Felemás év a gyümölcsösökben

2020.09.20. 11:30

Nagy az érdeklődés a „hazai” iránt – kár, hogy kevés van belőle

Bár az igény nőtt a vásárlók részéről a hazai termesztésű zöldségekre, gyümölcsökre, a termésátlag sajnos elmarad a várttól. Ifjabb Csizmadia György őstermelővel beszélgettünk.

Morva Dávid

Forrás: Shutterstock

„Több gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak az emberek, jobban figyelnek az egészségükre.”

– ha itt zárulna ifjabb Csizmadia György, a Venyim Gyümölcse kertészet alapítójának beszámolója, minden termelő és olvasó elégedetten csettintene: pozitív hatása is volt a koronavírusnak. Persze a valóság ennél jóval árnyaltabb képet mutat.

A tavaszi fagyok ugyanis megtizedelték a gyümölcsöket, így a terméshozamok elmaradnak a várttól. Ezt, bár a fogyasztó is érzékeli a megemelkedett árakból, nem pótolja a gazdák számára azt a kiesést, amit elszenvedtek.

Alkalmazkodni a folyamatosan változó körülményekhez

A fenti címmel az őstermelő szerint össze is lehet foglalni sikeres gazdálkodás nyitját. A koronavírus ugyanis csak az egyik befolyásoló tényező a zöldség-gyümöcs termesztésében, és úgy általában a mezőgazdaságban, ott van még az időjárás, azaz a klímaváltozás is.

 

– Nyári szeptemberünk van, a klímaváltozás folyamatos kihívások elé állít minket, gazdákat. Csak egy példa: a jonagold típusú alma termeszthetetlenné vált. Ebben a szeptemberi melegben előbb megérik, mintsem színe lenne. Emellett változnak a betakarítási időpontok is, minden gyorsabbá vált, gyakorlatilag lekövetjük az időjárást. Különböző pályázatokon igyekszünk korszerűsíteni a kertészetet, így felvenni a versenyt. Sokat elmond az is, hogy régebben 20-25 évre létesítettünk egy ültetvényt, manapság mindössze 10-12 évre.

Belföld vagy külföld?

Ifjabb Csizmadia György elmondása szerint, a koronavírus miatt tavasszal a gyümölcsök esetében, azok szezonális jellege miatt az ellátásban nem volt tapasztalható fennakadás. Ez a trend a zöldségek esetében is megmutatkozott, hiszen a hazai termékek a fogyasztók rendelkezésére álltak, Ezt követően, pedig viszonylag gyorsan helyreállt az áruforgalom Európán belül.

– Ha van, volt pozitív hatása a koronavírusnak, akkor az az, hogy az emberek elkezdtek foglalkozni az egészségükkel, ez a zöldség- és gyümölcsfogyasztásban megmutatkozott. Kisebb tételben vásárolnak az emberek, viszont arányait tekintve többen jönnek, mint korábban. Élénkebb a kereslet, ha nem is az áru mennyiségében, inkább a vevők számában látszik. Emellett nagy segítség volt nekünk, gazdáknak, hogy a különböző híradásokban nem az volt fókuszba állítva, hogy mennyire drága lett a zöldség és a gyümölcs, hanem a hazai termékek létjogosultságára hívták fel a figyelmet.

A szakember hozzátette megfigyelhető továbbá a helyi termelés mint magatartási forma megjelenése, fellendülése is. A Szedd magad akció az őszi málna és az alma esetében október elejéig tart, azt követően pedig a halloweeni tökkel folytatódik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!