Utazó

2011.10.19. 09:54

Termálvíz és ősi templomok

Gyönyörű, napsütéses őszi időjárás és egy történelmi emlékekben, turisztikai értékekben gazdag, felfedezésre váró vidék. Ilyen adottságok mellett nem csoda, hogy legutóbbi geocaching-helyszínünkre is több száz kiránduló érkezett.

Horváth A. Attila

Lapcsoportunk navigációs játékának újabb fordulójában az észak-zalai Kallósdra, Kehidakustányba és Zalaköveskútra invitáltuk "kincskereső" olvasóinkat. Kallósd Árpád-kori kerek templomától pár száz méterre, a domb tövében állítottuk fel pultunkat, ahol összesen 445-en regisztráltak geocaching játékunkra, 24-en pedig újonnan csatlakoztak a pecsétgyűjtők táborához. Több család is úgy nyilatkozott, hogy a felfedezés, a kirándulás élménye motiválta őket. Sokan jegyezték meg, hogy most járnak először ezen a szép vidéken.

- Szombathelyről érkeztünk a családdal, és a második állomástól veszünk részt a geocaching játékban. A gyerekek is nagyon élvezik a kirándulást, olyan helyekre jutunk el, ahol korábban nem jártunk - mondta dr. Halmosi Ágnes. Szintén a 13. századi Szent Anna-templomnál találkoztunk a csepregi Keszőcze Istvánnal, aki Kluk Istvánnéval, Horváth Mátéval és Rendvai Dórával közösen indult útnak. - Gyakorlott geocachingesek vagyunk, eddig minden helyszínre eljutottunk. Szeretünk túrázni, és reméljük, hogy a tavasszal folytatódik a GPS-játék.

Borbélyné Rostaházi Krisztináék negyedik alkalommal követték a lapunkban megadott koordinátákat. Ő is úgy fogalmazott: a gyerekekkel közös kirándulás a lényeg, és a programok is érdeklik őket.

Merthogy programokból ezúttal sem volt hiány, a túrázók három település kilenc látnivalóját kereshették fel vasárnap ingyen, illetve jelentős árkedvezménnyel. Akiket a régmúlt korok hagyatéka lelkesített, a Zala megye hét csodája közé választott körtemplomot, a kehidakustányi Deák-kutat, a Deák család sírboltját és a 12. századi, elhagyott romtemplomot keresték fel. Utóbbi még az 1100-as években épült, egykor a Zala folyó szigetén állt, a török korban aztán elpusztult, és az áradások is távol tartották a környéken élőket.

Ám manapság a vadregényes helyszín népszerű célpontja az utazóknak. Akárcsak a haza bölcsének emléket állító Deák-kúria, ami szintén sok látogatót vonzott: délelőtt volt olyan időpont, amikor telt házzal üzemelt a múzeum. A késő barokk stílusú épületben 1808 és 1854 között élt Deák Ferenc, családjának hagyatékából 2003-ban nyílt itt állandó kiállítás.

Valamivel távolabb, a kustányi településrészen Gellért Erzsébet iparművész fogadta a vendégeket fazekasműhelyében.
- A felső polcon üknagymamám egykori használati tárgyait állítottam ki, a régi magyar motívumokkal díszített edények pedig az én munkáim, s valamennyi itt, a műhelyben készült - mondta a szakmai díjakkal elismert népi iparművész.
- És mit lehet sütni benne? - mutatott egy méretes cserépedényre az egyik látogató, egy középkorú hölgy.
- Bármit, rakott káposztát, töltött húst, amit csak szeretne. Bírja a legforróbb sütőt is, ráadásul cserépben egészen más az étel íze - így a válasz.

A kehidakustányiak meglepetéssel is készültek: a termálfürdő önkiszolgáló éttermében meleg ebédet kínáltak a vendégeknek jelképes összegért, száz forintért. Sokan fogtak össze azért, hogy a geocaching játékosok jó hírét vigyék a településnek. Miközben a kirándulók nagy része a fürdő medencéinek kellemes vizét élvezte (féláron léphettek be játékosaink), mi Lázár István polgármesterrel váltottunk szót.

- Szeretik az emberek, ha foglalkoznak velük, ha megszólítják és megmozgatják őket, talán ezért is sikeres ez a program. Mi pedig természetesen örülünk annak, hogy új vendégeket fogadhatunk, és a környék nevezetességeivel olyanok is megismerkednek, akik korábban nem jártak nálunk. Hírünket elsősorban Deáknak és a termálfürdőnek köszönhetjük, de nagyon sok egyéb értéket lehet még felfedezni a térségben - hangsúlyozta.

Bencsik Flórától, a Kehida Termál Gyógy- és Élményfürdő, Hotel marketingvezetőjétől megtudtuk: körülbelül 250 vendég jött el ebédelni, és 100-150-en meg is mártóztak náluk, sikeres volt tehát a program. A vendégektől pozitív visszajelzések éreztek, jól érezték tehát magukat az élményfürdőben.

Néhány kilométerre Kehidakustánytól, a mindössze 28 lakosú Zalaköveskúton is különleges attrakció kínált élményt. A közel négy hektáron fekvő állatparkba és állatsimogatóba féláron válthattak jegyet a geocachingelők.
- A körbekerített rész 25 hektár, a teljes birtok pedig ennél is nagyobb, és összesen 300 állatot tartunk itt. Mindegyiknek saját neve van, ez a négyszarvú Jákob-juh például Ali Baba - mutatta meg a házigazda, Tolnai István a park különlegességeit, az Új-Hebridákról származó négyszarvú juhokat. Őshonos és egzotikus jószágok jól megférnek itt egymás mellett: szamarak, lovak, szürkemarhák, bivalyok, skót marhák, lámák, emuk és zebuk élnek természetes körülmények között a birtokon. Most éppen egy himalájai jak beszerzéséről tárgyal a tulajdonos, aki amúgy a falucska polgármestere. A dombtetőn emelt, szépséges panorámájú új kilátót is a vendégek figyelmébe ajánlotta.