PR cikk

2021.08.17. 00:00

Nyaralás autóval? Hogyan készüljünk fel az utazásra?

Bár már lassan a nyár végéhez érünk, sokan időzítik az utószezonra a nyaralásukat, és vágnak neki a vakációnak kül-és belföldön egyaránt. Az autós nyaralások előnye túl azon, hogy még talán nagyobb biztonságban érezzük magunkat, ha magunkban utazunk, nagyobb szabadságot is ad. Amennyiben azt szeretnénk, hogy ez a nyaralás idilli legyen, és ne zavarják meg kellemetlenségek, akkor érdemes autónkat az utazás előtt alaposan átnézni. A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője, Tomin István segít nekünk abban, hogyan készüljünk fel a felhőtlen élményekre.

Nézze át az autóját indulás előtt, hogy ilyen önfeledten szelhesse az utakat!

A körültekintés kifizetődik

Az egyik alapvető tennivaló indulás előtt az akkumulátor, a fékek és az olajszint klasszikus hármasának ellenőrzése. Ellenőrizzük az akkumulátor töltöttségi szintjét mielőtt elindulunk, mert valószínűleg nem szeretnénk reggel azzal szembesülni, hogy autónk nem indul és vesztegelnünk kell valahol. A fékek állapotának szintén megfelelőnek kell lennie, hiszen az utakon bármikor adódhat olyan helyzet, amikor hirtelen fékezésre kényszerülünk, és egy kopott fékkel a fék­út jelentősen megnő.

Érdemes odafigyelni az autó folyadékszintjeire is. Az egyik, talán legfontosabb, az olajszint: indulás előtt mindenképp ellenőrizzük, és ha megfelelő, akkor is legyen a csomagtartóban egy literes flakonnal, mert baj esetén nem mindig lehet a közelben benzinkút, ahol beszerezhetjük. Ugyanígy járjunk el a hűtőfolyadékkal is. Az ablakmosó tartályát is érdemes teletölteni, mert útközben számtalan rovarral találkozik az autónk szélvédője.

Egy hosszabb autós utazás rossz klímával elég kellemetlen lehet, ezért ezt feltétlenül nézessük meg, mielőtt ebben a melegben hosszabb útra indulunk. Amennyiben ezt még nem tettük meg idén, érdemes ellenőriztetni és kitisztíttatni, mert lehet, hogy olyan levegőt fúj át, amit nem szívesen lélegeznénk be.

Annyi láthatósági mellényt vigyünk magunkkal, ahányan az autóban utazunk

Az európai szabályozások értelmében számos olyan tartozék vagy eszköz van, amelynek mindenképpen autónkban kell lennie, gondoskodjunk róla, hogy tényleg ott legyenek. Ilyen például az elsősegélydoboz, amiből ha valami hiányzik, akkor azt idejében szerezzük be. Minimum annyi láthatósági mellényt vigyünk magunkkal, ahányan az autóban utazni fogunk. Egy esetleges kerékcseréhez szerszámokra is szükség lesz, ezért ne felejtsük magunkkal vinni az emelőt, a kerékkulcsot, és ha van, a kerékőrt. Természetesen mindig legyen nálunk az elakadásjelző háromszög is.

Még az idilli, tengerparti utazásunkat is beárnyékolhatja egy váratlan meghibásodás, ha nem vagyunk elég felkészültek
Fotók: Hankook Magyarország

Milyen abroncsokkal induljunk útnak?

Senki ne tervezzen autós nyaralást nyári abroncs vagy legalább négy évszakos garnitúra nélkül! Semmiképpen se induljunk neki ilyen melegben téli abroncsokkal, hiszen ezek puhább keveréke a nyári használat során jóval nagyobb mértékben melegszik, ezért az abroncsoknak nem lesz megfelelő az úttartása, hosszabb lesz a féktávolsága, és megnő a baleset és a defekt kockázata is.

Mielőtt útnak indulunk, az alábbiak szerint ellenőrizzük az abroncsokat:

– Az ellenőrzést kezdjük vizuális vizsgálattal. Nézzük meg, hogy vannak-e vágások, sérülések, esetleg oldalfaldudorok. Ha ilyesmit észlelünk, vizsgáltassuk meg az abroncsokat szakszervizben.

– Ellenőrizzük a profilmélységet és a kopást. A nagyobb nyári felhőszakadások az aquaplaning (vízen futás) miatt veszélyesek lehetnek, ezért 3 mm profilmélység alatt ne induljunk el. Jó azzal is tisztában lenni, hogy a kopott abroncs futófelülete a vékonyabb gumiréteg miatt sérülékenyebb is, így egy üveg vagy szög nagyobb eséllyel okoz defektet. Amikor már a profilmélységet ellenőrizzük, figyeljünk oda az esetleges féloldalas kopásra, a külső vagy belső vállrész erősebb kopására is, ami a futómű hibájára utal. Szükség esetén nézessük át, illetve állíttassuk be a futóművet.

– Ellenőrizzük a légnyomást. A sok csomag és az utasok száma miatt extra terhelést kapnak az abroncsok. Ne felejtsük el, a terhet a levegő viszi, nem az abroncs. A légnyomást mindig az abroncsok hideg állapotában mérjük és az autógyártó előírásai szerint állítsuk be.

– Filléres apróság, de meglepően fontos a szelepsapka használata. Védi a szennyeződéstől a szeleptűt, és légzáró szerepe is van.

– Arról se feledkezzünk meg, hogy abroncsból nem négy van, hanem öt! Kellemetlen, ha akkor jövünk rá, hogy nem jó a pótkerék, amikor szükség lenne rá. Ellenőrizzük a pótkerék állapotát és légnyomását is (mankókeréknél 4,2-4,5 bart, teljes értékű pótkerék esetén pedig a járműgyártó által javasolt maximum légnyomást állítsuk be).

Ha biztosra mennénk

Ha nem vagyunk profik kerékcserében, választhatunk olyan abroncsokat is, amelyekkel defekt esetén is gond nélkül folytathatjuk utunkat. A Hankook SEALGUARD® technológiájának lényege, hogy az abroncs belsejét, a futófelület teljes szélességében egy különleges viszko­elasztikus anyaggal vonják be, amely képes kitölteni a futófelületi sérüléseket akár 5 mm-es átmérőig, így nem következik be levegővesztés, és nincs szükség kerékcserére sem.

Választhatunk defekttűrő abroncsot is, amik viszont általában autóspecifikusak, és megkövetelik a légnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) meglétét. Ezekkel defekt esetén 80 km-t tehetünk még meg, maximum 80 km/h sebességgel. A Hankook kínálatában természetesen a defekttűrő abroncsok is megtalálhatók, de ilyet csak olyan autóra válasszunk, ami gyári elsőszerelésben is ezzel jött ki, hiszen a futómű is ehhez van hangolva.

Nézze át az autóját indulás előtt, hogy ilyen önfeledten szelhesse az utakat!

Hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában