kérdések sora

2021.11.05. 17:30

Távhőügy: kijelölt engedélyes, jogszerűtlen adatkezelés? – frissítés

Hosszú hónapok óta a figyelem középpontjában áll a távhőszolgáltatásban és -termelésben érintett korábbi (DVCSH) és jelenlegi szolgáltató (DVG) vitája. Miközben a MEKH visszavonta a DVCSH engedélyét, és a DVG-t jelölte ki engedélyesként a távhőszolgáltatói és -termelői feladatok ellátására, eközben a nyár őszbe fordult, és lassan közelít a tél.

Várkonyi Zsolt

Frissítés – November 5-én a DVCSH Kft. tájékoztatót adott ki, amelyben a DVG Zrt. által napokban kiadott távhőszolgáltatási számlákkal és alkalmazott számlázási módszereikkel kapcsolatban felmerült szabálytalanságokra kívánja felhívni figyelmüket. Amelyet IDE KATTINTVA olvashatnak el.


Dunaújváros – Ahogy korábban megírtuk, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) június 30-val visszavonta a Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- és Hőszolgáltató Kft. (DVCSH) engedélyét, és július 1-től a DVG Dunaújvárosi Vagyonkezelő Zrt.-t (DVG) jelölte ki engedélyesként a távhőszolgáltatásra – áll a MEKH határozatában.

Problémák lettek és maradtak

A télen bizonyosan szükség lesz mindegyik erőműre Fotó: DH

A DVG tájékoztatása szerint a DVCSH a jogszabályi kötelezettsége ellenére nem adta át az elszámolási és fogyasztói adatokat, így azokat a DVG a lakossági adatszolgáltatás alapján kapta meg. Igaz, csak azokét, akik erre a felhívásuk szerint reagáltak. (Sőt, a keretes anyagunkban részletezett szóvivői megnyilatkozás szerint egy társasház közös képviselőjétől is kaptak – a szerk.) A DVG ezen adatokból állította, állítja össze fogyasztói adatbázisát, amelybe így olyanok is bekerültek, akik a DVG-nek semmilyen adatukat nem adták meg, ezért okkal merül fel a fogyasztói adatok nem szabályszerű, nota bene jogtalan kezelése is. A DVG ez alapján most bocsátotta ki az előzőleg „beígért” július, augusztus, szeptember havi távfűtés- és használati melegvíz-fogyasztásról szóló számlákat is, amelyekkel kapcsolatban a szerkesztőségünkbe is betértek a panaszos fogyasztók.

Mit is olvashatunk ki a DVG tájékoztatóiból…

Súlyos gondok vannak az adatvédelmi rendelkezések betartásával és a személyes adatok kezelésével. Azokéval is, akik megadták azokat, de ennél aggályosabb azoké, akik nem adtak meg semmilyen személyes adatot, és mégis az alapján kaptak számlákat, leveleket.

Az általános adatvédelmi rendelet részletes követelményeket rögzít a vállalkozások és szervezetek részére a személyes adatok gyűjtése, tárolása és kezelése tekintetében.

Mikor kell alkalmazni az általános adatvédelmi rendelet előírásait?

Akkor, ha az adott vállalkozás – például jelen esetben a DVG – székhelye az EU-ban van, személyes adatokat kezel, függetlenül attól, hogy erre hol kerül sor.

A távhőszolgáltatásról tartott sajtótájékoztatót az önkormányzati szóvivő

A távhő témájában sajtótájékoztatót tartott Medgyesi Miklós, az önkormányzat szóvivője, amelyen elmondta, szerdán megkapta a DVG Zrt. a végleges távhőszolgáltatói engedélyt a Magyar Energetikai- és Közmű-szabályozási Hivataltól 2021. július 1-től szólóan. Mint mondta, ez azt erősíti meg, hogy városunkban csak a DVG rendelkezik a szükséges engedéllyel, és csak ez az önkormányzati cég állíthat ki számlát.

Lapunk információja szerint a Verebély úti erőművet kizárták a városi távhőrendszerből. Medgyesi Miklós ezt kérdésünkre meg is erősítette. Mint mondta, ennek egyik oka, hogy a Béke városrészben nem volt megfelelő a távfűtés minősége, mert „ami meleget a DVG a csövekbe pumpált, azt a Verebély úton elhűtötték”. A másik ok, hogy ezen erőmű üzemeltetője, az Energott Kft. nem mutat együttműködési hajlandóságot. Medgyesi Miklós azt mondta, hogy a Béke téri és az Építők úti erőműben zavartalan a termelés, folyamatban van a tárgyalás az ISD Powerrel, és a meleghengermű hőjét (vélhetően a csúszósín hőre gondolt a szóvivő – a szerk.) is át tudják venni, amelyek így összességükben elegendőek a fűtési kapacitásnak. Ha extrém hideg lesz, a távhőtörvény értelmében kötelező hőt biztosítania a Verebély úti távhőtermelőnek is a távhőszolgáltató kérésére. A szóvivő azt is mondta, hogy minden szükséges szerződéssel és engedéllyel rendelkezik a DVG.

Több lakó nem érti, hogy bár sehol és senkinek nem adták meg személyes adataikat, kaptak számlát a DVG-től, ráadásul ugyanakkora díjtétel szerepel rajta, mint amit eddig a DVCSH-nak fizettek. Mi alapján tudják, hogy eddig mennyi volt a fogyasztása? Medgyesi Miklós azt mondta, a DVG lakossági bejelentés alapján szerezte meg az adatokat, mivel a DVCSH nem adta át azokat. Online, személyesen vagy az ügyfélszolgálaton kihelyezett dobozba bárki leadhatott adatokat, előfordult, hogy egy közös képviselő az egész társasház adatait leadta (az adatvédelmi szabályok szerint ez és ennek befogadása sem jogszerű – a szerk.). A számlák átalány alapján készültek, amit a szóvivő véleménye szerint a DVG energetikusai számoltak ki. Persze ennél okkal felmerül a kérdés, hogy törvényes elszámolási és fogyasztói adatok hiányában (forintra pontosan) hogyan tették ezt?

Közismert, hogy a személyes adatok kezelésének célja a polgárok adatainak jogszabályi kötelezettségen alapuló nyilvántartása. A személyes adatok kezelésére – ide tartozik a többi között a név, a lakcím, a személyazonosító igazolvány vagy az útlevél száma is – az EU 679/2016 rendeletének 6. cikk (1) bekezdés e) pontja alapján az 1992. évi LXVI. törvény 17. § (2) bek. b) pont előírásai szerint kerülhet sor.

Egyértelmű hozzájárulás nélkül nem lehet

Az általános adatvédelmi rendelet szigorú szabályokat tartalmaz az érintettek által – a személyes adatok kezeléséhez – adandó hozzájárulásra vonatkozóan. Ezek a szabályok azt hivatottak biztosítani, hogy az adatok tulajdonosai (azaz mi fogyasztók – a szerk.) tisztában legyenek azzal, mihez járulnak hozzá. Az adatkezelésre csak akkor kerülhet sor, ha az érintett világos és közérthető nyelven megfogalmazott kérdésre válaszképpen önkéntes, konkrét, tájékoztatáson alapuló és egyértelmű hozzájárulását adja. A hozzájárulásnak egyértelmű megerősítő cselekedeten kell alapulnia. Ilyen hozzájárulásnak minősül például, ha az érintett az interneten bejelöl egy erre vonatkozó négyzetet, vagy aláír egy hozzájárulási nyilatkozatot.

Az adatokat csak abból a célból szabad kezelni, amelyre az érintett a hozzájárulását adta, és lehetőséget kell adni neki a hozzájárulás visszavonására.

A DVG hivatalos honlapján erre vonatkozó adatkezelési szabályzatnak nyomát sem látjuk, mind a mai napig nincs fenn az adatvédelemről szóló tájékoztató. Nyilván azért, mert nem felelnek meg ezen előírásoknak. Hónapok óta gyűjtik és tárolják az adatokat, döntsék el önök, hogy szabályszerűen-e!

Adatszerzés és adatkezelés

Ne feledjük azonban, hogy akik sorba állva, nyomtatott formában vagy elektronikusan a DVG felhívására megadták adataikat, azok a fenti adatvédelmi összefoglalónk szerint gyakorlatilag „önként” tették. Ám olvassuk csak tovább a DVG levelét!

„… azokat (tehát az adatokat) a DVG Zrt. a fogyasztói adatszolgáltatás alapján kapta meg. Azt, hogy ezeket az adatokat online vagy papíralapon ki adta be, nem tudjuk vizsgálni, így azt sem, hogy ezek a saját adatai-e vagy mások nevében adta-e meg. A beérkezett adatokat a DVG munkatársai kézi adatrögzítéssel vitték be a rendszerbe, ennek során viszont óhatatlanul előfordultak hibák” – olvashatjuk a DVG számlákkal, csekkekkel megtűzdelt október 22-i fogyasztói levelében.

No kérem, itt a „szakmai rátermettség” már mindannyiunk számára világossá vált, hiszen azokért az adatokért, amelyeket a kedves fogyasztók „önként” megadtak, ha jól értelmezzük, egyszerűen nem vállalnak garanciát a DVG-nél.

És itt jön kérem, az adatrögzítés és adatvédelem hiánya. A DVG Zrt. honlapján „feketén-fehéren” olvasható: „A keresett oldal nem található. – Úgy tűnik nem található az, amire gondoltunk. Talán egy újabb keresés segíthet.”

Próbálkoztunk többször, kereshetjük napestig, de ami nincs, az nincs.

Hogyan is kell fizetni?

A DVG szerint: „A korábbi tájékoztatásnak megfelelően folyamatosan viszi ki a posta a július, augusztus, szeptember havi távhőszámlákat. Ezeket mint távhőszolgáltatónak a DVG Zrt.-nek kötelező kiállítania, így azok is megkapják, akik korábban igazolták a befizetésüket. Nekik csak azt a számlát kell befizetniük, amelyet még nem teljesítettek korábban!” (a DVCSH felé – a szerk.) – áll az önkormányzati cég november 3-án, a honlapján és a Facebookon közzétett tájékoztatójában.

Az október 22-i (lila csíkos) számlákkal színesített fogyasztói levélben pedig az áll, hogy „…amennyiben Ön a DVCSH Kft. által megküldött (július, augusztus, szeptember havi lila csíkos) távhőszolgáltatási (fűtés és meleg víz) számláit október 7-ig kiegyenlítette, és az erről szóló számlamásolatokat a befizetéseket igazoló dokumentumokkal együtt a DVG Zrt.-hez eljuttatta, akkor az adatok feldolgozását követően elfogadjuk pénzügyi teljesítésként az ezen időszakra kiállított számláinak összegébe. Felhívom a figyelmét arra, hogy az október 7-e után a DVCSH Kft. számára befizetett számlákat a DVG Zrt. csak azután tudja elfogadni, miután a DVCSH Kft. ezt a pénzt átadta a DVG Zrt. részére.”

A gázmotoros erőmű balról, a DVCSH-székház jobbról az Építők útja sarkán Fotó: Holczer Tibor

Egyelőre ez utóbbinak sem látjuk a jogszabályi hátterét, hiszen azt nem írják meg sehol, hogy milyen és miért céldátum az október 7., és miért azután „szív a fogyasztó” egy jó nagyot városunk amúgy sem túl tiszta levegőjéből, miután az eddigi platformokon ezt nem tették közzé. Így nem életszerű és nem szabályszerű sem ezt az érintett fogyasztókra terhelni, hiszen ez esetben helytállni nem a fogyasztó feladata, hanem a két cég közötti elszámolásé.

Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a DVG Facebook-profiljára beírt fogyasztói vélemény:

„Nehezükre esne (értsd a DVG-nek – a szerk.), ha az adatbekérőn szereplő címre küldenék azt a nyomorult levelet, ha már se elektronikusan, se sehogyan nem megy...???!!!

Elküldtem már e-mailben, voltam bent személyesen, és még mindig nem sikerült vagy berögzíteni, vagy felfogni, vagy egyáltalán elolvasni, milyen adatok szerepelnek az adatbekérőn... ráadásul, hogy honnan szerezték meg azt a címet, amire küldik a leveleket, arra se válaszol senki, pedig semmilyen fórumon ezt a DVG számára én nem adtam meg. Kit kereshetnék ezzel kapcsolatban??? Az e-mailre nem válaszolnak, telefonon meg személyesen senki nem tud mondani semmit... kicsit kezd fárasztó lenni ez a szélmalomharc.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!