kerékkontroll

2017.11.25. 10:00

Mire jó valójában az abroncsnyomást ellenőrző rendszer?

Az Európai Unióban három éve csak abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) és elektronikus menetstabilizáló rendszerrel (ESP)felszerelt személyautókat lehet forgalomba hozni. Miért fontos ezeknek a rendszereknek a jelenléte, és milyen veszélyt rejt a hiányuk?

Kelemen Attila

TPMS, a folyamatos nyomásellenőrző

A Tire Pressure Monitoring System segítséget nyújt a gumiabroncs megfelelő nyomása folyamatos ellenőrzéséhez és megtartásához. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer indulás előtt és menet közben is tájékoztatja a vezetőt az aktuális értékekről. Minden egyes kerékre (a pótkerékre is), valamint a kerék-elektronikára külön érzékelőket szerelnek fel. Ennek nemcsak a takarékosabb üzemelés, hanem a biztonságos közlekedés szempontjából is jelentősége van. Ha ugyanis az abroncsban túl magas a nyomás, a gumi élettartama csökken, az autó stabilitása és tapadása romlik, a futómű is gyorsabban kopik. Ha alacsony a nyomás, az abroncs szintén jobban kopik, ugyanakkor az autó többet fogyaszt: 10 százalékkal alacsonyabb nyomás mintegy 10 százalékkal csökkentheti a futásteljesítményt.

Direkt és indirekt rendszer 

A járműveknél kétféle rendszert alkalmaznak. A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. Az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. Az autós így egy esetleges defektről még az előtt értesülhet, hogy az abroncsot tönkretenné. Az új autóknál az indirekt rendszer az elterjedtebb. Ez az adatokat az ABS-szenzorból nyeri. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok, azonban a téli, illetve nyári gumik felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert. Az ilyen rendszerrel ellátott autón célszerű olyan szakműhelyben végeztetni az abroncscserét, amely képes a kalibrációra.

ESP, a hasznos menetstabilizátor 

Ugyancsak 2014. november 1-jétől kötelező felszerelés minden európai uniós új autóban az ESP, azaz az elektronikus menetstabilizáló rendszer. Az ESP-rendszer manapság már nem csupán gyorsításkor vagy fékezéskor avatkozik be, hanem akkor is, amikor túl nagy sebességű a kanyarvétel, és a gépkocsi alul vagy éppen túlkormányzott módon kezdené elhagyni a forgalmi sávot.Az elektronikus menetstabilizálót 1995-ben alkalmazták először. Lényege, hogy a kerék fordulatszámát, a kormányállást, valamint a keresztgyorsulást elemezve megakadályozza a pályaelhagyásos baleseteket.Az ESP a motor nyomatékát szabályozva, illetve a kerekeket megfékezve gyakorol kontrollt. Egyes kutatások szerint a légzsáknál is több életet ment meg évente. Ha az ESP-s autónál bekövetkezik a stabilitásvesztés, nem szabad a kormánykereket ide-oda rángatni, mert az tovább rontja a helyzetet. Helyette a forgalmi sáv irányának megfelelő helyzetben kell tartani a járművet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!