Kultúra

2017.01.29. 21:40

Sokféle zenei árnyalat

Dunaújváros - Szükség, igény van a minőségi komolyzenére.

Balla Tibor

Ezt a tételt bizonyította péntek esti koncertjével Inna Kolisnychenko zongoraművész az MMK-ban. Egyetlen esztendő alatt már a negyedik koncertet adta népes közönség előtt pénteken este a Munkásművelődési Központ emeleti nagytermében Inna Kolisnychenko ukrán származású zongoraművész.

Ezúttal az eddigiektől eltérően nem egy műfajt mutatott be részletesen, hanem több - ismertebb vagy kevésbé elterjedt és népszerű - műfajból válogatott. Ezeken a példákon keresztül mutatta be, hogy ugyanannak a zenei formának hányféle változata létezik, attól függően, hogy melyik korban, országban, mely zeneszerző tollából származik az adott kompozíció. E sok és sokféle árnyalat miatt választotta fellépése címéül: „A zene 50 árnyalata”.

Ezzel a koncerttel Inna Kolisnychenko zongoraművész és a konferanszié feladatait is ellátó férje, Kapusi Ferenc egy koncertsorozatot szeretne elindítani, amelyben a zene nagyon sokféle műfaját, árnyalatát mutatnák be.

Inna Kolisnychenko érzékeny, finom játéka elbűvölte a közönséget

A szokásoknak megfelelően a zenedarabok előtt egy rövid ismertető hangzott el, majd következtek az ismert és kevésbé ismert szerzők rövid darabjai. Az első blokkban bemutatott műfaj az arab művészetre jellemző gazdag díszítéssel, cirádás mintázattal és csipkézett dallamvilággal rendelkező arabeszk volt Schumann, Debussy és Sibelius darabjain keresztül. A románc műfaját Csajkovszkij, Sibelius és Szviridov művei érzékeltették.

A fő téma sokszori ismétlésén alapuló rondót a közismert Mozart Török indulója mellett Beethoven és Mendelssohn egy-egy darabja szemléltette. Az elégia szomorkás műfaja Rahmanyinov, Babadzsajan és Massenet műveiben elevenedett meg. Ez utóbbi előadásában csellón közreműködött Kurina Laura is. Az improvizatív impromtu Schubert, Sibelius és Chopin egymástól markánsan különböző darabjában körvonalazódott.

Inna Kolisnychenko zongoraművész
Fotó: Ady Géza

Bár a melódia nem egy önálló műfaj, de egy fejezetet a kifejező dallamvonalnak köszönhetően. Rahmanyinov melódiája után Miroszlav Skorik, az ukrán zeneszerző-iskola legfelismerhetőbb példájaként emlegetett A-moll melódiája következett. Dvorzsák melódiája csellóra és zongorára íródott. Zárásként Arutyunyan impromtuja hangzott el a két hangszeren.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!