Vasmű

2017.04.28. 12:10

A nemzetgazdaság stabil pillére lehet a megújuló acélipar

Budapest - Acélipari szimpóziumot rendezett március 30-án a fővárosban a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés (MVAE). Az eseményen elhangzottak kiemelkedő jelentőségére való tekintettel ezúttal kibővített tartalommal tekintünk vissza a rendezvényre.

Szilágyi Irén

A hazai acélipar szakmai érdekképviseleti szervezete tizenöt tagvállalata révén lefedi csaknem a teljes hazai iparági palettát. Az MVAE-nél elindult megújulási folyamat részeként hosszabb szünet után első alkalommal találkozhattak egymással a szimpózium keretében az acélipari cégek, a gépjárműipar piaci szereplői, kormányzati szervek, valamint a műszaki felsőoktatás képviselői.

A rendezvényen a tagvállalatok, a Nemzetgazdasági Minisztérium és felsőoktatási intézmények képviselői, valamint a hazai gépjárműipar meghatározó szereplői vettek részt Fotó: ISD Dunaferr

A rendezvény résztvevőit köszöntve dr. Sevcsik Mónika elnök megnyitójában elmondta, hogy bíztató jelek vannak, az utóbbi évek kritikus időszaka után újraéledni látszik az európai acélpiac. Érzékelhető a kereslet növekedése a minőségi acélipari termékek iránt.

Dr. Sevcsik Mónika

Az új acélipari ágazati stratégia mentén fejlődési pályára állhat az ISD Dunaferr is, így a vállalat most teljes erejével a termelés hatékonyságának és az értékesítés volumenének növelésére koncentrál. Természetesen tisztában van a vállalatvezetés azzal is, hogy a piaci pozíciók megőrzésének, javításának elengedhetetlen kritériuma a minőségfejlesztés is. Ezen folyamatosan dolgoznak, például nemzetközi konzorciumi K+F projektekben való aktív részvétellel is.

Acélfelhasználás Magyarországon (acélszerkezet-import nélküli adatok) Grafika: ISD Dunaferr

Dr. Móger Róbert, az MVAE igazgatója előadásában a nemzetközi és hazai acélipari trendeket, fejlődési irányokat és az iparág előtt álló kihívásokat elemezte. Visszatekintésében rávilágított, hogy az elmúlt 30 évben mintegy 50 százalékkal csökkent az iparág fajlagos energiaigénye, ami hatékonyabb és környezetkímélőbb gyártási folyamatokat jelent, technológiai fejlesztések és a minőség javulása mellett. A világ össztermelésében Európa szerepe visszaesőben van, az importnyomás és a túlkínálat mellett nehezíti az uniós acéltermelők helyzetét a szigorú környezetvédelmi kvótarendszer is. Középtávon, 2030-ig az unió célja a szén-dioxid-kibocsátás 40 százalékkal történő csökkentése, valamint a megújuló energiák részarányának növelése és az energiahatékonyság további javítása. Ezáltal a szén-dioxid-kvóták árának növelését, valamint új, környezetbarát technológiák kifejlesztését szeretné elérni az unió, viszont jelenleg ezek a trendek ahhoz vezetnek, hogy fokozatosan eltűnik a profit az iparágból. Az uniós acélipar termelési összvolumene napjainkban mintegy 160 millió tonna, az iparág közel 300 000 munkavállalót foglalkoztat. A piaci pozíciók megtartásához elengedhetetlen a felhasználói, ezen belül is például a gépjárműipari igényeknek megfelelő új acélfajták kifejlesztése, hiszen a gépjárműipar jelentős hajtóereje az acélipar fejlődésének. A gyártott gépjárművek egyre könnyebb súlyúak, tömegükben az acél részaránya csökken, ugyanakkor a gyártott gépkocsik darabszámának folyamatos növekedése miatt az iparágban felhasznált acélmennyiség állandó marad.

Dr. Móger Róbert

Gazdasági szakemberek továbbra is az acélipar teljesítményét tekintik a fejlődés és a gazdasági növekedés egyik alappillérének a világgazdaságban.

Lenkeyné dr. Bíró Gyöngyvér, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Nonprofit Kft. mérnöki divízójának vezetője a hazai acélipari stratégiához tavaly elkészített szakmai háttértanulmányt mutatta be. Utalt arra, hogy a magyar acélipar versenyképességének szempontjából nagyon fontos a piacvédelem erősítése, a szén-dioxid-kvótarendszer állami támogatási szabályrendszerének módosítása. Az acéltermelés legnagyobb volumenű felvevőpiacának számító építőipar szempontjából kiemelte a mára már zöld utat kapott Paks II beruházás jelentőségét. Jelenleg két fő termelő vertikuma van a magyar acéliparnak, a Dunaferrnél működő integrált acélgyártás, illetve az ózdi elektroacélgyártás. Az autóipari felhasználók igényeit is tekintve hiányzik a hazai palettáról a speciális, ötvözött acélminőségek előállításához szükséges nemesacélgyártás. Ennek megvalósítása például a korábban leállított, s jelenleg az ISD Dunaferr tulajdonában lévő DAM gyártási infrastruktúrájának újraindításával lenne lehetséges, akár Dunaújvárosba áttelepítve, a megfelelő tulajdonosi döntést követően.

Ez utóbbi felvetés elhangzott Varga Ottó, az ISD Dunaferr Zrt. projektigazgatójának előadásában is, aki a helyzetelemzés mellett a cég fejlesztési elképzeléseiről is beszélt. A Dunaferr évi mintegy 1,6 millió tonnás acéltermelésének harmadát értékesíti belföldön, a mennyiség kétharmada exportértékesítésre kerül. Elmondta, hogy jelenleg is szállítanak már Dunaújvárosból alapanyagot az autóipar számára, évi mintegy 120 000 tonnás mennyiségben. Ezekből a termékekből azonban még nem karosszériaelemek, hanem belső elemek, alkatrészek készülnek. Ami a fejlesztési terveket illeti, a nagyolvasztók közelmúltban megvalósult felújítását, illetve a meleghengermű vertikumában véghezvitt fejlesztéseket követően a következő öt évben is jelentős volumenű fejlesztési stratégia megvalósítását tervezi a vállalat, hogy a kínálkozó piaci lehetőségeket minél eredményesebben kihasználhassa. Többek között az acélmetallurgia területén is jelentős fejlesztéseket terveznek. A vállalat tulajdonosai tisztában vannak azzal, hogy a technológiafejlesztés elengedhetetlen kritériuma annak, hogy jegyzett autóipari beszállítóvá válhasson az ISD Dunaferr.

Varga Ottó

"A legjobbat vagy semmit" - ezzel a sokatmondó címmel tartott előadást a szimpóziumon a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. képviselője. A vállalkozás présüzemének vezetője, Schvéder Péter a világ 180 országában jelenlévő konszern kecskeméti gyárát bemutatva elmondta, hogy fő céljaik közé tartozik a készletek és az utómunka-kapacitás csökkentése mellett a papírmentes gyártás elérése is. Folyamatosan magyar beszállítókat keresnek, hogy kihasználhassák a csekély földrajzi távolság által biztosított gazdasági előnyöket, ám azt a szakember is egyértelműen jelezte: a Mercedes követelményeinek nem könnyű megfelelni.

Fafka István, a Dutrade Zrt. kereskedelmi vezetője a cég bemutatását követően az acéltermék-kereskedelmi piac jövőbeni lehetőségeit, trendjeit vázolta fel. Kiemelte a már most is jól érzékelhető elvárásokat: a lemezvastagság csökkenése, a szilárdsági mutatók javulása, a tűrések szigorodása, valamint a bevonatos termékek iránti igények növekedése. Mindezekkel párhuzamosan az egyes autóipari alkatrészek kifutási ideje csökken, tehát a piac igénye alapanyag-oldalon is növekszik az egyre újabb és újabb acélminőségek iránt.

Az EU és Magyarország nyersacéltermelése Grafika: ISD Dunaferr

Prof. dr. Jármai Károly, a Miskolci Egyetem stratégiai rektorhelyettese, egyúttal a járműmérnök-képzés szakfelelőse előadásában a tavaly elindított járműmérnök-képzést mutatta be. A szakon jelenleg csaknem negyven diák tanul, közülük többen már a duális képzési modell keretében. Mint a professzor is megjegyezte, vélhetően nem lesz gondjuk az elhelyezkedéssel, hiszen a szakemberhiány problémájával küzd jelenleg az iparág. Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület főtitkára szintén az iparág acéltermék-igényeiről beszélt, kiemelve, hogy tavaly már 535 000 autót gyártottak Magyarországon. Dékány Donát, az Evopro Bus Kft. ügyvezetője a járműstruktúrák lehetséges szerkezeti elemeit, az acél, alumínium és kompozit anyagokat hasonlította össze, dr. Szabó Attila, a Dunaújvárosi Egyetem tanszékvezetője pedig az elektromobilitás és az acél kapcsolatáról beszélt. Az autóipari piac nagyságát jól jelzi, hogy a prognózisok szerint 2040-re már 400 millió eladott autó lesz a világon, ezek 35 százaléka lehet elektromos meghajtású jármű.

Két multinacionális autóipari beszállító tevékenységéről is képet kaphattak a szimpózium résztvevői. A Kirchoff Automotive alapanyag-beszerzési rendszeréről és az aktuális piaci tendenciákról Uwe Hadwich globális alapanyag-beszerzési igazgató beszélt. A vállalat a Dutrade-en keresztül használ fel dunaferres alapanyagot gépjárműipari alkatrészek előállításához. A BorgWarner csoport tevékenységét Ralf-Schmitz Roeckerath európai beszerzési igazgató mutatta be.

Az utóbbi vállalattal kapcsolatban áll azt ISD Dunaferr Zrt. is: lengyelországi és németországi gyárukban kuplungtárcsák alapanyagaként felhasználható dunaferres acéllemezekkel kapcsolatban folynak a gyártási kísérletek. A BorgWarner részére legyártott és kiszállított termékek minősége az eddigi visszajelzések alapján megfelelő alapot jelenthet az ISD Dunaferr minősített beszállítói státuszának megszerzéséhez.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!