Budai Lili

2019.11.28. 07:00

A Black Friday és az ünnepi őrület

Az ünnepek közeledtével az emberek vásárlási lázban égnek. A karácsony középpontjában ugyan a szeretet áll, de ennek ellenére rengeteg gyerek elvárja a sok esetben méregdrága ajándékot, amit egy leárazás a Black Friday keretei között még vonzóbbá tehet. Azonban előfordulhat, hogy a látszólagos akció csak ürügy arra, hogy megszabadítsanak minket pénzünk egy részétől.

Pannon Oktatási Központ

Fotó: pixabay

Mivel vásárláskor az emberek alapvetően szeretnek többet kapni, mint amennyit fizetnek az adott termékért, a Black Friday kiváló alkalom arra, hogy spóroljanak – vagy a spórolás illúzióját táplálják lelkükben. A Magyarországon 2014-ben megjelent Black Friday lényege, hogy ünnepek előtt egy napra leárazzák a termékeket. Ebben az időszakban a játékok és az elektronikai eszközök nagy figyelemnek örvendenek, így ezeket akciózzák le legjobban. Azonban több helyen a nagy leárazás előtt magasra emelik a termékek árát, majd a Black Friday napján lecsökkentik az eredeti árukra vagy annál egy kicsit alacsonyabbra. Ezzel megteremtve az akció… látszatát.

A Black Friday – ami az Amerikai Egyesült Államokban a karácsonyi bevásárlási szezon hírnöke – története egészen 1966-ig nyúlik vissza. Az üzletvezetők nevetségesen alacsony áraikkal próbálták – és próbálják – becsalogatni a tömegeket az áruházaikba. A reklámkampány évtizedek óta már az akciót megelőző hetekben elkezdődik. Egy-egy jól megtervezett reklámkampány akár még hitelfelvételére is ösztönzheti a szegényebb társadalmi rétegekbe tartozó vásárlókat, akik hiába szeretnének spórolni, a kampány „áldozataiként” mégis adósokká válnak.

„Áldozattá” azonban nemcsak anyagi szempontból válhat valaki a Black Friday során kialakult őrületben. Az akció miatt kialakult tömeges vásárlás sérülést vagy akár halálesetet is okozhat. Például 2008-ban egy New York-i áruházban a hatalmas emberáradat egy bolti dolgozó halálát okozta.

Véleményem szerint a Black Friday hasznos lehet, ha az üzletek nem az átverést tartják szem előtt, hanem a valódi akciókat. Emellett a szervezetlenség miatt bekövetkező balesetek és sérülések azt mutatják, hogy a vásárlási láz alatt is jobban oda kellene figyeljünk egymásra. Miközben a leakciózott termékek sorait rójuk – akár fizikailag, akár az online térben –, mérlegeljünk, azaz ne azért vegyünk meg valamit, mert alacsony az ára, hanem azért, mert tényleg szükségünk van rá. Ha ezeket a tanácsokat megfogadjuk, a Black Friday valóban elérheti célját.

Címkék#séta-pok

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!