Utazó

2009.06.17. 08:11

Amit elindulás előtt tudni kell

A déli tengerpartokra utazók több jelentős változással számolhatnak az idei nyáron a közlekedésben. A legfontosabb talán ezek közül az Adriára vezető horvát autópálya bővülése. Kiépült a teljes magyar szakasz, használatba adták a már az autópályákhoz kapcsolódó új határátkelőhelyet.

PLT

Az Adria déli vidékeire vivő Letenye-Split útvonalon 40 kilométerrel ismét közelebb jutottunk az autópálya végcéljához, Dubrovnikhoz, ugyanis 2008. december 22-én hivatalosan is átadták az A1-es autópálya Sestanovac-Zagvozd-Ravča szakaszát. A Bosznián át a tengerpartra indulóknak lehet érdekes, hogy április közepén átadták a forgalomnak az A5-ös autópálya Eszék és Dakovo (Djakovo) közötti  32,5 kilométeres szakaszát. A teljes A5-ös autópályából még hiányzik a magyar határtól, Pélmonostortól (Beli Manastir) Eszékig tartó mintegy 29 kilométeres szakasz, valamint a bosznia-hercegovinai határhoz vezető 3,5 kilométeres útvonal befejezése.

A legnagyobb újdonság, hogy 2009. május 30-án végre átadták a forgalomnak az A1-es (Zágráb-Split) autópályán a  Mala Kapela és a Sveti Rok alagutak második csövét is. Így végre már nem kell irányonként egy-egy sávra leszűkített úton araszolni a legforróbb kánikulában. A hét végén a tervek szerint a másik kritikus rész, a Zágrábtól délre lévő fizetőkapus szakasz áteresztőképessége is jelentősen bővül.

A bővülésnek köszönhetően személygépkocsiknak a teljes díj az A1-es autópályán Letenyétől számítva 223 kuna (9000 forint) körül alakul. El ne felejtsük, hogy ez csak egy útra szól. A fizetésnél bevezették a motoros kategóriát, ami körülbelül egyharmaddal olcsóbb a személykocsiénál. Megváltozott a kocsik besorolása is. Amíg korábban a tengelytől mért 1,3 méteres szélvédőmagasság alatti autók fértek a legalacsonyabb gépkocsidíjba, mostantól az összességében 1,9 méternél alacsonyabb és 3,5 tonna összsúlyúnál kisebb négykerekű járművek tartoznak ide. A viták elkerülése érdekében jó, ha kéznél vannak a kocsi adatai.

Szlovéniában tavaly május óta kell matricát venni az autópályák használatáért. A személygépkocsik féléves díja az első évben 35 euró volt. Az idei nyáron rövidebb időszakra is lesz díjszabás, igaz, az egy hétnél tovább nyaralók ezzel nem sokat spórolnak, mert az egyhetes matricát 15 euróért adják majd.  

A Görögországba, Bulgáriába és részben Montenegróba Szerbián át utazók is a tavalyinál hosszabb valódi autópályára és építkezésmentes útszakaszra számíthatnak. De ami ennél is fontosabb, jelentősen csökkent az útdíj összege. Az Európai Unió kemény és hosszan tartó tiltakozása az idén tavasszal eredményre vezetett, és Szerbiában a használati díj fizetésénél végre a saját állampolgárokkal azonosan bírálják el a külföldieket is. A döntésnek köszönhetően a Szabadka-Leskovac között tavaly fizetett 2160 dinár (6960 forint) helyett az idén már csak 1490 dinárt (4380 forint) kell fizetni egy útra.
Hogy lesz-e változás, nem tudni. Az mondjuk érdekes, hogy az egy szintre hozott díjakat a különböző hivatalos oldalakon még most is külön táblázatban rögzítik a hazai és a külföldi autósok esetében.

Nagyon fontos, hogy indulás előtt kérjünk ingyenes igazolást  zöld kártyát  a biztosítónktól, hogy a kötelező felelősségbiztosítást rendesen fizetjük. Egyes országban ennek hiányában csak akkor engednek be, ha a határon külön biztosítást váltunk. 

Ha kölcsönautóval vagy céges kocsival megyünk, legalább egy angol nyelvű magánszerződés legyen nálunk arról, hogy a kocsit jogszerűen használjuk. 

Ne feledkezzünk meg az európai egészségbiztosítási kártya ingyenes kiváltásáról sem, amivel az uniós országokon kívül több más mellett Svájcban és Horvátországban is az ott élő biztosítottakéval azonos szolgáltatásokra van lehetőségünk ingyenesen, illetve az ott ezért kiszabott vizitdíjakért és más térítésekért. Nagyon fontos, hogy csak az ottani biztosítási hálózathoz tartozó orvosoknál, kórházaknál jár a szolgáltatás - ahogyan nálunk is.

Az egykori Jugoszlávia többi utódállamában is sürgősségi esetekben ingyenes ellátást kapunk a ma is érvényben lévő államközi szerződés alapján. 

Az autóval közlekedőknek nem árt figyelni egyes országok szigorodó környezetvédelmi szabályaira sem. Németország egyre több nagyvárosának belső részeibe ma már például csak a kocsi kategóriáját tanúsító külön matrica beszerzése után lehet bemenni. 

Ugyancsak fontos lehet az utazás előtt, hogy az év elejétől megváltozott a szabályozás az uniós országokba vámmentesen behozható árukról, illetve azok mennyiségéről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!