Lóerő

2016.04.28. 19:11

Kopott gumi esetén nem fizetnek

A magyar autóvezetők döntően nem közlekedésbiztonsági, hanem költségcsökkentési okokból cserélik le téli abroncsaikat nyári gumikra.

Szabó Zoltán

Az egyik vezető gumigyártó 70 szervizműhely vezetője körében végzett felméréséből derült ez ki. Noha a tavaszinyári zivatarok során akár 15- 20 százalékkal is rövidebb fékúttal bír az autónk nyári abroncsokon, a megkérdezett műhelyek szerint a magyar autósok inkább azért váltanak nyári gumikra, mert így kevesebbet fogyaszt majd az autójuk, és nem koptatják a drága téli abroncs szettet. Körültekintő vezetéssel, és az évszaknak megfelelő, átlagos kopással számolva a téli abroncsaink 2-3 szezonon át is biztonságosan használhatóak, de a tavaszi-nyári időszakot a téli gumi rosszul tűri, és a felgyorsuló kopás miatt akár 1-2 szezont is lefaragunk az élettartamukból. További költségtényező a megnövekedő üzemanyag-fogyasztás, mivel a tavaszi-nyári útviszonyok között akár 10 százalékkal is többet fogyaszthat autónk.

A magyar közlekedésbiztonsági kultúra fejlődését mutatja ugyanakkor, hogy a felmérés szerint az autóvezetők több mint 50 százaléka már az ajánlott 2-3 milliméteres profilmélység elérésekor új nyári gumit vásárol. Kopott nyári gumikon és nedves útfelületen ugyanis drasztikusan megnövekszik a vízen való felúszás, az úgynevezett aquaplaning esélye, amikor gyakorlatilag megszűnik a közvetlen kapcsolat az abroncs és az útfelület között. Míg egy új nyári abroncs akár 10 liter vizet is képes kiszorítani maga alól, addig ez a vízmennyiség egy alacsony profilmélységű gumi esetében 3- 4 literre csökken, vagyis nemcsak a féktávolság növekszik meg, de az autónk irányíthatósága is jelentősen csökken. Kulcsfontosságú végső érv szól a megfelelő profilmélységű nyári abroncsra való váltás mellett: ha balesetet okozunk, és a vizsgálat során felmerül a balesetet kiváltó okként az abroncs nem megfelelő állapota, úgy a helyszínelő rendőrség elsőként vizsgálja majd a profilmélységet. Ha pedig kiderül, hogy a baleset oka valóban az elkopott gumi volt, úgy nemcsak eljárást indítanak velünk szemben, de a biztosítónk sem fogja kifizetni az okozott kárt, sőt a teljes kárköltséget ránk terheli majd.

Címkék#lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!