Lóerő

2012.05.25. 08:47

Lakókocsi kontra lakóautó

Balatonfűzfő - Aki azt hinné, hogy lakókocsival a kispénzű turisták járják a világot, az téved; a klíma, a HD-tv, a motoros lépcső, sőt a műholdjelre utazás közben automatikusan kereső szatelitantenna már nem csak luxusjárművek felszerelése.

Halmos György

Elmúlt már az az időszak, amikor régi NDK-s Barkasból eszkábált lakókocsival jártuk Európát, igaz, azokat a járműveket még megnézték a németek - ad a beszélgetésnek némi nosztalgikus felütést Váradi György, aki lakóautók bérlésével és eladásával foglalkozik. Gyorsan hozzáteszi, hogy a németek és a belgák nem szörnyülködtek, inkább őszinte csodálkozás volt hangjukban, hogy csak kétütemű a jármű.

- A lakókocsizásra mindig volt igény, ez a szabadságérzetet adja az embernek. Vannak, akik szállodában szeretnek lakni és a kényeztetést választják, mások lemondanak ennek egy részéről, viszont cserébe akár fürdőnadrágban is megehetik a vacsorájukat a kocsi mellett, úgy, ahogy szeretik - fogalmazott a szakember.

Váradi György beszélt arról is, hogy az igényeknek és a pénztárca vastagságának függvényében nem kell lemondani a luxusról azoknak, akik a lakókocsit választják, hiszen egy jól felszerelt jármű vetekszik az otthon kényelmével. Ezeknek az előnyük a hátrányuk is egyben, akkorák, hogy nehéz vezetni és manőverezni velük.

- A normál méretű lakókocsikat össze lehet úgy állítani szerelvénnyé, hogy elég legyen a B kategóriás jogosítvány, a 3,5 tonnánál nagyobb lakóautókhoz, szerelvényekhez már C vagy E típusú jogosítvány kell, na meg persze rutin. Utóbbi egyébként a normál lakókocsinál sem árt, hiszen a személygépkocsihoz képest egészen más a menetdinamikájuk, a manőverezésük.

Váradi György eloszlatta azt a tévhitet, hogy a lakóautók bérlése a nyárra korlátozódik, ugyanis egyre többen bérelnek síeléshez vagy év közbeni hosszabb ünnepekre járművet, ugyanakkor a lakókocsi igazi szezonja továbbra is a nyár.

A gazdasági válság ellenére már idehaza is létezik egy olyan réteg, akik megengedhetik maguknak akár a legdrágább lakókocsikat, de nem elhanyagolható azok száma, akik a lakókocsis nyaralók táborát alkotják, ez egy nagy közösség, több klubbal.

- Ez nem olcsóbb, mint a szálloda, ugyanis az életérzést meg kell fizetni, de cserébe az időjáráson kívül az utazó azt kapja, amit szeretne. Ez nem egy szálloda, amiről az odaérkezés után derül ki, hogy kilométerekre van a strandtól vagy éppen autópálya épül a szomszédban - hangsúlyozta Váradi György. (Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy többek között svédasztalos reggeli, kiszolgálás és kényeztető wellness sincs, vagy legalábbis kevés kempingben.)

Visszatérve a szabadságérzéshez: itt is kompromisszumot kell kötni. A járművel valóban nem vagyunk helyhez kötve, de az utazást precízen meg kell tervezni, hiszen egy lakókocsival nem lehet mindenhol parkolni. Előbbi előnye a lakóautóhoz képest, hogy mobilabb, hiszen a vontatmányt lekapcsolva a kempingből akár városnézésre is indulhatunk, ez lakókocsival kicsit bonyolult egy kisváros szűk utcáin. Lakóautóval viszont megtehetjük, hogy sűrűn váltunk helyet, tehetünk hátulra kerékpárt, illetve vontathatunk motorszállító trélert.

 

Mindegyik lakókocsi nagyjából ugyanazt nyújtja, persze jelentős különbség van színvonalban. Alapfelszereltség a fürdőkabin mosdóval, tusolóval és vegyi WC-vel, amit időközönként tisztítani kell. Nagyon sok olyan lakókocsit gyártanak, amit felszerelnek állóklímával, energiatakarékos lámpákkal vagy meleg vizet adó szolárrendszerrel. A konyhában a gáztűzhely mellett már mikró is van. A szakértő szerint igazán akkor kényelmes egy lakókocsi, ha úgy tudják használni, hogy úgy is elférnek, ha az étkezőasztalt nem csukják le.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!