Lóerő

2016.08.11. 14:10

Életet menthet a jó ülőhelyzet - Ha már nem emlékezne rá: ilyen a helyes üléstartás a kocsiban

Manapság az autók számos kényelmi megoldással növelik komfortérzetünket, de nem árt észben tartani, hogy elsősorban közlekedési eszközök: nap mint nap ki vannak téve balesetveszélynek.

Kelemen Attila

Mielőtt használatba vennénk gépjárművünket, érdemes a helyes üléstartáshoz a szükséges beállításokat elvégezni. Mindig törekedjünk arra, hogy a lábunk legyen mindig hajlított. Még akkor is, ha egy kemény fékezésre kerülne sor. Ha nyújtott lábbal fékezünk, akkor nem tudunk nagy erőt kifejteni a pedálra, és ennek következtében nem tudjuk végrehajtani a tervezett fékezési manővert. Érdemes tehát figyelni arra, hogy legalább 20 fokos legyen a lábunk hajlásszöge. Akkor helyes az ülés távolságának beállítása, ha teljes erejű fékezéskor a medence még nem mozdul el. Az első dolgunk mindig az legyen, ha beülünk egy autóba, hogy beállítjuk az ülőlap távolságát a pedáloktól annak függvényében, hogy egy vészfékezést is a lehető legjobban meg tudjunk oldani. Ráadásul ütközés esetén a lábtartó lemez benyomódhat, és ha a lábunk nyújtva van, megfeszül, beszorul, ami súlyos csonttöréshez, maradandó sérüléshez vezet. Viszont ha a láb hajlítva van, felveszi a mozgási energiát, és térdnél becsuklik. Ily módon minimalizálni lehet a sérülést. Túl rövidre sem szabad állítani a távolságot, hiszen akkor a kormány is akadályozhatja a szükséges lábmozdulatokat.

A megfelelő távolság beállítása után a háttámla dőlésszögét kell megvizsgálnunk. Ennek leginkább az a célja, hogy a kormánytól való optimális távolságot mérjük fel. Az a megfelelő testtartás, ha - a vállunkat nem elvéve a háttámlától - jobb kezünk csuklóját fel tudjuk tenni a kormányív felső részére. Ebben az esetben felet tudunk jobbra vagy balra kormányozni, vagy ha kell, egyetlen átfogással ütközésig szedni a kormányt úgy, hogy nem kényszerülünk semmilyen felesleges mozdulatra.

Az sem mindegy, hogy milyen kormányfogást veszünk. A német szakirodalom azt mondja, hogy mindig a legszélesebb pontján fogjuk a kormányt, azaz 3 és 9 óránál. Ennek az az előnye, hogy egy felet jobbra és balra egyaránt tudunk húzni a kormányon, és könnyen tudunk irányt váltani.

Például ha haladunk egy akadály felé, és azt tervezzük, hogy jobbra fogjuk kikerülni, és közben valamilyen oknál fogva meggondoljuk magunkat, és mégis balra manőverezünk - ezt egy kormánymozdulattal villámgyorsan meg tudjuk tenni. Ha mindezt a 10 óra 10 perces megoldással próbálnánk meg, az már nem biztos, hogy sikerülne, mert keresztezik egymást a kezeink. Az a legrosszabb az egészben, hogy megijedünk, féket nyomunk, és nincs az az ember, aki ilyenkor elengedné a rossz helyzetben lévő kormánykereket.

Címkék#lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!