2021.04.15. 14:00
Az internethasználók harmada gyerekekből és fiatalokból áll
A Nemzetközi Távközlési Egyesület (ITU), mint a távközlésről és az információs technológiákról felelősen gondolkodó és aktívan tevékenykedő ENSZ-szervezet tavaly nyáron adta ki új online gyermekvédelmi útmutatóit, amelyek – alkalmazkodva a világjárvány nyomán megváltozott helyzethez – gyerekjogi szemlélettel és a Sango nevű kabalafigurával hívja fel a figyelmet a tudatos internethasználatra. Elkészültek a magyar nyelvű útmutatók, a szülőket, pedagógusokat is megszólítva, amik ingyenesen már el is elérhetők.
Dunaújváros – A gyerekeket érintő online kockázatok napról napra nőnek, és egy kicsit talán későn is vált egyértelművé, hogy komolyan és nagy erőkkel kell harcolni ellenük. Ehhez egy kiváló eszköz lehet a Nemzetközi Távközlési Egyesület (ITU) összesen hét kiadványa, amelyek között megtalálható egy hiánypótló, a 9–12 év közötti gyerekeknek szóló internet-biztonsági munkafüzet a hozzá tartozó tanári útmutatóval, egy 71 oldalas online gyermekvédelmi útmutató, ami szülőknek és pedagógusoknak egyaránt szól, de megszólítja az iparági szereplőket is az online gyermekvédelemről szóló kiadvánnyal, és nem maradnak ki az online gyermekvédelemmel foglalkozó politikai döntéshozók, jogalkotók sem, nekik is készült egy silabusz.
A kiadványok magyar nyelvű fordítása dr. Baracsi Katalin internetjogász, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Digitális Jólét Program – Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája szakmai együttműködése révén valósult meg. Az útmutatók online gyermekvédelmi kabalafigurája Sango, egy barátságos, energikus és félelmet nem ismerő karakter, akit a gyerekek terveztek az ITU új, nemzetközi, fiatalokat célzó programjának keretein belül.
Megváltozott az internet
Az ITU 2009-ben adta ki az első útmutatót. Céljuk akkoriban az volt, hogy a különféle érintetteknek (szülőknek, oktatóknak, iparági szereplőknek, jogalkotóknak és gyerekeknek) biztosítsanak nemzetközileg is elfogadott kereteket ahhoz, hogy a legfiatalabb felhasználók is biztonságban, boldogan és magabiztosan internetezhessenek. Azonban azóta teljesen megváltozott az internet. A gyermekeknek szóló tartalmak mennyisége megsokszorozódott, hiszen vannak oktatási célú honlapok, játékok és más, szórakoztató lehetőségek, mindemellett a tartalommegosztás, a tanulás, a barátokkal, a családdal és a világgal való kapcsolattartás számtalan új módja is kezd beépülni a hétköznapokba. Ezzel együtt azonban az internet túl veszélyessé vált ahhoz, hogy a gyerekek felügyelet nélkül használhassák. Teljesen beivódott a gyerekek és fiatalok mindennapjaiba, ennek következtében manapság már lehetetlen külön gondolkodni a digitális és a fizikai világról. Az internethasználók harmadát a gyerekek és fiatalok teszik ki, az UNICEF becslése szerint pedig a fiatalok 71 százaléka van jelen az online térben.
Ki vannak téve a kockázatnak
A digitális technológia új utat nyitott a kommunikáció, a játékok és a zenehallgatás területén, valamint a különböző kulturális, oktatási és fejlesztő tevékenységek széles tárházát kínálja. Az internet által hozzáférhetünk fontos egészségügyi és oktatási szolgáltatásokhoz, valamint a gyerekeket és a fiatalokat érintő információkhoz, amiket esetlegesen tabuként kezel a társadalom. Habár általában a gyerekek és fiatalok alkalmazkodnak leggyorsabban az új technológiához és a lehetőségeihez, mégis ők azok, akik a leginkább ki vannak téve a különböző online tartalmi, kapcsolati kockázatoknak.
Elstartolt a II. Digitális Gyereknap – Sango és én pályázat, ahol három kategóriában, különböző kreatív művészeti alkotásokkal pályázhatnak a 9–16 év közötti gyerekek és fiatalok.
1. Sango és én: Történetek az internetbiztonságról 9–12 éveseknek, két kategóriában (9–10 év, 11–12 év): Maximum egy A4-es oldal hosszúságú történet az internetbiztonságról. A történet egyik szereplője legyen Sango, a robot nindzsa, aki a gyerekek segítője a világhálón.
2. Sango és én: Digitális történetmesélés 13–16 éveseknek: Egyéni és csapatban készített, maximum 3 perces, a digitális történetmesélés technikájával készített videókkal lehet egyéni és 3–5 fős csapatokban pályázni.
3. Sango és én: Slam 13–16 éveseknek – Az internetbiztonság és a slam találkozása 1–3 perces videó vagy hanganyag formájában. Egyéni pályaműveket várnak!
Minden kategória pályázatait 2021. május 16. éjfélig várják a [email protected] e-mail-címre. A pályázók között ajándékcsomagok találnak gazdára.
Fontos a szülő szerepe
Fontos szerepük van a szülőknek, gondviselőknek, pedagógusoknak, hiszen ők felelnek a gyerekek és fiatalok online biztonságáért, jóllétéért és az oktatásáért. Mégis sokan úgy gondolják, hogy nem rendelkeznek elegendő tudással, ismerettel ahhoz, hogy segíthessék a gyerekeket és fiatalokat az online térben. Úgy tűnhet, hogy a felnőttek nem rendelkeznek megfelelő tudással és eszköztárral ahhoz, hogy támogatni tudják a fiatal felhasználókat, azonban valójában a probléma megoldásában nem annyira a technikai tudás, hanem az ahhoz való hozzáállás segít, amivel kapcsolatban viszont már sok tapasztalatuk van a szülőknek, gondviselőknek, pedagógusoknak.
A járvány csak rontott rajta
Ráadásul a Covid–19-járvány miatt sokkal több gyereknek kellett becsatlakoznia az online világba, hogy folytatni tudják tanulmányaikat, és fenn tudják tartani a szociális kapcsolataikat. A vírus miatt bevezetett korlátozások nemcsak azt jelentették, hogy a fiatalabb gyerekek előbb kezdték el használni az internetet, mint ahogy azt szüleik tervezték, hanem azt is, hogy a szülők kevésbé tudták felügyelni a gyerekeiket, veszélynek téve ki őket, hiszen így könnyebben elérhetnek helytelen tartalmakat, és könnyebben megtalálják őket a szexuális ragadozók. A gyerekek és a szüleik számos kockázattal és kihívással néznek szembe, ilyen például a biztonsági kérdések, az álhírek és a deepfake videók, az erőszakos és a nem megfelelő tartalmak, az online csalók, és a grooming (becserkészés, behálózás), a szexuális bántalmazás és kihasználás széles skálája, de fontos megemlíteni, vannak egészségügyi és jóléti problémák is, hogy csak a túlhasználatot, vagy az alváshiányt említsük a sokból. Ezekben a gyermek részt vehet, mint befogadó, fogyasztó, vagy résztvevő egy, a felnőttek által kezdeményezett tevékenységben, de akár mint aktív résztvevő is, akár elkövetőként, akár áldozatként.
Eszközt adhat a kezükbe
A szülőknek olyan tanácsokat adnak, mint például, hogy beszélgessenek a gyerekeikkel, próbáljanak ki közösen valamilyen online tevékenységet. Ismerkedjenek meg a technológiával, az eszközökkel és a szolgáltatásokkal közösen a családban. Vegyék figyelembe, hogy a szűrés, a tiltás és az ellenőrzés milyen mértékben támogathatja a család tudatos online jelenlétét. Családként alakítsák ki közösen az internet- és eszközhasználatról szóló szabályokat. Ismerkedjenek meg a gyermek által használt online és mobil szolgáltatásokkal. Vegyék figyelembe a digitális beleegyezés korhatárát. Ellenőrizzék a bankkártyák és egyéb fizetési lehetőségek használatát. Ismerjék meg, hogyan lehet jelenteni a problémákat. Ne felejtsék, hogy a hirdetések megtévesztőek vagy helytelenek is lehetnek. Teremtsenek támogató légkört, hogy a gyerekek és fiatalok merjenek segítséget kérni. Magyarázzák el a gyerekeknek az idegenekkel való találkozásban rejlő veszélyeket. Segítsenek a gyerekeiknek megismerni és kezelni a személyes adataikat. Bizonyosodjanak meg arról, hogy a gyerekek és a fiatalok értik, mit jelent, ha posztolnak egy képet az interneten.
Ingyen elérhetőek
Az útmutatók (amelyek elérhetők többek között dr. Baracsi Katalin internetjogász internetes felületein is) segítséget nyújtanak a felnőtteknek, és különböző módszereket ajánlanak arra, hogyan érdemes beszélgetést kezdeményezni a gyerekekkel, és miként vitassák meg az online nehézségeket. Mindezzel ahhoz segíthetik hozzá a gyerekeket, hogy értő felhasználói legyenek a technológiának, tisztában legyenek azzal, hogyan óvhatják meg magukat a veszélyektől, valamint, hogy mikor és honnan lehet baj esetén segítséget kérni.