hogyan vették a kihívásokat?

2020.03.19. 14:00

Hétfőtől már digitális tanrend szerint oktatnak az iskolákban

Miként vették az új kihívást az iskolák, a pedagógusok és természetesen a gyerekek? Erről kérdeztük a mezőfalvi Petőfi Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettesét, Horváth Lászlónét.

Horváth László

Fotó: BOGGANCS.PHOTO

Március 16-tól a koronavírus-járvány okozta kormányzati intézkedések miatt megüresedtek a tantermek, de a tanári szobában nagyon aktív munka folyt, hiszen értekezlettel kezdtük a hirtelen ránk köszöntött digitális korszak első napját. Elsőként igazgatónk, Jaksics Erzsébet tájékoztatóját hallgattuk meg, aki ismertette a kialakult helyzet miatt ránk váró feladatokat. A kollégák rendkívül nyitottak, tettre készek voltak az új helyzet okozta követelmények megoldására. Igazából már eddig is alkalmaztunk digitális tananyagokat, csak nem olyan mélységben és mennyiségben, ahogy a mostani, különleges állapot megköveteli. Pedagógusaink mindig is érdeklődve figyelték az új módszereket, amelyeket szívesen alkalmaztak a legjobb tudásátadás elérésének érdekében. Az összefogás legjobb példája, hogy a fiatalabbak és a gyakorlottabbak kiscsoportos foglalkozások keretén belül, vagy éppen egyénileg is belső tudásmegosztással támogatják egymást digitális kompetenciáik fejlesztésében.

A mezőfalvi iskola 2011-ben több digitális táblával gyarapodott, ezeket előszeretettel használták a diákok, pedagógusok eddig is

Tantárgyakra lebontva mennyire működőképes ez a dolog, hiszen a reál és humán tárgyak mellett a készségtárgyak vagy a művészeti oktatás is része a tanításnak?

– Arra törekszünk, hogy minél teljesebb legyen az oktatás. A Kréta-naplóban csak akkor könyvelhetjük le óráinkat, ha a munkánknak nyoma van a rendszerben. Tankerületi elvárás, hogy rögzítsük a tan­óra anyagát és az elvégzendő feladatokat. Sőt, értékelni is kell a tanulókat, mivel nincs tanítási szünet! A beszélgetések során több lehetőség is feltárult előttünk a készségtárgyak tanítását illetően. Van, aki feltáncolja a lépéseket videóra, vagy a népi éneket rögzíti és kiküldi a tanítványoknak. Testnevelés videók is vannak különböző csatornákon. Ahol olyan a technikai háttér és a felkészültség, ott a tanítvány vissza is játszhatja, miként sajátította el a leckét. Sokféle platform segíti a munkánkat, köztük van olyan is, ahol tízfős csevegőprogramon keresztül lehet élő, interaktív a kapcsolat. Természetesen az összes közösségi oldal is felhasználható a kapcsolattartásra. Ezenkívül rengeteg támogatást kapunk különböző fórumoktól az új típusú oktatómunkánkhoz. Csak egy példa a sok közül, a Neteducatio is küldött a mai napon az iskolai elérhetőségünkre segítséget. Ami eddig harminc órás akkreditált IKT kompetencia-fejlesztő képzés volt, azt most – bár igazolás kibocsátása nélkül, de – otthonról elvégezhető tanfolyamként megkaphatjuk.

Sótiné Papp Elvira a kollégájával, Nagy Margit magyartanárral osztja meg a digitális tanítás fortélyait

Mondhatjuk, egyformán tanul most pedagógus és diák?

– Nem elképzelhetetlen, hogy a gyerekek ezt könnyebben elsajátítják, hiszen ez a generáció már digitalizált világban nőtt fel. Nekünk azért nagyobb kihívás, de egészen biztosan meg fogjuk oldani.

Adottak a tárgyi és személyi feltételek?

– Kiváló infrastruktúrával rendelkezünk, ami köszönhető az elmúlt évek állami támogatásainak, pályázatainak. Minden pedagógusunknak saját használatú laptopja van. Ezeken a szükséges programok megtalálhatóak, így a technikai háttér az iskolai oldalon rendelkezésre áll. A személyi feltételeket illetően folyamatosan fejlődünk. A diákok oldalán a technikai adottságokat most mérik fel az osztályfőnökök. Várhatóan a hét végén már lesz információnk, milyen eszközeik, internetes eléréseik vannak. Ezután látható, hol, miben tudunk segíteni. Járható út lehet, ha az azonos osztályba járó gyerekek tanulópárokban oldhatják meg a feladatokat.

Lelkileg és terhelés szempontjából mit jelent pedagógusnak, diáknak az új módszer?

– A pedagógusoktól türelmet igényel, mivel a szerverek is túlterheltek. A kollégák nem szüneten vannak, sokkal többet dolgoznak! Nem ritka, hogy a késő esti órákban kapunk egymástól e-mailt, mert akkor tudunk dolgozni. Mivel nincs teljesen készségszinten még a digitális oktatás, ezért sokkal nagyobb felkészülést igényel a pedagógustól és a gyerektől egyaránt. Abban azért reménykedünk, a diákok nem fognak egész nap a gép előtt ülni, és várni a leckéket. A gyerekoldalról a korábbi tapasztalataink alapján elmondható, hogy nagyon szívesen dolgoznak a kornak megfelelő technikával. Az iskola honlapján minden fontos információt megtalálhatnak az érintettek – válaszolt készséggel érdeklődésünkre Horváth Lászlóné igazgatóhelyettes.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!