Lóerő

2017.07.24. 10:18

Használaton kívüli gumiabroncsok tárolása

Ugyan törvény még nem rendelkezik róla, de szerencsére a magyar autótulajdonosok nagy része tudja, hogy télen a téli gumi, nyáron a nyári gumi használata több szempontból is kifizetődő.

Az éppen szezonnak megfelelő gumiabroncs felrakását követően a legtöbben ellenőrizzük a guminyomást és már használatba is vesszük az autót. Az esetek túlnyomó többségében nem gondolunk ellenben a leszerelt abroncsokra és azok helyes tárolására. Szakszerű tárolásuk pedig nagymértékben hozzájárul élettartamuk növekedéséhez. A gumi gyártó cégek a mai gumik alapanyagához kevernek ugyan öregedés gátlót,  ez azonban kevés ahhoz, hogy a szezonálisan félretett gumi megőrizze élettartamát és a menet során tőle elvárható biztonsági szempontokat. A kérdés csupán annyi, hogyan tárolhatjuk szakszerűen azokat?

Az abroncsok helyes kezelése és tárolása

Szerencsére ma már lehetőségünk van a legjobb hazai gumiszervizek raktáraiban, vagy kerékdepókban pihentetni a levetett gumikat, ahol általában megfelelő tárolásban részesítik őket. Ha otthoni tárolás mellett döntünk, a gumiabroncsok leszerelése előtt minden esetben jegyezzük fel azok helyét a gépkocsin, mert az egyenletesebb kopás érdekében a következő szezonban  könnyebben fel tudjuk cserélheti az elülső és a hátsó gumikat – javasolja az Automax.hu. A gumiszervizek szakemberei szerint tárolhatjuk a gumiabroncsokat akár a felnin hagyva, akár a felniről leszerelve, a lényeg az, hogy csak a legritkább esetben tároljuk szimplán vízszintesen egymásra fektetve. Amennyiben az abroncsokat huzamosabb ideig tároljuk számukra kedvezőtlen környezeti feltételek között, az abroncsok nemcsak gyorsan kiszáradnak, de felületükön úgynevezett téli- vagy ózonrepedések jelenhetnek meg.  Kifejezetten lényeges éppen ezért, hogy a leszerelt gumiabroncsokat minden esetben beltéri, száraz, hűvös és tűzveszélytől mentes helyen tároljuk. A hőmérsékletet tekintetében arra is érdemes ügyelnünk, hogy ne legyen sem fagypont alatti hőmérséklet a tárolás helyszínén, de lehetőség szerint 10 Celsius fok fölé se szökjön a hőmérséklet. Dönthetünk a napjainkban már könnyen beszerezhető különböző speciális polcok beszerzése mellett is, amelyek helytakarékosság szempontjából különösen előnyösek lehetnek.

A használaton kívüli gumi mindig veszít a nyomásából

A szakemberek arra is rendszeresen felhívják az autótulajdonosok figyelmét, hogy nem csak a használaton belüli, de a használaton kívüli gumi is veszít a nyomásból. Egyesek ezért azt javasolják, hogy a felnin történő tárolás esetén 0,5 bar nyomással mindig növeljük az autógumi belső nyomását, míg mások szerint bőven elég a gyárilag előírt 2 bar nyomás szinten tartása is a tárolás időszakában.

Tisztítsuk meg a gumit alaposan!

Nem elhanyagolható szempont az autógumi teljes felületének alapos megtisztítása sem, különösen ami a gumik bordázatát illeti. Utóbbi a téli gumik esetén kiemelten fontos, hiszen a bordák közé száradt – sok esetben sóssár erőteljesen rongálhatja a gumik szerkezetét. A szakemberek nem ajánlják egyebek mellett azt sem, hogy a gumik mellé vásárlás során kapott nejlonzsákban őrizzük az abroncsainkat, mert befülledésük szintén a gumik károsodását idézi elő.

A tárolás időtartama sem mindegy!

Amennyiben a gumiabroncsokat rövid ideig tároljuk, helyezhetjük őket éppen egymás tetejére is, de ezt lehetőleg raklapon tegyük meg és legalább havi rendszerességgel változtassuk meg az abroncsok sorrendjét. Ha az abroncsokat viszont felnire szerelve tároljuk, minden esetben függőlegesen helyezzük el őket a tárolás helyén. Hosszabb idejű tárolás esetén az abroncsokat a fent már említett módon függőlegesen helyezzük el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!