2007.07.30. 02:29
A legismertebb sportolónk
A gyorsasági motorosok 125 ccm-es világbajnoki pontversenyének élén a Bancaja Aspar Aprilia csapat versenyzője, Talmácsi Gábor áll. Nemrég őt választották a legismertebb magyar sportolónak.
A legutóbbi futamon, a Német Nagydíjon az első rajtkockából indulva, magabiztos versenyzéssel végzett az élen, győzelmével átvette a vezetést a pontversenyben. A viadalon a japán Kojamát és Hector Faubelt utasította maga mögé, a világbajnoki pontversenyt 156 ponttal vezeti, mögötte Faubel következik 154-gyel, Kojama 119-cel a harmadik. Talma önbizalommal telve várja a következő, brnói futamot.
Persze, feladata akad az augusztus közepén megrendezendő Cseh Nagydíjig.
A minap Veres Zoltán műrepülővel avatta fel a hivatalosan augusztus 8-án átadandó kőröshegyi völgyhidat. Talma motorral és autóval is száguldozott, felette Veres hasította a levegőt.
- Nagy megtiszteltetés, hogy engem kértek fel Veres Zolival. Az aszfalt csúszott, figyelni kellett, de élveztem a dolgot. Ez teljesen más volt, mint a versenyaszfalt, hiszen az sokkal jobban tapad. Nem a versenymotorommal hajtottam, hanem egy másik járművel. Ez inkább show, bemutató volt, nem igazi verseny. A hídon más az ember sebességérzete. Kőröshegyen minden gyorsabbnak tűnt.
- A Német Nagydíjat megnyerte, ám a tengerentúlon, Laguna Secában az 500-asok száguldanak, a kisebb géposztályok versenyzői nem. Jobb lenne, ha önöknek sem tartanának szünetet, hanem menne tovább lendületből?
- Laguna Secában a nyol-cad- és a negyedliteresek számára nem bonyolítanak viadalt. Jövőre viszont két amerikai futamot rendeznek, Laguna Seca marad ugyanilyen, Indianapolisban rajthoz állunk mi is. Várom, nem versenyeztem az Egyesült Államokban, a hírek szerint nagyban különbözik az európai nagydíjaktól. Más közeg, más szurkolás. Persze, ez odébb van, a következő állomásom Brno. Azt mondják, ötvenezren lesznek. A korábbi években is sok magyar ellátogatott a futamra, bízom abban, hogy ezúttal is sokan eljönnek.
- A közelmúltban az egyik sporthetilap a világ különböző pontjain negyven szerkesztőséget hívott fel - kit tartanak a legismertebb magyar sportolónak - Hongkongtól Ausztráliáig, s a megkérdezett tollforgatók többsége az ön nevét említette. Meglepte a felmérés?
- Nagyon örültem a dolognak. Túlzottan nem lepett meg, a Moto GP-nek nagy az imázsa, sokan kísérik figyelemmel az egész világon.
- Ön mögött Baumgartner Zsolt, Lékó Péter, Erdei Zsolt, Cseh László, Bodrogi László, Sebestyén Júlia, Besenyei Péter, Nagy Tímea, Király Gábor következett. Ha önt kérdeznék, kit említene?
- Hirtelen nehéz lenne bárkit is. A technikai sportoknak - mint említettem - nagy a varázsa, amíg ment a Formula-1-ben, Baumgartnert Zsoltot sokan ismerték az országhatárokon túl is. Nagyon tisztelem az olimpiai bajnokokat, bármely sportágban, de ha hirtelen választanom kellene egy külföldi ötkarikás bajnokot, bajban lennék. Vélhetően technikai sportot űzők közül mondanék nevet. Az ötkarikás bajnokainkat nagyra tartom, mi ismerjük őket, de tudomásul kell venni, az országhatárokon túl nem akkora sztárok, mint egy sikeres autós vagy motoros. A sport világában vitán felül a legnagyobb menők a labdarúgók, viszont nekünk nincs sztárunk a zöld gyepszőnyegen.
- Önnek akad példaképe?
- Nincs. Tisztelem a győzteseket, azokat, akik az adott területen a legjobbak, de nem nézek fel senkire. Rajtam kívül is vannak híres magyar sportolók, de nem tartom a kapcsolatot senkivel.
- Közel tíz éve motorozik a világ élvonalában, s évente vált csapatot. Mi az oka?
- Tény, immár a nyolcadik teamben szerepelek, akadt olyan esztendő, ahol két egylet színeiben is versenyeztem. Így jött össze.
- Mindig mehetnéke volt, soha nem érezte azt, hogy az adott brigád a megoldás?
- Sok helyen úgy éreztem, csak nem mindig rajtam múltak a dolgok. A szponzorok döntenek sok mindenről, továbbá vannak sportpolitikai érdekek. Volt, hogy nekem jött jobb ajánlatom, én döntöttem úgy, hogy máshova szerződöm.
- Akad, hogy a kényszer diktált, s mennie kellett?
- Igen, erre is akadt példa. Az Aprilia szponzorai döntöttek úgy 2003-ban, hogy nekik nem kell magyar versenyző, nincs rám szükségük. Azt tudomásul kell venni, hogy hazánk, sőt a kelet-európai régió kis piac. Nem csak a motoreladások tekintetében, minden összevetésben. Ezt mindannyian érezzük, kisebb üzlet, kisebb lehetőségek. Ezt tudomásul kell venni.
- Ilyen megközelítésből csoda, hogy itt tart.
- Igen, de nem panaszkodom, nem lenne szerencsés. Az életemmel elégedett vagyok. Ha olasznak, spanyolnak születek, vélhetően könnyebb lenne, de úgy érzem, kihoztam magamból mindent a menedzsment segítségével.
- A hírek szerint a csapattársaival nincs jóban, panaszkodnak, hogy túl agresszíven vezet. Valóban vannak feszültségek?
- Súrlódások igen, de a média felkapja, s felnagyítja a dolgokat. De ezzel nem foglalkozom, csak magammal. Mindenki a legjobb akar lenni. Őket zavarja, ha én gyorsabb vagyok, mint ahogy én is motiváltabb vagyok, ha a másik két srác jobban megy nálam.
- Vannak barátai a riválisok között?
- Nincsenek. A csapattársaimnak én gratulálok, ha dobogón végeznek, ők nekem nem igazán. Sergio Gadea még úgy ahogy, de Faubel kevésbé gratulál őszintén. Ez az irigységből, a rivalizálásból fakad. Nem is szabad barátkozni, ez hasonló, mint a bokszban. Ha ott a barátoddal verekszel, nem vagy képes megütni. Itt menni kell, minél gyorsabban. Nem figyelni senkire, csak magadra.
- Mindig visszatérő téma, hogy felmegy a 250-esek közé. Vélhetően a világbajnoki címre vár, győztesként akar váltani. Jól gondolom?
- Nem. A váltás az ajánlattól függ. Negyvenen vagyunk a géposztályomban, közülünk csak egy lehet világbajnok. A csapatom részéről nem elvárás a vb-cím, azért szerződtettek.
- Jól él a motorozásból?
- Az utóbbi két évben igen. Jönnek az eredmények, s szerencsére a szponzorok is. Komoly, titkos szerződéseim vannak a csapatvezetéssel, az összegekről nem nyilatkozhatok. Négy felületem van a ruhán, amit eladhatok, s három a sisakon.
- A motoron?
- Ott egy sincs. Nyilván lehetne, de az ötször több nullát feltételezne, mint amennyiért a támogatók a sisakomra és a ruhámra most fel tudnak kerülni.
Persze, feladata akad az augusztus közepén megrendezendő Cseh Nagydíjig.
A minap Veres Zoltán műrepülővel avatta fel a hivatalosan augusztus 8-án átadandó kőröshegyi völgyhidat. Talma motorral és autóval is száguldozott, felette Veres hasította a levegőt.
- Nagy megtiszteltetés, hogy engem kértek fel Veres Zolival. Az aszfalt csúszott, figyelni kellett, de élveztem a dolgot. Ez teljesen más volt, mint a versenyaszfalt, hiszen az sokkal jobban tapad. Nem a versenymotorommal hajtottam, hanem egy másik járművel. Ez inkább show, bemutató volt, nem igazi verseny. A hídon más az ember sebességérzete. Kőröshegyen minden gyorsabbnak tűnt.
- A Német Nagydíjat megnyerte, ám a tengerentúlon, Laguna Secában az 500-asok száguldanak, a kisebb géposztályok versenyzői nem. Jobb lenne, ha önöknek sem tartanának szünetet, hanem menne tovább lendületből?
- Laguna Secában a nyol-cad- és a negyedliteresek számára nem bonyolítanak viadalt. Jövőre viszont két amerikai futamot rendeznek, Laguna Seca marad ugyanilyen, Indianapolisban rajthoz állunk mi is. Várom, nem versenyeztem az Egyesült Államokban, a hírek szerint nagyban különbözik az európai nagydíjaktól. Más közeg, más szurkolás. Persze, ez odébb van, a következő állomásom Brno. Azt mondják, ötvenezren lesznek. A korábbi években is sok magyar ellátogatott a futamra, bízom abban, hogy ezúttal is sokan eljönnek.
- A közelmúltban az egyik sporthetilap a világ különböző pontjain negyven szerkesztőséget hívott fel - kit tartanak a legismertebb magyar sportolónak - Hongkongtól Ausztráliáig, s a megkérdezett tollforgatók többsége az ön nevét említette. Meglepte a felmérés?
- Nagyon örültem a dolognak. Túlzottan nem lepett meg, a Moto GP-nek nagy az imázsa, sokan kísérik figyelemmel az egész világon.
- Ön mögött Baumgartner Zsolt, Lékó Péter, Erdei Zsolt, Cseh László, Bodrogi László, Sebestyén Júlia, Besenyei Péter, Nagy Tímea, Király Gábor következett. Ha önt kérdeznék, kit említene?
- Hirtelen nehéz lenne bárkit is. A technikai sportoknak - mint említettem - nagy a varázsa, amíg ment a Formula-1-ben, Baumgartnert Zsoltot sokan ismerték az országhatárokon túl is. Nagyon tisztelem az olimpiai bajnokokat, bármely sportágban, de ha hirtelen választanom kellene egy külföldi ötkarikás bajnokot, bajban lennék. Vélhetően technikai sportot űzők közül mondanék nevet. Az ötkarikás bajnokainkat nagyra tartom, mi ismerjük őket, de tudomásul kell venni, az országhatárokon túl nem akkora sztárok, mint egy sikeres autós vagy motoros. A sport világában vitán felül a legnagyobb menők a labdarúgók, viszont nekünk nincs sztárunk a zöld gyepszőnyegen.
- Önnek akad példaképe?
- Nincs. Tisztelem a győzteseket, azokat, akik az adott területen a legjobbak, de nem nézek fel senkire. Rajtam kívül is vannak híres magyar sportolók, de nem tartom a kapcsolatot senkivel.
- Közel tíz éve motorozik a világ élvonalában, s évente vált csapatot. Mi az oka?
- Tény, immár a nyolcadik teamben szerepelek, akadt olyan esztendő, ahol két egylet színeiben is versenyeztem. Így jött össze.
- Mindig mehetnéke volt, soha nem érezte azt, hogy az adott brigád a megoldás?
- Sok helyen úgy éreztem, csak nem mindig rajtam múltak a dolgok. A szponzorok döntenek sok mindenről, továbbá vannak sportpolitikai érdekek. Volt, hogy nekem jött jobb ajánlatom, én döntöttem úgy, hogy máshova szerződöm.
- Akad, hogy a kényszer diktált, s mennie kellett?
- Igen, erre is akadt példa. Az Aprilia szponzorai döntöttek úgy 2003-ban, hogy nekik nem kell magyar versenyző, nincs rám szükségük. Azt tudomásul kell venni, hogy hazánk, sőt a kelet-európai régió kis piac. Nem csak a motoreladások tekintetében, minden összevetésben. Ezt mindannyian érezzük, kisebb üzlet, kisebb lehetőségek. Ezt tudomásul kell venni.
- Ilyen megközelítésből csoda, hogy itt tart.
- Igen, de nem panaszkodom, nem lenne szerencsés. Az életemmel elégedett vagyok. Ha olasznak, spanyolnak születek, vélhetően könnyebb lenne, de úgy érzem, kihoztam magamból mindent a menedzsment segítségével.
- A hírek szerint a csapattársaival nincs jóban, panaszkodnak, hogy túl agresszíven vezet. Valóban vannak feszültségek?
- Súrlódások igen, de a média felkapja, s felnagyítja a dolgokat. De ezzel nem foglalkozom, csak magammal. Mindenki a legjobb akar lenni. Őket zavarja, ha én gyorsabb vagyok, mint ahogy én is motiváltabb vagyok, ha a másik két srác jobban megy nálam.
- Vannak barátai a riválisok között?
- Nincsenek. A csapattársaimnak én gratulálok, ha dobogón végeznek, ők nekem nem igazán. Sergio Gadea még úgy ahogy, de Faubel kevésbé gratulál őszintén. Ez az irigységből, a rivalizálásból fakad. Nem is szabad barátkozni, ez hasonló, mint a bokszban. Ha ott a barátoddal verekszel, nem vagy képes megütni. Itt menni kell, minél gyorsabban. Nem figyelni senkire, csak magadra.
- Mindig visszatérő téma, hogy felmegy a 250-esek közé. Vélhetően a világbajnoki címre vár, győztesként akar váltani. Jól gondolom?
- Nem. A váltás az ajánlattól függ. Negyvenen vagyunk a géposztályomban, közülünk csak egy lehet világbajnok. A csapatom részéről nem elvárás a vb-cím, azért szerződtettek.
- Jól él a motorozásból?
- Az utóbbi két évben igen. Jönnek az eredmények, s szerencsére a szponzorok is. Komoly, titkos szerződéseim vannak a csapatvezetéssel, az összegekről nem nyilatkozhatok. Négy felületem van a ruhán, amit eladhatok, s három a sisakon.
- A motoron?
- Ott egy sincs. Nyilván lehetne, de az ötször több nullát feltételezne, mint amennyiért a támogatók a sisakomra és a ruhámra most fel tudnak kerülni.
Persze, feladata akad az augusztus közepén megrendezendő Cseh Nagydíjig.
A minap Veres Zoltán műrepülővel avatta fel a hivatalosan augusztus 8-án átadandó kőröshegyi völgyhidat. Talma motorral és autóval is száguldozott, felette Veres hasította a levegőt.
- Nagy megtiszteltetés, hogy engem kértek fel Veres Zolival. Az aszfalt csúszott, figyelni kellett, de élveztem a dolgot. Ez teljesen más volt, mint a versenyaszfalt, hiszen az sokkal jobban tapad. Nem a versenymotorommal hajtottam, hanem egy másik járművel. Ez inkább show, bemutató volt, nem igazi verseny. A hídon más az ember sebességérzete. Kőröshegyen minden gyorsabbnak tűnt.
- A Német Nagydíjat megnyerte, ám a tengerentúlon, Laguna Secában az 500-asok száguldanak, a kisebb géposztályok versenyzői nem. Jobb lenne, ha önöknek sem tartanának szünetet, hanem menne tovább lendületből?
- Laguna Secában a nyol-cad- és a negyedliteresek számára nem bonyolítanak viadalt. Jövőre viszont két amerikai futamot rendeznek, Laguna Seca marad ugyanilyen, Indianapolisban rajthoz állunk mi is. Várom, nem versenyeztem az Egyesült Államokban, a hírek szerint nagyban különbözik az európai nagydíjaktól. Más közeg, más szurkolás. Persze, ez odébb van, a következő állomásom Brno. Azt mondják, ötvenezren lesznek. A korábbi években is sok magyar ellátogatott a futamra, bízom abban, hogy ezúttal is sokan eljönnek.
- A közelmúltban az egyik sporthetilap a világ különböző pontjain negyven szerkesztőséget hívott fel - kit tartanak a legismertebb magyar sportolónak - Hongkongtól Ausztráliáig, s a megkérdezett tollforgatók többsége az ön nevét említette. Meglepte a felmérés?
- Nagyon örültem a dolognak. Túlzottan nem lepett meg, a Moto GP-nek nagy az imázsa, sokan kísérik figyelemmel az egész világon.
- Ön mögött Baumgartner Zsolt, Lékó Péter, Erdei Zsolt, Cseh László, Bodrogi László, Sebestyén Júlia, Besenyei Péter, Nagy Tímea, Király Gábor következett. Ha önt kérdeznék, kit említene?
- Hirtelen nehéz lenne bárkit is. A technikai sportoknak - mint említettem - nagy a varázsa, amíg ment a Formula-1-ben, Baumgartnert Zsoltot sokan ismerték az országhatárokon túl is. Nagyon tisztelem az olimpiai bajnokokat, bármely sportágban, de ha hirtelen választanom kellene egy külföldi ötkarikás bajnokot, bajban lennék. Vélhetően technikai sportot űzők közül mondanék nevet. Az ötkarikás bajnokainkat nagyra tartom, mi ismerjük őket, de tudomásul kell venni, az országhatárokon túl nem akkora sztárok, mint egy sikeres autós vagy motoros. A sport világában vitán felül a legnagyobb menők a labdarúgók, viszont nekünk nincs sztárunk a zöld gyepszőnyegen.
- Önnek akad példaképe?
- Nincs. Tisztelem a győzteseket, azokat, akik az adott területen a legjobbak, de nem nézek fel senkire. Rajtam kívül is vannak híres magyar sportolók, de nem tartom a kapcsolatot senkivel.
- Közel tíz éve motorozik a világ élvonalában, s évente vált csapatot. Mi az oka?
- Tény, immár a nyolcadik teamben szerepelek, akadt olyan esztendő, ahol két egylet színeiben is versenyeztem. Így jött össze.
- Mindig mehetnéke volt, soha nem érezte azt, hogy az adott brigád a megoldás?
- Sok helyen úgy éreztem, csak nem mindig rajtam múltak a dolgok. A szponzorok döntenek sok mindenről, továbbá vannak sportpolitikai érdekek. Volt, hogy nekem jött jobb ajánlatom, én döntöttem úgy, hogy máshova szerződöm.
- Akad, hogy a kényszer diktált, s mennie kellett?
- Igen, erre is akadt példa. Az Aprilia szponzorai döntöttek úgy 2003-ban, hogy nekik nem kell magyar versenyző, nincs rám szükségük. Azt tudomásul kell venni, hogy hazánk, sőt a kelet-európai régió kis piac. Nem csak a motoreladások tekintetében, minden összevetésben. Ezt mindannyian érezzük, kisebb üzlet, kisebb lehetőségek. Ezt tudomásul kell venni.
- Ilyen megközelítésből csoda, hogy itt tart.
- Igen, de nem panaszkodom, nem lenne szerencsés. Az életemmel elégedett vagyok. Ha olasznak, spanyolnak születek, vélhetően könnyebb lenne, de úgy érzem, kihoztam magamból mindent a menedzsment segítségével.
- A hírek szerint a csapattársaival nincs jóban, panaszkodnak, hogy túl agresszíven vezet. Valóban vannak feszültségek?
- Súrlódások igen, de a média felkapja, s felnagyítja a dolgokat. De ezzel nem foglalkozom, csak magammal. Mindenki a legjobb akar lenni. Őket zavarja, ha én gyorsabb vagyok, mint ahogy én is motiváltabb vagyok, ha a másik két srác jobban megy nálam.
- Vannak barátai a riválisok között?
- Nincsenek. A csapattársaimnak én gratulálok, ha dobogón végeznek, ők nekem nem igazán. Sergio Gadea még úgy ahogy, de Faubel kevésbé gratulál őszintén. Ez az irigységből, a rivalizálásból fakad. Nem is szabad barátkozni, ez hasonló, mint a bokszban. Ha ott a barátoddal verekszel, nem vagy képes megütni. Itt menni kell, minél gyorsabban. Nem figyelni senkire, csak magadra.
- Mindig visszatérő téma, hogy felmegy a 250-esek közé. Vélhetően a világbajnoki címre vár, győztesként akar váltani. Jól gondolom?
- Nem. A váltás az ajánlattól függ. Negyvenen vagyunk a géposztályomban, közülünk csak egy lehet világbajnok. A csapatom részéről nem elvárás a vb-cím, azért szerződtettek.
- Jól él a motorozásból?
- Az utóbbi két évben igen. Jönnek az eredmények, s szerencsére a szponzorok is. Komoly, titkos szerződéseim vannak a csapatvezetéssel, az összegekről nem nyilatkozhatok. Négy felületem van a ruhán, amit eladhatok, s három a sisakon.
- A motoron?
- Ott egy sincs. Nyilván lehetne, de az ötször több nullát feltételezne, mint amennyiért a támogatók a sisakomra és a ruhámra most fel tudnak kerülni.
A minap Veres Zoltán műrepülővel avatta fel a hivatalosan augusztus 8-án átadandó kőröshegyi völgyhidat. Talma motorral és autóval is száguldozott, felette Veres hasította a levegőt.
- Nagy megtiszteltetés, hogy engem kértek fel Veres Zolival. Az aszfalt csúszott, figyelni kellett, de élveztem a dolgot. Ez teljesen más volt, mint a versenyaszfalt, hiszen az sokkal jobban tapad. Nem a versenymotorommal hajtottam, hanem egy másik járművel. Ez inkább show, bemutató volt, nem igazi verseny. A hídon más az ember sebességérzete. Kőröshegyen minden gyorsabbnak tűnt.
- A Német Nagydíjat megnyerte, ám a tengerentúlon, Laguna Secában az 500-asok száguldanak, a kisebb géposztályok versenyzői nem. Jobb lenne, ha önöknek sem tartanának szünetet, hanem menne tovább lendületből?
- Laguna Secában a nyol-cad- és a negyedliteresek számára nem bonyolítanak viadalt. Jövőre viszont két amerikai futamot rendeznek, Laguna Seca marad ugyanilyen, Indianapolisban rajthoz állunk mi is. Várom, nem versenyeztem az Egyesült Államokban, a hírek szerint nagyban különbözik az európai nagydíjaktól. Más közeg, más szurkolás. Persze, ez odébb van, a következő állomásom Brno. Azt mondják, ötvenezren lesznek. A korábbi években is sok magyar ellátogatott a futamra, bízom abban, hogy ezúttal is sokan eljönnek.
- A közelmúltban az egyik sporthetilap a világ különböző pontjain negyven szerkesztőséget hívott fel - kit tartanak a legismertebb magyar sportolónak - Hongkongtól Ausztráliáig, s a megkérdezett tollforgatók többsége az ön nevét említette. Meglepte a felmérés?
- Nagyon örültem a dolognak. Túlzottan nem lepett meg, a Moto GP-nek nagy az imázsa, sokan kísérik figyelemmel az egész világon.
- Ön mögött Baumgartner Zsolt, Lékó Péter, Erdei Zsolt, Cseh László, Bodrogi László, Sebestyén Júlia, Besenyei Péter, Nagy Tímea, Király Gábor következett. Ha önt kérdeznék, kit említene?
- Hirtelen nehéz lenne bárkit is. A technikai sportoknak - mint említettem - nagy a varázsa, amíg ment a Formula-1-ben, Baumgartnert Zsoltot sokan ismerték az országhatárokon túl is. Nagyon tisztelem az olimpiai bajnokokat, bármely sportágban, de ha hirtelen választanom kellene egy külföldi ötkarikás bajnokot, bajban lennék. Vélhetően technikai sportot űzők közül mondanék nevet. Az ötkarikás b