jelentős fejlesztés

2018.05.04. 14:00

Korszakhatárt jelöl az M7 és Dunaújváros sztrádakapcsolat

Megjelent az M8-as gyorsforgalmi útnak az M7-es autópálya és Kecskemét közötti szakaszára kiírt tervezés közbeszerzési hirdetménye.

duol.hu

A térség jövőjét nagymértékben befolyásoló fejlesztésekről tartottak sajtótájékoztatót 2017 októberében Sárbogárdon, amelyen elhangzott: Magyarország gyorsforgalmi törzshálózata öt éven belül megközelíti a végleges kiépítés szintjét, a 2022 utáni időszak fő feladata ezért a legforgalmasabb autópályák kapacitásainak bővítése mellett a Budapestet elkerülő összeköttetések építése lesz. Az M8 gyorsforgalmi út M7 és Dunaújváros közötti szakaszának meginduló előkészítése már az új időszak kezdetét jelenti.

A közúthálózat fejlesztése a következő években összesen mintegy 2500 milliárd forintos ráfordítással kap új lendületet – jelentette be az eseményen Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, aki kiemelte: a kormány 2022-ig 900 kilométernyi új gyorsforgalmi szakasz megvalósításával beköti a megyei jogú városokat a sztrádahálózatba, elvezeti az országhatárokig az autópályákat, autóutakat.

Az M8-as a fővárost délről megkerülve biztosítja a nyugati forgalmat bevezető M7-es és a dél felé vezető M5-ös, majd később az M4-es kapcsolatát Fotó: Geoplan kft.

A későbbiekben a közúti közlekedésfejlesztés elsődleges feladata a kapacitáshiányos szakaszok bővítése, a gyűrű- és haránt irányú elemek kiépítése lesz. E cél a többi között az M7 és Dunaújváros között, az M8 nyomvonalán létrejövő új négysávos összeköttetés kiépítésével teljesül.

A tervezett út az M7 autópálya és a 710. sz. főút 2019 második felére megépülő csomópontjától indul majd. A mintegy 65 kilométeres szakasz másik végpontja a 2007-ben átadott, Dunaújvárost Dunavecsével összekötő Pentele híd lesz. A teljes egészében hazai forrásból finanszírozott, mintegy 10 milliárd forintba kerülő előkészítés 2018 elején kezdődik el, írta meg lapunk a múlt év októberében, hozzátéve: A közbeszerzésen kiválasztandó tervezőknek 2022 végéig kell kidolgozniuk a megvalósíthatósági tanulmányt, a környezetvédelmi munkarészeket és az engedélyezési terveket.

Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta az akkor megtartott sajtótájékoztatón:

– Az új útszakasz az M8-tengely – a Graztól induló, Körmenden, Veszprémen, Dunaújvároson át Kecskemétig, majd két ágban Egerig és Békéscsabáig folytatódó sztrádakapcsolat – kiépítésének fontos mérföldköve. Magas ipari teljesítményt nyújtó nagyvárosokat, komoly gazdasági és idegenforgalmi potenciállal rendelkező térségeket köt össze, hathatós segítséget nyújthat a Budapest–Balaton viszonylatban főként a nyári hétvégéken tapasztalható forgalmi torlódások számának, kiterjedtségének csökkentésében.

Az államtitkár hozzátette az előzőekhez, hogy szintén hazai forrásból megindul az M8 Dunavecsétől Kecskemét felé vezető, mintegy 50 kilométeres folytatásának tervezése is.

Dr. Galambos Dénes, Varga Gábor, Homolya Róbert és dr. Dorkota Lajos októberben ismertette a terveket Fotó: ZsE

A beruházásokkal létrejövő M7–M6–M5 kapcsolat az M0 körgyűrűt érintő kerülőhöz és az egyéb, zömmel főúti alternatívákhoz képest is rövidebb idő alatt, alacsonyabb költséggel megtehető utat jelent majd. Siófok és Kecskemét központjai között a jelenlegi több mint kétórás menetidő 1 óra 20 percre csökken. A közlekedés pedig gyorsabbá, olcsóbbá és kényelmesebbé válik a Balaton térsége és a Dél-Alföld között.

A közlekedésfejlesztéssel kapcsolatosan akkor dr. Galambos Dénes a térség országgyűlési képviselőjeként elmondta:

– Az M8 tervezett fejlesztése felértékeli Dunaújváros szerepét a folyami szállításban is. A település előtt közúti, vasúti és vízi áruforgalmi csomópontként új távlatok nyílnak azzal, hogy az M6 után még egy gyorsforgalmi kapcsolattal gyarapodik. A közforgalmú kikötő létesítése és egyéb logisztikai fejlesztések, a Duna menti közepes nagyságú városok kikötői közötti nemzetközi együttműködés a munkahely-teremtésben is előrelépést hozhat Dunaújváros számára.

Varga Gábor, Fejér megye 5. számú egyéni választókerületének országgyűlési képviselője hangsúlyozta:

– Az M7 autópálya által kettészelt megye déli részének felzárkóztatásához nélkülözhetetlen a térség bekapcsolása az országos gazdasági, logisztikai vérkeringésbe. Az előkészítés megindítása egyértelműen igazolja, hogy érdemes volt megvívni a hosszú évekig tartó harcot a déli nyomvonal megvalósítása érdekében. Sárbogárd és a környező települések számára a végül kiválasztott alternatíva semmi máshoz nem fogható esélyt biztosít a megerősödésre.

Dr. Dorkota Lajos, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke:

– A megvalósuló beruházással Dunaújváros és a térség lakóinak, vállalkozásainak régi álma válhat valóra. A település könnyebb megközelíthetősége vonzóbbá teheti a várost az új beruházások számára, ami további munkahelyeket és növekvő adóbevételeket teremt. A készülő útszakasz biztonságos, kényelmes és gyors összeköttetést jelent az itt élőknek a fejlődő dél-balatoni régió felé, és a közeli Somogy és Tolna megyei településekre is. (Forrás: duol.hu)

A beruházó NIF Zrt. két részben írta ki a hirdetményt a Közbeszerzési Hatóság honlapján. Az M7-es (korábbi információink alapján Balatonfőkajár térségében) és Dunaújváros, valamint a Dunavecse és Kecskemét közötti összesen 100 kilométernyi szakaszon kell előkészíteni a tervek szerint 2023-ban induló kivitelezést, adta hírül internetes oldalán a Magyar Építők a napokban.

Az M8-as Dunaújváros és Dunavecse (6-os főút és 51-es főút) közötti 5,2 km-es szakasza már elkészült a Pentele-hídnál. A Kecskemét (M5 autópálya) és Nagykőrös közötti 17 kilométeres szakasz tervpályázatának már van nyertese. Az M8-as Szolnok előtt fog becsatlakozni az M4-esbe. Az M8-as a fővárost délről megkerülve biztosítja a nyugati forgalmat bevezető M7-es és a dél felé vezető M5-ös (később pedig a keleti kapcsolatot nyújtó, jelenleg épülő M4-es) kapcsolatát. Jelentőségét az adja, hogy eddig minden gyorsforgalmi utunk célja egy adott régió Budapesthez kapcsolása volt, ennek viszont a főváros elkerülése.

A nyertes feladata lesz az előzetes régészeti dokumentáció, a környezeti hatástanulmány, a közúti biztonsági hatásvizsgálat és az engedélyezési terv elkészítése.

Az M7-es és Dunaújváros között előreláthatóan egy autópálya-csomópont, hat egyéb csomópont, egy komplex pihenő, két egyszerű pihenő válik szükségessé.

A második szakaszon tervezetten három egyéb csomópont, egy komplex pihenő, két egyszerű pihenő lesz szükséges, derül ki a legfrissebb tájékoztatókból.

(Forrás: Magyar Építők)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában