A saját vállalkozás élén olyan pályán versenyzünk, ahol más nem tud indulni

2020.08.28. 11:30

Instant vállalkozói modellel a hátrányok ledolgozásához

A vírus sok vállalkozást megrázott. A kijárási korlátozások a gazdaság rengeteg szereplőjét az idei évre behozhatatlan hátrányokkal sújtotta. Mindezeket természetesen a legsérülékenyebb vállalkozások, a kicsik szenvedték meg a legjobban. Most, hogy a második hullám már a küszöbön áll, azt hiszem, különösen jól jöhet minden vállalkozásnak egy-két ötlet, ami közvetlen jelenlét nélkül életben tarthatja az üzletet, vagy éppen segíthet ledolgozni a hátrányból.

Török Tímea

Forrás: Shutterstock

Fotó: baranq

Pély Barna az énekes tehetségkutatók hőskorában gyakran értékelt úgy egy produkciót, amikor tetszett neki, hogy ez most átjött.

Ez az elhíresült mondat jutott eszembe akkor, amikor Méhes Brigivel beszélgettem, és bár nem akarom előre lelőni a poént, de talán ez a sikerének a legnagyobb titka is. Szerintem a Brigi nevéhez kötődő sikeres vállalkozói modell más iparágban is jól alkalmazható lehet, egyébként szerinte is. Az ötletek könnyen átültethetőek, de jól teljesíteni csak akkor tudnak majd, ha egyedi elképzeléseinkkel egészítjük ki, és magunkra, vállalkozásunkra szabjuk. Fontos tisztázni, hogy így nem egyszerűen szolgai másolást végzünk, hanem inspiráció-szerzéssel jelentős időt spórolunk, mert nem nekünk kell a spanyolviaszt feltalálni, ha ezt vagy egy másik jól működő példát saját üzletünkben alkalmazunk.

Mindent ösztönösen csinálnak, csak saját tapasztalat alapján módosítanak

Ezért nem is félti közkinccsé tenni Brigi sem a vállalkozásának fogásait, hisz azt kopírozni nem lehet, mert ő az arca, tőle és általa olyan amilyen. Ebben az értelemben nem összehasonlítható és nincs komoly konkurencia sem abban a versenyben, ahol csak ő, vagy majd, ahol mi indulunk.

Méhes Brigitta és férje ruházati kiskereskedelemmel foglalkoznak. Elöljáróban annyit, hogy mindent teljesen ösztönösen csinálnak, legfeljebb saját tapasztalataik alapján módosítottak kicsit. Az elmondottakat alátámasztva néhány személyes adat Brigitől aláhúzandó. Bár nagyon szereti az embereket, és mindig is az emberi kapcsolatokhoz kötötte a munkája, alapvetően gyors- és gépírást tanult.

Brigitta mosolygós, kedves és közvetlen, de nem behízelkedő, hanem őszintén csinálja, ő ilyen. Ezért bárhol dolgozott, mindenhonnan könnyes búcsúval távozott: ruhanagykereskedés, cukrászda, vagy nagybani virágpiac.

Méhes Brigitta (képünkön) és férje ruházati kiskereskedelemmel foglalkoznak Fotó: Erdős Juci

Szóval ők a férjével a ruházati kiskereskedelemben dolgoznak, specializálódtak a női plusz size, azaz a nagyméretű ruházatra. Fontos részlet ez, hiszen az elsőre logikátlan lépés, az, hogy saját magukat korlátozzák, azt okozta, hogy egy viszonylag kisebb csoport igényeit kell igazán jól kiszolgálni. Ráadásul ebben a kategóriában a piacon szereplő kínálat is töredéke az átlagosnak. Ezt még jobban megerősítették azzal, hogy olyan értékesítési helyet és kommunikációs teret választottak, ahol megint csak nagyon kevés a hasonló kínálat, ráadásul könnyen elérhető és bár nem személyes, de közvetlen a kommunikáció még akkor is, ha egyébként kijárást korlátozó szabályok vannak.

Brigiék a gyerekek születése után kicsivel butikot nyitottak egy mára már letűnt cég termékeivel, itt ismerkedett meg a plus size speciális igényekkel. Mivel a gyártó cég megszűnt, új beszerzési források után kellett nézni, és egy ötlet alapján Törökországba utaztak új beszállítókat keresni. Nem konkrét címre mentek tárgyalni, hanem a bevásárlóutcába minden boltba benéztek, ahova a kirakat alapján érdemesnek ítélték. A nagykereskedőkkel, gyártókkal épített személyes, jó kapcsolatok legalább olyan fontosak, mint a vevőkkel. Mára ezek már olyan üzleti kontaktokká nőtték ki magukat, hogy három-négy gyártó, nagykereskedő partnerrel dolgoznak rendszeresen, de velük bizalmi a viszonyuk – megjegyzem nem csodálom, mert a személyes varázson kívül jelentős érv Brigiék mellett a rengeteg vásárlásuk is –, hogy távolsági videókonferencián is tudnak vásárolni, és a fizetési ütemezés sem probléma, amikor Törökországba nem lehet utazni. Ha már szóba került a videókonferencia, a beszerzést legtöbbször így intézik: Brigi itthon végzi az üzleti ügyeket, férje közben a helyszínen válogat és Viberen – ami egy, okostelefonra készített ingyenes szolgáltatás, segítségével interneten keresztül videochatelni is lehet – megbeszélik, hogy miből mennyit vásároljanak. Tehát sem idő, sem tér nem akadály, ráadásul költséghatékony is. Hogyan mérik fel az igényeket? kérdésemre, hiszen kevés a közvetlen visszajelzés, azt az egyszerű, de mindent megmagyarázó választ kaptam, hogy csak azt veszik meg, ami a jó ízléssel megáldott üzletasszonynak tetszik, és ő is szívesen viselné.

Hasznos és kifizetődő, ha jól ismerik a vevőket, sőt, ha a vevőkkel azonos nyelvet beszélnek a fontos témákban

A történethez visszaevezve tehát, a butik után lett ugyan webáruházuk is, ahol egy fizetett külsős modell fényképeivel mutatták be a ruhákat. Akkoriban terjedt el széles körben a Facebook általános használata. Ehhez a két utóbbi tényhez kapcsolódó változás hozta az egyébként is ígéretes vállalkozás életében a kvantumugrást. Mert a fotómodell szabadságra ment, helyettest nem találtak. Ezért Brigi előrelépett férje unszolására: „Nincs más megoldás mama, ezért téged fotózunk” – így tehát ő lett a modell. Azokat a ruhákat mutatja be Brigi, amelyeket ő választott, amelyek mindegyike egyesével is a kedvence. Itt idézném a bevezető gondolatok egyikét az eredménnyel kapcsolatban, így a vevőknek „átjött”, ami azt jelenti, hogy nagyon sokan kezdtek el vásárolni.

Már írtam, hogy olyan felületet is találtak, ahol közvetlen lehet a kommunikáció, ez a Facebook. A közösségi média használatakor már nincs valódi üzletük, otthon a lakóházban forgatnak, számláznak és csomagolnak, ami költség és időhatékony. Zárt csoportjuk van a közösségi médiában, ahol jól nyomon követhető, hogy heti 30-40 új tag jelentkezik, ide készülnek a ruhákat bemutató videók. Minden héten egyszer megadott időben jelentkezik be Brigi élőben, amit egy rövid beharangozóval már reklámoznak a megelőző napokban a ruhákat bemutató képeiből összeállított videóval. De aztán élőben minden egyes ruhát egyesével mutat be az okos vállalkozó. Mindig tulajdonság-funkció-haszon hármasban beszél a termékekről. Tehát nemcsak azt mondja el egy nadrágról, hogy milyen a szára, vagy milyen anyagból készült, hanem azt is, hogy kinek ajánlja és miért előnyös. Mivel alapos a bemutatás minőségi reklamáció szinte egyáltalán nem érkezik hozzájuk, azért ruhát még nem küldtek vissza, mert nem azt kapták, amit vártak. Néha mérethiba miatt van csere. Egy-egy megmaradt, vagy mérethiba miatt visszaküldött terméket jelentős kedvezménnyel, minimális árréssel gyorsan kiárulják, outletként és nem készleteznek.

Egyébként minden héten teljesen új választékkal egyszer, vasárnaponként meghatározott időben véges készletekkel van feltöltés a virtuális boltban, tehát nincs idő hezitálni, átgondolni, vagy megbeszélni, mert ha nem vásárolsz azonnal, le fogsz maradni. Így hétfőnként mintegy százötven megrendelés szokott érkezni hozzájuk, nagyjából háromszáz törzsvásárlójuktól. Nagyon hasznos és az eredmény szempontjából igen kifizetődő is, ha jól ismerjük a vevőinket, sőt, ha a vevőkkel azonos nyelvet beszélünk, egyedi kifejezésekkel és azokról a témákról, ami a vevőknek fontos lehet, például nyáron, hogy a ruha alkalmas lehet esküvői megjelenésre, gyönyörű színekről, „tunikáról”, pandémia idején az egészségügyi dolgozóknak ajándék ruhafelajánlásról és carmen ujjról.

Brigi sokszor azt is tudja előre, melyik ruhát ki fogja megvenni.

Az árrés kialakításáról is megkérdeztem a vállalkozót. Tisztességes árréssel dolgoznak, a legkevésbé befolyásolja őket a konkurencia árképzése. A költségek közül a legjelentősebb a szállítási és utazási költség, de alkalmazott bére, vagy az üzlet bérleti díjának költségei nem terhelik a terméket. Véleményem szerint egy ilyen üzletet akár a valós bolttal párhuzamban is lehet üzemeltetni, biztonságosan második lábat teremthetünk ilyen formában. El tudom képzelni, hogy jól állna ez a fajta értékesítési forma például virágüzletnek, ajándékboltnak, lakberendezési üzletnek, kézműves terméknek, különleges élelmiszernek…

Mivel a tulajdonos az arcát adja a vállalkozáshoz, ezért tulajdonképpen utánozhatatlan. Bár kétségtelen, ebben az esetben ezt fel kell vállalni, de ki tudhatna többet a szenvedélyünkről mondani leendő vevőinknek, mint mi saját magunk.

vezető képünk illusztráció

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!