Bárki ingyen használhatja

2019.10.15. 17:30

Lépés az elektromobilitás felé

Az európai mobilitási héthez kötődően adtak át a közelmúltban az Autó Máté Kft. telephelyén egy nagy teljesítményű elektromos­autó-töltőt, amit a cég közösségi célra ajánlott fel. De mit is tud, miért van szükség rá, és mennyiben egyedi ez a töltőállomás?

Balla Tibor

2019.09.24. Elektromos töltő Dunaújváros Fotón: Máté Márton Fotós: Zsedrovits Enikő ZsE Dunaújvárosi Hírlap DH

Fotó: ZSEDROVITS ENIKO

Az Autó Máté Kft. saját erős beruházásként telepítette ezt az összességében 72 kW-os teljesítményű, de DC töltésben 50 kW-os, AC-ben pedig 22 kW-os töltésre párhuzamosan képes berendezést, amely mind CCS, mind CHAdeMO csatlakozókkal rendelkezik, tehát az európai és az ázsiai szabványokat is támogatja. Leegyszerűsítve ezzel bármilyen elektromos autót lehet tölteni. Mindemellett mindent tud, amit egy modern töltőnek a jövőben tudnia kell, akár RFID kártyával, akár applikációval, online aktiválással működhet éjjel-nappali szolgáltatással. Az országban október végéig 20 ilyen töltőállomás létesül, ebből három az Autó Máté telephelyein.

Egyelőre csak a szerviz és a szalon nyitvatartási idejében nyilvános a töltő, azonban ebben az időben bárki számára ingyenes, ugyanis az Autó Máté Kft. fontosnak tartja, hogy az elektromobilitásról kialakult képet a jó irányba alakítsa, megtapasztalhatóvá tegye.

Az akkumulátorokat 80 százalékig lehet DC-vel tölteni, utána az akkumulátor menedzsment system átkapcsol úgynevezett csepegtető töltésre, és onnan már lényegesen lassabban tölt. De a villámtöltőnek nem is célja, feladata, hogy teljes egészében feltöltse az autó akkumulátorát. Hogy el tudjuk képzelni ennek a magyar fejlesztésű és kivitelezésű töltőállomásnak a teljesítményét, egy nagy akkumulátoros autót 5 százalékról nyolcvanra mintegy húsz–huszonöt perc alatt fel tud tölteni. Ez már alig valamivel hosszabb idő, mint amit a benzinkútnál eltöltünk, pláne, ha egy kávéval is felfrissítjük magunkat.

Huba Bence Gazdaságfejlesztési Államtitkárság főosztályvezetője Fotó: Laczkó Izabella /Dunaújvárosi Hírlap

Az átadáson részt vett Huba Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium egykori osztályvezetője is, aki az elektromobilitás magyarországi korai elterjedésében komoly szerepet játszott. Megkérdeztük, mennyire unikális egy ilyen töltő ma Magyarországon.

– Egyértelműen a jó töltők közé tartozik, manapság ez még ritkaság, reméljük, hogy egyre gyakoribb lesz. Úgy gondolom, úgy húsz–harminc hasonló üzemelhet Magyarországon, az összes ötszázból. Ezeknek tizennégyezer elektromos autó igényeit kell ellátniuk.

Mennyire jellemző, hogy egy vállalkozás saját erőből létrehoz egy ilyet a köz javára?

– Több olyan autógyártó van, amely ezt propagálja, de az, hogy helyi kereskedések csinálnak ilyet, az természetesen ritkább. Azt alapvetően elmondhatom, hogy az emissziómentes közlekedés fejlesztésében az ipar a változások motorja, bár a politika megfogalmaz különböző irányokat, de az ipar az, ami ezt ténylegesen végre tudja hajtani.

A nagy teljesítményű villámtöltő már a jövő technológiáját is tartalmazza Fotós: Zsedrovits Enikő/Dunaújvárosi Hírlap

Gondolkodásunkat még mindig az uralja, hogy nem érdemes elektromos autót vásárolni, mert minimális a töltőhálózat. Ez helytálló?

– Ez inkább pszichés probléma. Az elektromos autókat mindenhol lehet tölteni, ahol van kétszázhúsz voltos áram. Természetesen tovább tart, de általában az autókat a nap huszonhárom órájában nem használjuk, tehát ha olyan parkolóhelyünk van, ahol lehet tölteni, akkor ez megoldható. Ezeknek az autóknak még általában kisebb a hatótávja, de a kétszáz kilométert már túllépik, az új modellek pedig a négyszázötvenet is elérik. De az átmenő forgalomnak nagyon fontos, hogy minél gyorsabban fel lehessen tölteni az autót. A robbanásszerű elterjedés leginkább attól függ, hogy a gyártók milyen ütemben jönnek ki az olcsó modellekkel. Magyarországon néhány éve már havi ötszáz új zöld rendszámos autó kerül forgalomba.

A magánszektorban komolyan támogatja az állam az elektromobilitást. A vállalkozói szektorral mi a helyzet?

– A magánszektor támogatása ugyanúgy igénybe vehető a vállalkozások számára is. A másfél millió forintos támogatás ráadásul lízingkonstrukcióban is elérhető. Emellett az elektromos cégautó adómentes, regisztrációs adótól mentes, ingyenesen parkolhat és az „üzemanyagot” is leírhatja az adóból. A vállalkozásoknak is nagy fantázia van ebben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!