Szponzorált tartalom

2019.11.20. 16:30

Továbbra is lendületben a hazai e-kereskedelem

Sikeres éveken vannak túl a hazai e-kereskedők, de az igazi erőpróba még csak ezután következik – legalábbis ezen a véleményen vannak a marketingesek, az e-commerce menedzserek és a piac szereplői. De hol tartunk ma?

Ellentétes hírek érkeznek a hazai e-kereskedelem növekedéséről; egyes beszámolók szárnyaló e-piacot emlegetnek, mások pedig lassulásról beszélnek. De mi a valóság? Ennek jártunk utána. Mutatjuk…

Szakmai oldalon aligha jelenhetett meg olyan írás, ami kétségbe vonja a hazai e-kereskedelem dinamikus növekedését – mondja az egyik budapesti ügynökség munkatársa. A 2018-as évben mintegy 17 százalékos növekedés könyvelhetett el a szektor, az idei év első felében ez 16,4% körül alakult. Ez alapján kismértékű lassulás említhető, de azt is látni kell, hogy ez a növekedési ütem messze megelőzi a kontinens átlagát és a közép-kelet-európai régióban is magasan értékelhető.

A növekedés lassulása egyébként nem újkeletű dolog, már több éve meghatározza a szektort. Ennek a magyarázata elsősorban a vásárlói bázis növekedésének lassulásában van.

Ahogyan nőtt az aktív internetezők száma, úgy csökkent a további növekedési potenciál, ráadásul azt is látni kell, hogy az online piac egyszerűen képtelen mindenkit megszólítani. Mindig lesznek olyanok, akik a hagyományos offline kiskereskedelmet fogják előnyben részesíteni. A tavalyi évben az aktív internetezők 52 százaléka használta a világhálót vásárlásra (is), ez alapján azonban nem nagy kockázat kijelenteni, hogy van még tartalék a közösségben.

A legnagyobb növekedési potenciált mégis az átlagos megrendelési érték és a vásárlási gyakoriság hordozza magában. Az előbbi esetében jelenleg megtorpanást mérhetünk, ami érdekesmód a logisztikai és az online kereskedelmi szektor fejlődésével magyarázható; mára egyre inkább megteremtődtek a feltételei az alacsony árral rendelkező termékek online forgalmazásának. Miközben a piac észrevétlenül fejlődik, a napi fogyasztási cikkek piaca robbanásszerű növekedésbe kezdett. Ez természetes módon csökkentette az átlagos megrendelési értéket, ugyanakkor ennek a változásnak a piac minden szereplője örülhet.

A vásárlási gyakoriság növelése a webáruházak legfőbb feladata. A legnagyobb szereplők már régen felismerték, hogy magas ügyfélélményt kell biztosítaniuk annak érdekében, hogy a vásárlók rendszeresen visszatérjenek, minél több alkalommal vásároljanak, illetve egy-egy vásárlás alkalmával minél több terméket helyezzenek a kosarukba.

Mindeközben tagadhatatlanok azon a tendenciák, amelyek negatív árnyékot vethetnek a hazai e-kereskedelemre. Sokak szerint a mai napig alacsony az aktív webáruházak száma; Csehországhoz, Ausztriához és a régió fejlett e-kereskedelemmel rendelkező e-piacai viszonyítva mindenképpen… Ráadásul a globális szereplők piaci részesedése igencsak jelentős, a teljes hazai e-kereskedelem mintegy felét ők bonyolítják. A jelenségre válaszként megszületett az Extreme Digital és az eMAG egyesülése, a piac megóvásához azonban minden e-kereskedőre szükség lesz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában