2022.10.11. 20:00
Az eredmény mellett a tudás is fontos cél
A Széchenyi István Gimnázium tanulói közül ezúttal Urbán Panka és Szabó Noel ért el kiemelkedő eredményt. Nyelvhasználati versenyen bizonyítottak.
Szücsné dr. Harkó Enikő, Urbán Panka és Szabó Noel a sikeres megyei döntőt követően
Fotó: Laczkó Izabella
A Széchenyi diákjai ezúttal az Édes anyanyelvünk nyelvhasználati verseny megyei döntőjében szerepeltek. Az idén jubilál a viadal, hiszen ötvenedik alkalommal rendezik meg.
A verseny célja (egyebek között): anyanyelvünk ápolása, az iránta való szeretet kibontakoztatása, a nyelvhasználat fejlesztése, a kialakult készségek mérése és minősítése.
A szeptemberi megyei döntőt egy iskolai selejtező előzte meg. Gimnáziumonként egy vagy két diák juthatott a székesfehérvári fináléba. A Széchenyit Szücsné dr. Harkó Enikő két tanítványa, Urbán Panka és Szabó Noel képviselte, akik a 11. e osztály tanulói. Az ifjú hölgy első lett, a fiatalember pedig az egyetlen különdíjat kapta meg.
– A megyei döntő írásbeli és szóbeli részből állt, a feladatokat a Kazinczi-díj alapítványa határozta meg. A döntőben a határon túli magyar középiskolások is részt vehettek – tudtuk meg Szücsnétől.
Szabó Noel nem tudja, miért kapta a különdíjat, de azt sejti, hogy a szónoklatáért.
– Bizakodtam a verseny előtt, de nem ismertem a többi indulót, ezért nem volt összehasonlítási alapom. Tisztában voltam azzal, szónoklatban jó vagyok, jobb, mint a nyelvtanban. A Versenyhelyzetek előnyei és hátrányai témát választottam. Egy fiktív szónoklatot kellett előadnom, a diáktársaimhoz kellett szólnom. Mint diákönkormányzati elnök a saját példáimból is tudtam érvelni a versenyhelyzet előnyeiről és hátrányairól. Egy képzeletbeli vitaindítót tártam a bíráló bizottság elé. Olyan eredményt értem el, ahova előzetesen belőttem magam.
Urbán Panka számára meglepetés volt, hogy ő bizonyult a legjobbnak. – Azt gondoltam, hogy az írásbelim jó lesz, de a szóbelin meglepődtem, mivel nem vagyok színjátszókörös, nem szoktam verseket mondani. Hitt bennem a tanárnőm, ez sokat segített. A három témakörből a Hozzászólást, meggyőzést választottam. Az osztálytársaimat kellet képzeletben meggyőzni arról, hogy hova menjünk kirándulásra. Érvelni kellett, Pécset választottam, mivel ott már voltunk kirándulni, ezért voltak személyes élményeim. Bemutattam a múzeumokat, a város nevezetességeit, kampányoltam Pécs mellett. Amikor befejeztem a szónoklatomat, megkönnyebbültem, hogy sikerült elmondanom. Nem voltam teljesen elégedett, sőt, utána megnéztem többeket is, és azt hittem, ők jobbak voltak. Ezért meglepetés volt számomra a győzelem.
Szücsné így értékelte tanítványai teljesítményét.
– Ügyes, felkészült tanuló mindkettőjük. Panka logikusan gondolkodik egy adott rendszerben, a beszédeit nagyon jól építi fel. Érdekes, hogy a gimnázium befejezése után mennyire más pályára készülnek. Panka állatorvos szeretne lenni, Noel pedig a kommunikációs vonalon kívánja folytatni. Még egy fontos dolog: versenyen indulni nemcsak az eredményért kell, persze ez is fontos, hanem a cél a felkészülés, a fejlesztés, a tudás gyarapítása.