Egy friss kutatás szerint nem mindenki nézi jó szemmel az otthoni munkavégzést

2020.04.07. 14:00

Működik a kötelező home office valamennyi munkavállalónál?

Azoknál a szolgáltató cégeknél, ahol többnyire irodai munka folyik, a munkáltatók 90 százaléka távmunkára küldi, küldte munkatársait. Egy március 13-ai kutatásból kiderül: nem mindenki nézi jó szemmel az otthoni munkavégzést, a cégvezetők egy része nem bízik a home office hatékonyságában.

V. Varga József/FMH

A Dreamjo.bs és Az év irodája csapata telefonon és online felületen végzett kutatás keretében vizsgálta a hazai vállalatok jellemző viselkedését a koronavírussal kapcsolatban, partnereik körében. A kutatás nem reprezentatív a teljes országra nézve, ugyanakkor alkalmas a szolgáltatói szektorban tevékenykedő vállalatok véleményének feltérképezésére – tájékoztatta a Fejér Megyei Hírlapot Fodor Dániel főszervező.

Az otthoni munkánál ugyanúgy megvannak a határidők, így betartásukhoz az éjszakába is belenyúlhat a munka – ezt nem biztos, hogy jó szemmel nézi a család Fotó: pixabay

A technikai háttér csaknem mindenütt adott

A kérdezett cégek csaknem kétharmadánál minden munkavállaló rendelkezik már most is otthoni szerverhozzáféréssel, tízből nyolcuknak van videókonferenciára is alkalmas biztonságos programja, minden harmadik pedig projektmenedzsment szoftvert is használ a mindennapi munkavégzéshez. A home office-hoz szükséges infrastruktúra tehát legtöbbjüknél már adott, a bizalom azonban részben hiányzik: a megkérdezettek csaknem egyharmada vallott úgy, hogy nem bízik a kollégákban, vagy legalábbis vannak kétségeik afelől, hogy otthonról is biztosan elvégzik a rájuk bízott munkát. Egyre több vállalat dönt, döntött a fennálló járványügyi helyzetben amellett, hogy kiüríti irodaházát, kérdés azonban, hogy ehhez mindenki megfelelő infrastruktúrával rendelkezik-e. A március 13-án készített felmérésből kiderül, hogy azon szolgáltató szektorba tartozó cégek nagy része, ahol többnyire irodai munka folyik, felkészült arra, hogy home office-ba küldi a kollégákat, és zavartalanul képes működtetni rendszerét, de néhányuknál azért problémát okoz majd, ha nem lesz más választás, és hosszú távon, irodán kívüli munkára kényszerülnek.

A home offi ce reális alternatíva Fotó: Nagy Norbert

Sok helyen nem újdonság a távmunka

Fodor Dániel kutatásuk főbb megállapításait így foglalta össze: a home office reális alternatíva. Megvan az infrastruktúra az otthoni munkavégzéshez. Nem mindenki bízik meg a munkavállalójában. A vállalatok óvatosan készülnek a gazdasági változásokra. A legfontosabb kérdés a változásmenedzsment és a pánik eloszlatása.

Az elsősorban irodai munkát végző munkatársakat foglalkoztató vállalatok többségénél nem kérdés, hogy a home office megoldás-e: tízből kilenc cég nyilatkozott úgy, hogy az otthoni munkavégzést választja, ha a járvány miatt kollégáit haza kell küldeni. Csupán a cégek 10 százaléka küldené el táppénzre vagy szabadságra a munkavállalókat. Erre pedig legtöbbjük fel van készülve: a válaszadók több mint 80 százalékánál a teljes cég vagy legalábbis a munkavállalók nagy része szokott otthonról dolgozni, így nem lenne számukra újdonság a távmunka. Közülük a mikrovállalatok járnak az élen, náluk ez az arány több mint 90 százalék.

A cégek tíz százaléka küldené el táppénzre vagy szabadságra a dolgozóit

A felmérés válaszadói közül kevesen, csak 6 százalékuk válaszolt úgy, hogy egyáltalán nincs a munkavállalóknak otthoni szerverhozzáférése, videókonferenciára alkalmas szoftverrel tízből nyolc cég rendelkezik, projektmenedzsment szoftverrel pedig minden harmadik vállalat dolgozik. A kimondottan állás­interjúra fejlesztett program (azaz videóinterjú platform) azonban hiányzik a cégek palettájáról: 84 százalékuk még egyáltalán nem találkozott ilyen eszközzel, így előfordulhat, hogy a HR-eseknek kihívás lesz a következő időszak a toborzás szempontjából.

A bizalom – az már más kérdés

Az idő, a helyszín kötetlen – lehet a konyhában is dolgozni Fotó: pixa

Persze a bizalom már más kérdés, hiszen ahhoz, hogy a cégek huzamosabb ideig engedjék beosztottjaikat otthonról dolgozni, arra is szükség van, hogy ne legyen kétségük afelől, hogy mindenki lelkiismeretesen végzi a feladatát. A megkérdezett cégvezetőknek, HR-vezetőknek csaknem egyharmada vallott úgy, hogy nem bízik a kollégákban, vagy legalábbis vannak kétségeik, hogy a kiadott feladatokat maradéktalanul el fogják-e otthonról végezni. Érdekes, hogy ez a vélekedés leginkább a pénzügyi és a kommunikációs szektorra jellemző.

A vállalatok egyelőre bizakodók, ami abból is látszik, hogy bevallásuk szerint tízből nyolc egyáltalán nem vett vissza kommunikációs keretéből sem. Az új munkatársak felvételével kapcsolatban azonban már óvatosabban járnak el: a megkérdezettek harmada részben vagy teljesen leállította álláshirdetéseit az elmúlt napokban. Ez utóbbi elmondásuk szerint elsősorban a szoftverfejlesztés és e-commerce (e-kereskedelem) területeken mozgó cégeket érinti. A válaszadók 94 százalékánál még egyáltalán nem merült fel az elbocsátások kérdése a cégen belül.

Kihívás a HR szakembereinek

Arra a kérdésre, hogy HR-szempontból mi a legnagyobb kihívás a járványügyi helyzetben, legtöbben a folyamatos változások kezelését, a változásmenedzsmentet emelték ki (46 százalék). A második legfontosabb kérdés a cégek szerint a dolgozói elégedettség fenntartása és a pánik eloszlatása (32 százalék). Harmadik legfontosabb feladatként pedig az otthoni munkavégzés körülményeinek biztosítását, kialakítását nevezték meg (17 százalék) – derül ki a felmérésből.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!