügyintézési szolgáltatásához

A Magyar Posta Zrt. a Hibrid Kézbesítési és Konverziós rendszerén keresztül végzi a közigazgatási szereplők számára az elektronikus dokumentumok papír alapú, hitelesített másolatának elkészítését és kézbesítését a címzettek számára.

Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény és a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény alapján a Katasztrófavédelem az elektronikusan kezelt dokumentumok hiteles papír alapú másolatainak elkészítésére és ezekből postai küldemények előállítására az erre jogszabályban kijelölt szolgáltatót, a Magyar Posta Zrt.-t veszi igénybe.

A Magyar Posta Zrt. a hozzá hiteles és biztonságos elektronikus csatornán, megfelelően naplózottan eljuttatott elektronikus dokumentumokat zárt folyamatban és ellenőrzött környezetben papír alapú küldeményekké alakítja át, és a hagyományos kézbesítési rendszerén keresztül juttatja el a címzettekhez.

A Küldemény Dokumentumtár ingyenes elektronikus ügyintézési szolgáltatás célja, hogy a Magyar Posta Zrt. hibrid konverziós szolgáltatása során létrejött papír alapú küldemény címzettje meggyőződhessen a papír alapú irat és a kiadmányozó katasztrófavédelmi szerv által elektronikus úton kibocsátott elektronikus irat tartalmának azonosságáról, elősegítse a felhasználói bizalom megteremtését a Katasztrófavédelem által alkalmazott elektronikus ügykezelési eljárások iránt.

Az ilyen úton készített papír alapú küldemény pecsét vagy hagyományos, saját kezű aláírás nélkül, a törvény erejénél fogva teljes bizonyító erejű, bármely hivatalos ügyben bizonyítékként felhasználható hiteles másolat.

Az ilyen módon készített küldeményeket az alábbi formai jegyekről lehet felismerni:

Hitelességi jegyek

A másolatok hitelességét az azok minden oldalán elhelyezett hitelesítési záradék igazolja. A hitelesítési záradékot az általánosan használt A4-es méretű lapok esetén – függetlenül a szöveg irányától – a 210 mm-es méret irányában helyezi el a rendszer az oldalak alján, az alsó 20 mm-en. Ugyanígy helyezkedik el a kisebb (A5, A6 méretű) lapokról készített másolatok esetén is.

A záradék tartalmazza:

  • az eredeti iratot kiadmányozó személy nevét;
  • az elektronikus ügyintézést biztosító szervet;
  • az aláírás időpontját, elektronikus bélyegzővel ellátott elektronikus dokumentum esetén a bélyegzőhöz tartozó tanúsítvány szerint a bélyegző létrehozóját, valamint ezek ellenőrzésének eredményét;
  • „az elektronikus dokumentumban foglaltakkal egyező tartalmú irat” szöveget;a Katasztrófavédelem elektronikus úton elérhető díjmentes Küldemény Dokumentumtár szolgáltatásában a papír alapú hiteles irat hiteles elektronikus változatára mutató Küldemény hivatkozást (linket)
  • a Küldemény Dokumentumtárban az irat eléréséhez szükséges jelszót;
  • a papír alapú másolat keltezését, és az iratérvényességi nyilvántartás szabályai szerinti hitelesítéshez tartozó elemeket.
  • A záradékban található egyedi azonosítók (internetes hivatkozások) segítségével a hiteles másolatkészítés tényéről a Magyar Postától független NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. által nyújtott „Iratérvényességi nyilvántartás”-ban tárolt adatok ellenőrzésével, valamint a Katasztrófavédelem Küldemény Dokumentumtár szolgáltatásában az elektronikus irat elérésével is meggyőződhet a küldemény címzettje.

    A záradék mellett található kétdimenziós kódok (QR kódok) megkönnyítik az ellenőrzést, mivel azokat bármely QR kód olvasására képes okostelefonnal el lehet olvasni, és így el lehet jutni az iratérvényességi bejegyzéshez, illetve az eredeti elektronikus dokumentum tárolási helyéhez.

    Nyomtatási vezérlőjelek

    A dokumentum szélein ezen kívül az előállításhoz, a küldemények összeállításához szükséges vezérlőjelek is találhatók. Ezek a címzett számára nem hordoznak információt. Az ebben talált információ alapján a másolatkészítő rendszerben vissza lehet keresni a gyártás körülményeit, azonban az eredeti elektronikus dokumentumot a rendszer közvetlenül a felvétel visszaigazolását követően az adatvédelmi követelményeknek megfelelően megsemmisíti.

    A Küldemény Dokumentumtár

    A Küldemény Dokumentumtár a Magyar Posta Zrt. által üzemeltetett Hibrid kézbesítési és konverziós szolgáltatásához kapcsolódó, de a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. által nyújtott „Iratérvényességi Nyilvántartás” szolgáltatástól független, az Elektronikus Ügyintézési Felügyeletnek bejelentett elektronikus ügyintézési szolgáltatása.

    A Kiadmányozó szerv által a Címzett részére kibocsátott eredeti hiteles elektronikus iratról a Szolgáltató automatikus másolatot készít. A másolatot a Szolgáltató egyedi Küldemény hivatkozással és hozzá tartozó Küldemény hivatkozási jelszóval látja el, majd azt elhelyezi a Küldemény Dokumentumtár szolgáltatásának tárhelyén. A Küldemény Dokumentumtárban elhelyezett másolatot a Szolgáltató az irat kiadmányozásától számított 30 (harminc) napig, titkosított adatbázisban tárolja, majd ezt követően automatikusan törli.

    A Címzett a papír alapú küldeményről beolvasott Küldemény hivatkozással – a kiadmányozás dátumától számított harmincadik napig – elérheti, és megtekintheti a Küldemény Dokumentumtárban tárolt, jelszóval védett elektronikus iratot, így meggyőződhet a papír alapú irat és a Kiadmányozó szerv által elektronikus úton kibocsátott elektronikus irat tartalmának azonosságáról.

    A hiteles Küldemény hivatkozást a Címzett kizárólag a Magyar Posta Zrt. által kézbesített, papír alapú hiteles iratról ismerheti meg, a Szolgáltató és a Kiadmányozó szerv azt más úton (elektronikus üzenet, SMS, ügyintéző) nem közli a Címzettel. A Küldemény Dokumentumtár rendszer a szolgáltatás igénybevételéhez használt eszköz IP címét biztonsági okokból, az adott naptári nap végéig automatikusan, az üzemeltető által nem megismerhető módon tárolja.

    A Szolgáltató nem rögzít a Címzettre vonatkozó személyes adatot, nem helyez el a szolgáltatáshoz kapcsolódó eszközökön semmilyen adatot (sütit), nem azonosítja a Címzettet.

    A Küldemény Dokumentumtár szolgáltatás biztonsági okokból egy IP-címről (eszközről, illetve helyi hálózatból) naptári naponként legfeljebb 20 (húsz) alkalommal vehető igénybe, az ezt követő csatlakozási kísérleteknél elektronikus iratot már nem lehet abból elérni. A korlátozás a következő naptári napon 0 óra 1 perckor automatikusan feloldásra kerül.

    A szolgáltatás igénybevételének minősül az is, ha a Címzett nem megfelelő Küldemény hivatkozást, vagy a helyesen megadott Küldemény hivatkozáshoz hibás jelszót ad meg.

    A Küldemény Dokumentumtár szolgáltatásból elérhető dokumentumok adattartalma, illetve annak esetleges hibái függetlenek a szolgáltatástól, azért kizárólag a Kiadmányozó szerv viseli a felelősséget.

    A Címzett a szolgáltatást csak a hiteles papír alapú irat megismerését követően, az azon elhelyezett Küldemény hivatkozási jelszóval veheti igénybe, ezért a papír alapú iratban foglalt, a Címzettre vonatkozó kötelezettségek, illetve a Címzettet megillető jogosultságok abból megismerhetővé váltak számára. Ezért a Küldemény Dokumentumtár szolgáltatás elérhetőségétől, rendelkezésre állásától függetlenül azok érvényesek, az irat joghatás kiváltására alkalmas. A papír alapú irat hitelességét Címzett az egységes „Iratérvényességi Nyilvántartás” szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatáson keresztül is ellenőrizheti.

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában