Lóerő

2011.08.26. 15:21

A Lázár fivérek hobbyként motoroznak, quadoznak is

Lázár Vilmos és Zoltán, többszörös fogathajtó világbajnokok a versenyzés mellett gyakran nyeregbe is szállnak, de nem a lovakat részesítik előnyben, hanem kedvelik a technikai sportokat, rendszeresen motoroznak, quadoznak, sőt, újabban a vitorlázás is a szenvedélyükké vált.

Osváth Sarolta

Szeretünk vezetni – mondta Lázár Vilmos, a Magyar Lovasszövetség és a Nemzeti Vágta elnöke -, autót is természetesen, de valóban gyakran pattantunk a négykerekű motor, a quad nyergébe is. Egyrészt ez számunkra szinte munkaeszköz, hiszen a fogathajtó versenyeken például pályanézésre ez a legkedvezőbb. Domonyvölgyben, a lovas parkunkban is használjuk, vannak szervezett quados programjaink, de mi is használjuk, ha nagyobb távolságokat kell megtenni.

- Részt vettek a balatonalmádi Harley Davidson találkozón. A motorozás régi szenvedélyük?
- Már kamasz korunkban is szerettünk volna motorozni, a száguldás  mindig is vonzott bennünket, de édesapánk jó érzékkel nem engedte, mert balesetveszélyesnek tartotta. Szoktam nézni a gyorsasági motorversenyeket, és néha úgy érzem, hogy lenne is kedvem hozzá. Irigykedve nézem, milyen csoda lehet olyan sebességgel száguldani De nagyobb bennem a felelősségérzet, belátom, ehhez én nem motorozok elég jól, sokkal korábban kellett volna kezdeni ,  felnőtt fejjel már késő ilyesmibe belevágni. Néhány éve az öcsém Zoli ajándékozott meg egy Harley-val, azóta motorozunk. Öreg „rocker”-ként, lassan járunk, nem száguldozunk, de nagyon élvezzük a motorozás nyújtotta szabadságélményt.  Az ember arcát éri a szél, érzi a levegő illatát, szóval a feeling így is megvan. Több túrát is tettünk az idén, de sajnos kevés idő jut erre is.

- A motorozás mennyivel veszélyesebb sport, mint a fogathajtás?
- Kétségtelen, hogy vannak veszélyei, de abban azért szereztünk némi rutint és profik lettünk az elmúlt évek során. Igaz, a teljesítőképesség határainak feszegetéséről szól az is, a család persze aggódik értünk, de ez a szenvedélyünk és nem tudunk róla lemondani.

- Mi vonzotta Önöket a Nemzeti Vágtához?
- Régóta foglalkoztat bennünket, hogy miként lehetne a lovaglást, a lóval való foglalatosságokat népszerűbbé tenni Magyarországon. Amikor Geszti Péterék megálmodták a Nemzeti Vágtát, szakmai partnerként, segítőként örömmel vettünk részt benne, de nem hittük volna, hogy ilyen gyorsan ekkora sikert fog elérni. Célul tűztük ki, hogy a lovas sportot széles körben elterjesztjük és a fiatalokkal megszerettetjük a lovaglást. Ehhez mindenképpen szükség van ilyen nagy rendezvényekre, így magától értetődő volt számunkra, hogy tovább visszük a Nemzeti Vágtát. Nemcsak a megrendezésre vállalkozunk, hanem újabb tartalmakkal is kibővítjük, a cél az, hogy igazi országos nyári lovas eseménnyé váljék. Ez azt jelenti, hogy hasonlóképpen az eddigiekhez legyenek benne látványos show elemek, jótékonysági sztárfutam és egyebek, és tudatosan törekszünk arra, hogy a lovas-sport szépségeiből minél többet megmutassunk az ország közönségének.

- Alkalmas helyszín erre a történelmi hangulatú, a Hősök tere?
- Mindenképpen, de nem elegendő már, ezért az idén a Felvonulási és az 56-osok terét is igénybe vesszük a Széchenyi pálya céljaira. Jövőre pedig leköltözik a Műjégpálya területére és 2013-ban már – reményeink szerint szerint – négyesfogathajtó Európa Bajnoksággal is kibővül a program, természetesen nemzetközi díjugrató versenyt és például éjszakai lovas showt is tervezünk.

- Az idén milyen újdonságra számíthatnak a nézők, a lósport rajongói?
- A Vágta zárónapján, szeptember 18-án rendezünk egy különleges, egyelőre a világon egyedülálló kocsi–versenyt is, amelynek az érdekessége, hogy a versenyzők olyan fogatot hajtanak majd, mint amilyen annak idején Ben-Húré volt – vette át a szót bátyjától Lázár Zoltán.

- Kik mérik össze tudásukat, ügyességüket ezeken a kocsikon?
- Sztárbarátaink versenyeznek majd, Fábry Sándor, Rékasi Károly, Pataki Attila és Keresztes Ildikó, rajtuk kívül pedig nyolc profi fogathajtó mérkőzik majd meg a speciális tervezésű, külön erre a célra épített kocsikon.

-Honnét jött az ötlet?
- Már az első Nemzeti Vágtán szerettük volna a kocsiversenyeket is be venni a programba, el is indultunk egy próba-futamon négy négyes fogattal, de gyorsan kiderült számunkra, hogy azok az eszközök, amelyeket a maratoni fogathajtó versenyeken használunk, nem igazán alkalmasak ezen a gyorsasági terepen, ide speciális felszerelés kell. Most, hogy élére álltunk a Nemzeti Vágtának, úgy éreztük, hogy itt a pillanat, és ezzel továbbfejlesztjük a programot.

- Számítanak nemzetközi érdeklődésre is?
- Természetesen reméljük, hogy a Vágta nemzetközi szinten is jelentős eseménnyé válik, de elsősorban a hazai, a nemzeti jellege fontos számunkra. Az a nagyszerű, hogy a városok, falvak bekapcsolódnak egy közös versenybe, sőt, a határon túli magyar lakta települések is részt tudnak venni. A következő években szeretnénk majd egy olyan nemzetközi futamot is meghirdetni, amelyen az európai városok által benevezett versenyzők mérik össze tudásukat.

- Önök szeretnek lovagolni?
- Mostanában már csak hobbi szinten, korábban a versenylovainkat rendszeresen lovagoltuk, idomítottuk. Főleg a téli időszakban jut rá több idő, hóban, vadászatok alkalmával a lovaglás nagyon nagy élvezet számunkra.

- És nyáron a motorozáson kívül milyen hobby-sportot űznek?
- Hajózunk ha tehetjük, a Balatonon és a tengeren is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!