2021.07.05. 11:30
Egy pilóta nem tudott biztonságosan landolni a terepen
Összesen hatvankét pilóta szállt a magasba július 3-án a 66. Nemzeti Vitorlázórepülő Versenyen, a többnapos próbatételeket a Dunaújváros repülőtéren rendezik meg egészen szombatig.
Fotó: LI
Az előzetes várakozásokon felül érkeztek a nevezések a vitorlázógépek július 2–10. között meghirdetett versenyére. A megmérettetés házigazdája a Dunaferr Repülőklub, amely sikerrel pályázott a rendezési jogokra, vállalva ezzel még saját infrastrukturális beruházásokat. Verasztó Sándor, a klub vezetője elmondta, a hatvankét pilóta és kísérőik folyamatosan érkeztek az elmúlt hét során a verseny helyszínére: ismerkedtek a tájjal, gyakorló repüléseket tartottak, de volt olyan versenyző, aki a kezdés előtti utolsó napon jött meg.
Július 3-án délelőtt hivatalosan is megnyitották a rendezvényt. Az ünnepségen jelen volt többek között Gyöngyösi András, a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség elnöke, Várai Róbert, Baracs polgármestere, Motyovszky Mátyás dunaújvárosi képviselő is. Elsőként Verasztó Sándor, mint a házigazda klub vezetője és Kisapostag alpolgármestere köszöntötte az egybegyűlteket (bár Dunaújváros nevét viseli a reptér, de Baracs és Kisapostag területén fekszik).
Gyöngyösi András elmondta, hogy tavasszal nem tudták megrendezni azt a díjkiosztó ünnepséget, amelyen a tavalyi szezon legjobb pilótáinak teljesítményét ismerhetnék el, ezért úgy döntöttek, hogy most adják át a kupákat. Számos kategória és versenyszám kiválóságai vehették át az eredményeikért járó díjat. Ezután Várai Róbert hivatalosan is megnyitotta a mostani versenyt.
Nem sokkal később eligazítás következett, majd megkezdték a felszállást. Verasztó Sándor elmondta, több motoros repülőgéppel húzzák fel a vitorlázókat. Másfél percenként történik egy vontatás, és 600 méter után történik a leoldás. Onnantól kijelölt startolási időzóna van, hazafelé pedig szintén egy virtuális érkezési vonalat jelölnek ki. A nyitó és a záró pontok közötti eredményeket értékelik naponta a többi között a sebesség, a magasság és a távolság függvényében. A versenyzők mindennap más feladatot kapnak. A napi futamokat meteorológiai, szabály- és feladatismertetés előz meg. Az első napon 400 kilométert kellett megtenniük a pilótáknak 3 óra alatt. Kérdésünkre Verasztó Sándor elmagyarázta, hogy a nyitónapon cselesnek számított az időjárás. Bárány- és fátyolfelhőket egyaránt látni lehetett az égen. Az egyik jó, a másik nem, ugyanis amíg az egyikben van felszálló meleg áramlat, a másik árnyékolja a talaj melegedését. A vitorlázók pilótái pedig éppen a légköri áramlatokat használják ki a repülés során.
66. Nemzeti vitorlázó repülő verseny
A Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság a baleseti hírei között írt arról, hogy Apostag külterületén, egy mezőgazdasági területre július 3-án, szombaton 17 óra körül lezuhant egy vitorlázó repülőgép. A baleset következtében a repülőt vezető 56 éves férfi megsérült, őt a mentőszolgálat munkatársai kórházba vitték. A rendőrség a baleset körülményeit vizsgálja. Verasztó Sándor lapunknak megerősítette, a lezuhant gépet vezető pilóta az egyik versenyzőjük volt. A pilóta terepleszállást kívánt végrehajtani. Ez nem ritka dolog, ugyanis ha egy pilóta látja, hogy nem ér vissza a célállomásra, akkor keres egy olyan helyszínt, ahol biztonságosan landolni tud. Viszont a mostani baleset abból adódott, hogy leszállás közben egy munkagéppel ütközött. Verasztó Sándor arról is beszélt, hogy mentőhelikopter szállította kórházba a versenyzőt, ők úgy tudják, hogy már túl van az életveszélyen.
A verseny folytatódik, és mindannyian együttesen szorítanak társuk egészségéért, mielőbbi felépüléséért.