a pillanat drámaiságát is visszaadják a képek

2018.11.13. 11:30

Az országos Év fotósa pályázat második helyezettjének titkai

A könyvespolcok telis-tele természeti és fotós szakkönyvekkel, az asztalon a most kapott díj és a Profi Fotó című magazin legutóbbi száma, amelyben az EISA Maestro azaz az Év Fotósa pályázat díjnyertes képei láthatók. Köztük a Dunaföldváron élő Fabó Ferencé. Lapunk olvasói a hét elején már láthatták a hattyúpárról készült csodaszép felvételt, amely az országos II. díjjal elismert fotósorozat egyik darabja.

L. Mészáros Irma

Az EISA (Expert Imaging and Sound Association) 29 ország 55 elektronikai magazinjának különleges szövetsége, amely 1982-ben adta ki először díjait a legjobb fotó-, video-, audio- és házimozi eszközöknek. Néhány éve hirdették meg első alkalommal a nemzetközi fotópályázatot. Minden ország első helyezettje vesz részt a világversenyen. Magyarországon Fabó Ferencet a láthatatlan madárfotósként emlegetett, s már világhírűvé vált Máté Bence előzte meg az itthoni versenyen.

Fabó Ferenc, aki a Mezőföld Természetfotó Klub egyik alapító tagja, beavat a fotósorozat megszületésének titkaiba: – Ez év rendkívül hideg márciusában a Balaton menti jeges fák, bokrok érdekes formáit akartam fotózni, de végül a szántódi révnél kötöttünk ki, ahol a befagyott tavon jó messzire be lehetett menni. A kompközlekedést biztosító feltört jeges vízben – a természetfotósok nagy örömére – rengeteg vízimadár gyűlt össze. Sokféle réce, s köztük hattyúk. Fehér hattyúk a fehér jég között – ahogy alattuk fel-feltűnt a víz kéksége – ez a látvány megragadott. S felfigyeltem arra, hogy egy idősebb és egy fiatalabb gúnár között nézeteltérés kezdődött. Ezeket a pillanatokat sikerült megörökítenem. A hattyúk viselkedéséről készült hét képből álló sorozatot küldtem a pályázatra.

Aztán mesél a képekről, arról, mi volt a fontos számára, miként válogatott a felvételek közül a kép minősége, a jelenet kompozíciója alapján. Azokat emelte ki, amelyekről úgy gondolta, izgalmas, informatív. A leszálló hattyú szépségét, a jégen gyalogló madár kecses vagy dölyfös tartását, de a pillanat drámaiságát is visszaadja.

Fabó Ferencnek sokat jelentenek a visszajelzések Fotó: LMI

S jönnek a történetek azokról a rendkívüli élményekről, amelyeket a természetben tapasztalt meg. Felidézi például annak a rókának az arcát, amelyik egy parlagi sassal kikezdve vívott játékos-komoly küzdelmet jó harminc percen át. Mindezt mínusz 15-20 fokban egy barátja által fixen telepített lesből figyelte. Látni és fotózni! Megérte a fagyoskodást – mondja lelkesen. Nem véletlenül kerültek fotói a Nimród vadászújság címoldalára, a Magyar Vadászlap című szakfolyóiratba, vagy – tán amire még büszkébb – dr. Zoltán Attila Szarvasnyomon Magyarországon című nagyszabású és rendkívül szép kivitelű könyvébe.

S hogy jutott el idáig? Négy évtizede foglalkozik fotózással. Az édesapja vadászújságjában látott természetfotók keltették fel a figyelmét, aztán folyamatosan tanult.

Tudatosság és...

Tudatosság és véletlenszerűség is van a fotózásban, gondolja a laikus. De Ferivel beszélgetve megérti az ember, hogy a természetfotósnak a fényképezésen kívül a természet világát is nagyon jól kell ismernie. Tudnia kell, hogy fog viselkedni az a madár, mert csak akkor képes rögzíteni az adott pillanatot, állítja.

A földvári gimnázium és a katonaság után amatőrként kezdte, a dunaújvárosi Rosti Pál Fotóklubban a technikai és esztétikai alapokat sajátította el, majd később fényképész szakmunkás lett. 25 évig vezetője volt a Mezőföld Természetfotó Klubnak, amelynek programjai, előadásai szakmai és esztétikai képzést is jelentettek a tagoknak. 1992-től a dunaújvárosi kórház fotósaként dolgozott. Tizenhét éven át munkaidőben tudományos fényképezést végzett, azaz – ahogy fogalmaz – a mennyországtól a pokolig, azaz a műtőktől a boncteremig megörökített mindent, amit a szakemberek tudományos szempontból fontosnak tartottak.

A technika változása és más okok miatt aztán pályamódosítással – bár maradt az egészségügyben – jelenleg műszerész szakképzettségét használva dolgozik, s a fotózás maradt élmény- és örömszerző tevékenység. A természetben kint lenni akár fotósként, akár vadászként vagy horgászként nagy élmény – állítja. Mert a természet: maga a csoda.

Faggatom, vajon a mai technikai feltételekkel a gép minőségétől függ-e a kép milyensége vagy valami mástól.– A mai fényképezőgépek technikai tudása fantasztikus – kezdi. De a kép értéke – véleménye szerint – elsősorban attól függ, milyen esztétikai értéket közvetít. Szereti a rendet. A képein is. Felfogása szerint fontos, hogy a fotón is képi rend legyen. Ennek egyik szempontja az aranymetszés szabályainak figyelembe vétele.

Az emberek ritkán vásárolnak fotót, mondja, de a Máltai Szeretetszolgálat dunaföldvári csoportjának felajánlott képei a jótékonysági bál licitálásán évek óta elég jelentős összegért kelnek el. Öröm ez is, állítja, mert adni jó. Sokat jelentenek számára a visszajelzések, de a maguk örömére járják társával a természetet. Reméli, hogy a nyugdíjba vonulás után még több időt tudnak fotózással tölteni, s szívesen megosztaná tapasztalatait másokkal is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!