szponzorált tartalom

2019.06.12. 16:13

Így alakul a hazai elektronikus kereskedelem

Kiváló formában van a hazai e-kereskedelem, továbbra is dinamikus növekedésre képes. Hosszú éveken keresztül általánosságban kijelenthettük, hogy a magyar e-piac hozzávetőlegesen húsz százalékos éves bővülésre képes. Mára a növekedés üteme kismértékű lassulást mutat; 2018-ban 17 százalékos bővülést ért el az online kereskedelem.

A növekedés lassulása ellenére nincs ok aggodalomra, a növekedési ütem továbbra is megelőzi az európai átlagot. Szakértők szerint a növekedés lassulása egyszerűen megmagyarázható, sőt törvényszerű. Az okok megértése érdekében csupán azt kell tudnunk, hogy épül fel az e-piac teljesítménye a gyakorlatban. A növekedés egyik motorja a vásárlói bázis bővülése; minél több aktív online vásárlóval rendelkezik a piac, annál nagyobb árbevétel elérésére képes. A korábbi években e tekintetben jelentős növekedés volt tapasztalható, viszont ma már érezhető a növekedési plafon hatása. Jelenleg hozzávetőlegesen 3,2 millió aktív vásárló él az országban, ők képezik az internetezők mintegy 52 százalékát. Könnyű észre venni, hogy ez a szám nem növekedhet a végtelenségig.

A növekedés másik tényezője az úgynevezett kosárérték, vagyis az átlagos megrendelési érték lehet. Minél többet költünk a vásárlásaink során, az e-piac annál nagyobbra dagad. Jelenleg az átlagos kosárérték 11 ezer forint körül alakul, és joggal feltételezhetnénk, hogy évről évre magasabb lesz. Míg az elektronikai áruházak esetében az átlagos megrendelési érték ennek többszöröse is lehet, addig a kozmetikai szereket, háztartási eszközöket és egyéb gyorsfelhasználású termékeket forgalmazó online áruházak esetében sokkal alacsonyabb.

A következő években a növekedés legfőbb mozgatórugója a vásárlási gyakoriság lehet. A tavalyi évben az aktív vásárlók átlagosan 12 rendelést adtak le; e tekintetben nincs növekedési plafon, vagyis kizárólag az e-kereskedőkön múlik, hogy képesek lesznek-e megtartani és gyakoribb vásárlásra ösztönözni a közönségüket.

Mindeközben a piacvezetők…

Mindeközben a piacvezető webáruházak komoly konkurenciaharcot gerjesztenek. A sikerük legfőbb oka azzal magyarázható, hogy a beszállítói és gyártói kapcsolataiknak köszönhetően magasabb mértékű leárazásokat képesek kínálni, mint a piac kisebb szereplői. Ráadásul ők azok, akik folyamatos szolgáltatásfejlesztéssel a piac előtt járnak, javítani tudják a raktárkapacitásukat és a logisztikai támogatásukat.

A piacvezetők leárazás kampányival a kis szereplők természetesen nem tudnak versenyre kelni, sőt, a közepes erőforrásokkal rendelkező webáruházak is csupán a profitrátájuk kockáztatásával tudják megtenni. Esetükben az árverseny egyet jelent a borotvaélen történő táncolással; amennyiben nem képesek visszatérő látogatókat szerezni az önerőből finanszírozott leárazásoknak köszönhetően, a szolgáltatásfejlesztésük kerülhet veszélybe.

Nem véletlen, hogy a magas konkurenciaharc sokakat arra ösztönöz, hogy a külföldi piacok felé tekintsenek. A szomszédos országok mellett az erős e-kereskedelemmel rendelkező Csehország szerepel a hazai szereplők célkeresztjében. Ez részben annak tudható be, hogy az ottani piacvezetők jól ismertek a hazai e-kereskedők számára; Mall és az Alza webshopjait nem kell bemutatni az e-piac résztvevőinek.

A magyar tulajdonú webáruházak azonban egyelőre nem túl sikeresek a külpiacokon. Való igaz, hogy a hazai e-kereskedelem relatív rövid „hagyományokkal” rendelkezik, a gyors piacnövekedés pedig teljesen lefoglalta a hazai szereplők erőforrásait. Kevés példát említhetünk, de vannak első fecskék; az Extreme Digital többek között Csehországban is üzemeltet webáruházat, általánosságban viszont azt lehet mondani, hogy a terjeszkedési láz a következő években válhat gyakorlattá a hazai e-kereskedők körében.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában