Digitális Témahét

2025.06.17. 17:53

Maruzsa Zoltán: napról napra fejlődik az oktatástámogató technológia

Napról napra fejlődik az oktatástámogató technológia, de az oktatás igazi célja a legnagyobb technológiai újítások mellett is a tudás, a készségek és értékek átadása, ami nemcsak az egyén boldogulását segíti, hanem közösséget, sőt jövőt is épít – mondta a Belügyminisztérium köznevelési államtitkárának avatárja kedden Budapesten, az Eötvös Loránd Tudományegyetem lágymányosi kampuszán.

Maruzsa Zoltánt a róla készült, MI által generált avatárja vezette fel a jubileumi 10. Digitális Témahét pályázat díjátadóján, ahol arról beszélt, hogy „küszöbén vagyunk az újabb technikai áttörésnek”. Azt tervezik, hogy mesterséges intelligenciával feladatgenerátorokat alakítanak ki, továbbá hamarosan megérkezik az iskolákba a bármely kérdésre a tananyag alapján választ adó avatár – fűzte hozzá.

Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár a rendezvényen
Fotó: Puskás Dávid / Forrás: Ökumenikus Segélyszevezet

A témahét a Belügyminisztérium (BM) köznevelési államtitkárságának támogatásával, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány szervezésében valósult meg.

A bevezető után a projektgazda BM képviseletében az államtitkár személyesen is köszöntötte a témahét nyerteseit, és kiemelte: az avatártechnológiát a következő években szerte a világon rengetegen fogják alkalmazni. Ez olyan technológia, amely az iskolákban is nagyon hamar meg fog jelenni, a kérdés csak az, hogyan tudják jól beépíteni az okostankönyvekbe – mondta Maruzsa Zoltán.

Emlékeztetett rá: tíz éve indult útjára a digitális témahét, és ezzel párhuzamosan tárgyalta a kormány a digitális oktatási stratégiát. Mint mondta, megpróbálták elképzelni, a digitális, technológiai fejlődés milyen „beavatkozásokat” tesz szükségessé, mire van szükség ahhoz, hogy a lehető legjobban adaptálják azokat a magyar oktatási rendszerbe.

Úgy vélte, jól azonosították a digitális oktatási stratégia súlypontjait, így mások mellett azt, hogy szükséges a nagyteljesítményű digitális oktatási ökoszisztéma fejlesztése. Jelentős forrásokat fordítottak arra, hogy a Kréta és az Oktatási Hivatal rendszeréhez olyan szerverhátteret biztosítsanak, amely képes kiszolgálni „az elképesztő igényt”. Ezzel párhuzamosan pedig minden köznevelési és szakképzési intézményre kiterjesztették a Krétát, amely ma már nem csak munkaügyi, tanulmányi nyilvántartó rendszer, hanem egy olyan platform, amely rengeteg lehetőséget biztosít a jövőben.

Az államtitkár kiemelte: 2020-ban a Nemzeti alaptantervben az informatika helyett bevezették a digitális kultúra tantárgyat, a diákok digitális kompetenciáinak megerősítése érdekében.

Az elmúlt évtizedben jelentős előrelépés történt a tartalomfejlesztésben is, ma már tömegével érhetők el digitális tananyagok, módszertanok, és az okostankönyvek megjelenésével „a digitalizáció alatt pdf-esítést értők” meggyőzésére új okostankönyv-családot hoztak létre. A pedagógusok továbbképzésében is számos, a digitális kompetencia fejlesztését szolgáló projekten vannak túl

– mondta.

Maruzsa Zoltán beszélt arról is, a koronavírus-járvány miatt egy egész ország oktatását kellett hónapokra tantermen kívüli digitális munkarendben megszervezni, emiatt pedig a digitális oktatás terén olyan tapasztaltokat tudtak ebben az időszakban felhalmozni, amelyre soha nem nyílott volna lehetőség.

Az államtitkár emlékeztetett arra: 579 ezer laptopot szereztek be, és minden 5-12 évfolyamos diák, aki igényelte, kapott az iskolájától digitális eszközt. Mint mondta, a használt, 2-3 éves laptopokat visszagyűjtik, de az általános iskolákban 135 ezer olyan laptop van, amely „nincs tanulóhoz rendelve”, így jelezte: optimista, hogy szeptemberben „lesz mit kiosztani a diákoknak” ahhoz, hogy 5-12 évfolyamig mindenkinek legyen eszköze.

Digitális témahét: az igazán fontos a közösségteremtés

Gáncs Kristóf, a projektet koordináló Ökumenikus Segélyszervezet ügyvezető igazgatója elmondta: ebben a tanévben már több mint ezer köznevelési és szakképzési intézmény csatlakozott a digitális témahéthez, ez a koronavírus-járvány óta a harmadik legtöbb volt. A több mint 150 ezer tanuló és hétezer pedagógus háromezer digitális technológiával támogatott oktatási projektet valósított meg. Kiemelte: soha ennyi tanuló nem vett még részt a témahét programjaiban.

A díjátadó közönsége
Fotó: Puskás Dávid / Forrás: Ökumenikus Segélyszevezet

Hangsúlyozta, a legnagyobb dolog, ami épülhet, egy igazi közösség, és lehet ugyan projektben, számokban gondolkodni, de az igazán fontos a közösségteremtés, mint amilyen ebben a programsorozatban is kiépült. Jelezte:

a segélyszervezet számára külön öröm, hogy az idei témák között szerepelt a digitális esélyteremtés, és hozzátette, bíznak benne, hogy a jövőben is sokat tudnak tenni a digitális esélyteremtés ügyében.

A Digitális Témahét pályázaton induló több mint 100 induló közül 17 intézmény és 25 pedagógus vehetett át díjakat 21 kategóriában, és átadták az Év Digitális Témahét Nagykövete díjat és a Nívódíjat is.

A témahét szervezői idén is 35 alkalommal online webináriumok és workshopok keretében nyújtottak szakmai támogatást a közel 400 érdeklődő tanár számára. A webináriumok felvételei elérhetők a Digitális Témahét YouTube csatornáján más, korábban rögzített mintegy 300 online előadással együtt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában