Kultúra

2007.02.06. 03:28

Őrült spanyol, némi tüzes flamencóval

Székesfehérvár - Ekkora tömegre senki sem számított a Dali kiállításhoz kapcsolódó, éjszakai tárlatvezetésen. A képtár freskótermében gyorsan elfogyott a levegő...

Szabó Szabolcs

Ám előbb még be kellett valahogy préselődnünk, hiszen a tömeg egy része az ajtókon kívül rekedve próbált a fejek és a vállak között kukucskálásra alkalmas rést találni, hogy legalább a táncplaccként működő terem egy darabját láthassa. Végül két csoportban vehettünk részt a programon. A tömeg egyik fele elindult a tárlatvezetésre, csatlakozván Lóska Lajos művészettörténészhez, míg a másik fele a freskóteremben maradt, hogy megkezdődhessék végre a tánc... (Aztán váltottuk egymást.)

A Duende csoport tagjai nőiességet sugárzó ruhákban járták a táncot, amelyhez elegáns karmozdulatok és a cipők ritmikus kopogása társul.

A tüzes flamenco ráhangolt minket az őrült spanyol képeire, a szürrealizmus nagy alakjának egyedi világára. Az aranykor című - Salvador Dalí grafikáit, könyvillusztrációit bemutató - tárlaton Lóska elsőként a szürrealizmus ki-alakulásáról beszélt. 1924-ben jelent meg André Breton kiáltványa, amely a modern mélylélektani iskolákra támaszkodva fogalmazta meg a programot: a szürrealizmus célja a széthullott emberi totalitás visszaszerzése, amelyet a tudat kontrolljának megszüntetésével, az ösztönvilág felszabadításával lehet elérni... Lóska beszélt a szürrealista költők alkotói módszeréről, az automatikus írásról, és arról is, hogy 1925-ben Párizsban rendezték a szürrealista képzőművészek első kiállítását - ezen Dalí még nem vett részt. Így jutottunk el a tárlat főszereplőjéhez, Dalíhoz, egocentrizmusáról, humoráról, erotikus fantáziájáról híres alakjához. Lóska nem idézte megütközést keltő mondásait, de a mellékelt prospektus bőven tartalmaz efféléket... Az én kedvencem ez: Az egyetlen különbség a szürrealizmus és énközöttem, hogy a szürrealizmus én vagyok. S hogy miért? Mert a szerénytelenség, az egocentrizmus bohóc-álarca mögött valóban fantasztikus tehetségű alkotót találunk: volt miért szerénytelennek lennie. A kiállított 114 grafika Dali 1930-1980 közötti munkásságának egy szeletét mutatja be. Igazi élmény tanulmányozni ezeket a míves képeket, az egyszerű vonalakból felépülő részleteket, felfedezni a művészetére jellemző kellékeket, motívumokat: a zsiráfot, a fiókot, a mankót...

Ami könyvillusztrációit illeti: lényeges, hogy miféle irodalmi művek ihlették meg. Nem véletlen, hogy a szabadszájúságáról, erotikus fantáziájáról híres Dali éppen Sade márki képmutatást ostorozó elbeszéléseit, vagy az erotikus novellagyűjteményt, a Dekameront választotta. Az utóbbihoz készült részletgazdag, pikáns képeiből életöröm, humor sugárzik. De nagy kedvencem A háromszögletű kalap című regényhez készült pillangós, szamaras fametszet-sorozat, vagy Caroll Alice Csodaországban című meséjének megjelenítése, két lenyűgöző, színekben gazdag vízfestményen. A Sárga szerelmek című verseskötet erotikus fantáziaképein a rézkarcok még finomabbakká válnak az aranyozástól...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

A Duende csoport tagjai nőiességet sugárzó ruhákban járták a táncot, amelyhez elegáns karmozdulatok és a cipők ritmikus kopogása társul.

A tüzes flamenco ráhangolt minket az őrült spanyol képeire, a szürrealizmus nagy alakjának egyedi világára. Az aranykor című - Salvador Dalí grafikáit, könyvillusztrációit bemutató - tárlaton Lóska elsőként a szürrealizmus ki-alakulásáról beszélt. 1924-ben jelent meg André Breton kiáltványa, amely a modern mélylélektani iskolákra támaszkodva fogalmazta meg a programot: a szürrealizmus célja a széthullott emberi totalitás visszaszerzése, amelyet a tudat kontrolljának megszüntetésével, az ösztönvilág felszabadításával lehet elérni... Lóska beszélt a szürrealista költők alkotói módszeréről, az automatikus írásról, és arról is, hogy 1925-ben Párizsban rendezték a szürrealista képzőművészek első kiállítását - ezen Dalí még nem vett részt. Így jutottunk el a tárlat főszereplőjéhez, Dalíhoz, egocentrizmusáról, humoráról, erotikus fantáziájáról híres alakjához. Lóska nem idézte megütközést keltő mondásait, de a mellékelt prospektus bőven tartalmaz efféléket... Az én kedvencem ez: Az egyetlen különbség a szürrealizmus és énközöttem, hogy a szürrealizmus én vagyok. S hogy miért? Mert a szerénytelenség, az egocentrizmus bohóc-álarca mögött valóban fantasztikus tehetségű alkotót találunk: volt miért szerénytelennek lennie. A kiállított 114 grafika Dali 1930-1980 közötti munkásságának egy szeletét mutatja be. Igazi élmény tanulmányozni ezeket a míves képeket, az egyszerű vonalakból felépülő részleteket, felfedezni a művészetére jellemző kellékeket, motívumokat: a zsiráfot, a fiókot, a mankót...

Ami könyvillusztrációit illeti: lényeges, hogy miféle irodalmi művek ihlették meg. Nem véletlen, hogy a szabadszájúságáról, erotikus fantáziájáról híres Dali éppen Sade márki képmutatást ostorozó elbeszéléseit, vagy az erotikus novellagyűjteményt, a Dekameront választotta. Az utóbbihoz készült részletgazdag, pikáns képeiből életöröm, humor sugárzik. De nagy kedvencem A háromszögletű kalap című regényhez készült pillangós, szamaras fametszet-sorozat, vagy Caroll Alice Csodaországban című meséjének megjelenítése, két lenyűgöző, színekben gazdag vízfestményen. A Sárga szerelmek című verseskötet erotikus fantáziaképein a rézkarcok még finomabbakká válnak az aranyozástól...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

A Duende csoport tagjai nőiességet sugárzó ruhákban járták a táncot, amelyhez elegáns karmozdulatok és a cipők ritmikus kopogása társul.

A tüzes flamenco ráhangolt minket az őrült spanyol képeire, a szürrealizmus nagy alakjának egyedi világára. Az aranykor című - Salvador Dalí grafikáit, könyvillusztrációit bemutató - tárlaton Lóska elsőként a szürrealizmus ki-alakulásáról beszélt. 1924-ben jelent meg André Breton kiáltványa, amely a modern mélylélektani iskolákra támaszkodva fogalmazta meg a programot: a szürrealizmus célja a széthullott emberi totalitás visszaszerzése, amelyet a tudat kontrolljának megszüntetésével, az ösztönvilág felszabadításával lehet elérni... Lóska beszélt a szürrealista költők alkotói módszeréről, az automatikus írásról, és arról is, hogy 1925-ben Párizsban rendezték a szürrealista képzőművészek első kiállítását - ezen Dalí még nem vett részt. Így jutottunk el a tárlat főszereplőjéhez, Dalíhoz, egocentrizmusáról, humoráról, erotikus fantáziájáról híres alakjához. Lóska nem idézte megütközést keltő mondásait, de a mellékelt prospektus bőven tartalmaz efféléket... Az én kedvencem ez: Az egyetlen különbség a szürrealizmus és énközöttem, hogy a szürrealizmus én vagyok. S hogy miért? Mert a szerénytelenség, az egocentrizmus bohóc-álarca mögött valóban fantasztikus tehetségű alkotót találunk: volt miért szerénytelennek lennie. A kiállított 114 grafika Dali 1930-1980 közötti munkásságának egy szeletét mutatja be. Igazi élmény tanulmányozni ezeket a míves képeket, az egyszerű vonalakból felépülő részleteket, felfedezni a művészetére jellemző kellékeket, motívumokat: a zsiráfot, a fiókot, a mankót...

Ami könyvillusztrációit illeti: lényeges, hogy miféle irodalmi művek ihlették meg. Nem véletlen, hogy a szabadszájúságáról, erotikus fantáziájáról híres Dali éppen Sade márki képmutatást ostorozó elbeszéléseit, vagy az erotikus novellagyűjteményt, a Dekameront választotta. Az utóbbihoz készült részletgazdag, pikáns képeiből életöröm, humor sugárzik. De nagy kedvencem A háromszögletű kalap című regényhez készült pillangós, szamaras fametszet-sorozat, vagy Caroll Alice Csodaországban című meséjének megjelenítése, két lenyűgöző, színekben gazdag vízfestményen. A Sárga szerelmek című verseskötet erotikus fantáziaképein a rézkarcok még finomabbakká válnak az aranyozástól...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

A tüzes flamenco ráhangolt minket az őrült spanyol képeire, a szürrealizmus nagy alakjának egyedi világára. Az aranykor című - Salvador Dalí grafikáit, könyvillusztrációit bemutató - tárlaton Lóska elsőként a szürrealizmus ki-alakulásáról beszélt. 1924-ben jelent meg André Breton kiáltványa, amely a modern mélylélektani iskolákra támaszkodva fogalmazta meg a programot: a szürrealizmus célja a széthullott emberi totalitás visszaszerzése, amelyet a tudat kontrolljának megszüntetésével, az ösztönvilág felszabadításával lehet elérni... Lóska beszélt a szürrealista költők alkotói módszeréről, az automatikus írásról, és arról is, hogy 1925-ben Párizsban rendezték a szürrealista képzőművészek első kiállítását - ezen Dalí még nem vett részt. Így jutottunk el a tárlat főszereplőjéhez, Dalíhoz, egocentrizmusáról, humoráról, erotikus fantáziájáról híres alakjához. Lóska nem idézte megütközést keltő mondásait, de a mellékelt prospektus bőven tartalmaz efféléket... Az én kedvencem ez: Az egyetlen különbség a szürrealizmus és énközöttem, hogy a szürrealizmus én vagyok. S hogy miért? Mert a szerénytelenség, az egocentrizmus bohóc-álarca mögött valóban fantasztikus tehetségű alkotót találunk: volt miért szerénytelennek lennie. A kiállított 114 grafika Dali 1930-1980 közötti munkásságának egy szeletét mutatja be. Igazi élmény tanulmányozni ezeket a míves képeket, az egyszerű vonalakból felépülő részleteket, felfedezni a művészetére jellemző kellékeket, motívumokat: a zsiráfot, a fiókot, a mankót...

Ami könyvillusztrációit illeti: lényeges, hogy miféle irodalmi művek ihlették meg. Nem véletlen, hogy a szabadszájúságáról, erotikus fantáziájáról híres Dali éppen Sade márki képmutatást ostorozó elbeszéléseit, vagy az erotikus novellagyűjteményt, a Dekameront választotta. Az utóbbihoz készült részletgazdag, pikáns képeiből életöröm, humor sugárzik. De nagy kedvencem A háromszögletű kalap című regényhez készült pillangós, szamaras fametszet-sorozat, vagy Caroll Alice Csodaországban című meséjének megjelenítése, két lenyűgöző, színekben gazdag vízfestményen. A Sárga szerelmek című verseskötet erotikus fantáziaképein a rézkarcok még finomabbakká válnak az aranyozástól...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

A tüzes flamenco ráhangolt minket az őrült spanyol képeire, a szürrealizmus nagy alakjának egyedi világára. Az aranykor című - Salvador Dalí grafikáit, könyvillusztrációit bemutató - tárlaton Lóska elsőként a szürrealizmus ki-alakulásáról beszélt. 1924-ben jelent meg André Breton kiáltványa, amely a modern mélylélektani iskolákra támaszkodva fogalmazta meg a programot: a szürrealizmus célja a széthullott emberi totalitás visszaszerzése, amelyet a tudat kontrolljának megszüntetésével, az ösztönvilág felszabadításával lehet elérni... Lóska beszélt a szürrealista költők alkotói módszeréről, az automatikus írásról, és arról is, hogy 1925-ben Párizsban rendezték a szürrealista képzőművészek első kiállítását - ezen Dalí még nem vett részt. Így jutottunk el a tárlat főszereplőjéhez, Dalíhoz, egocentrizmusáról, humoráról, erotikus fantáziájáról híres alakjához. Lóska nem idézte megütközést keltő mondásait, de a mellékelt prospektus bőven tartalmaz efféléket... Az én kedvencem ez: Az egyetlen különbség a szürrealizmus és énközöttem, hogy a szürrealizmus én vagyok. S hogy miért? Mert a szerénytelenség, az egocentrizmus bohóc-álarca mögött valóban fantasztikus tehetségű alkotót találunk: volt miért szerénytelennek lennie. A kiállított 114 grafika Dali 1930-1980 közötti munkásságának egy szeletét mutatja be. Igazi élmény tanulmányozni ezeket a míves képeket, az egyszerű vonalakból felépülő részleteket, felfedezni a művészetére jellemző kellékeket, motívumokat: a zsiráfot, a fiókot, a mankót...

Ami könyvillusztrációit illeti: lényeges, hogy miféle irodalmi művek ihlették meg. Nem véletlen, hogy a szabadszájúságáról, erotikus fantáziájáról híres Dali éppen Sade márki képmutatást ostorozó elbeszéléseit, vagy az erotikus novellagyűjteményt, a Dekameront választotta. Az utóbbihoz készült részletgazdag, pikáns képeiből életöröm, humor sugárzik. De nagy kedvencem A háromszögletű kalap című regényhez készült pillangós, szamaras fametszet-sorozat, vagy Caroll Alice Csodaországban című meséjének megjelenítése, két lenyűgöző, színekben gazdag vízfestményen. A Sárga szerelmek című verseskötet erotikus fantáziaképein a rézkarcok még finomabbakká válnak az aranyozástól...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

Ami könyvillusztrációit illeti: lényeges, hogy miféle irodalmi művek ihlették meg. Nem véletlen, hogy a szabadszájúságáról, erotikus fantáziájáról híres Dali éppen Sade márki képmutatást ostorozó elbeszéléseit, vagy az erotikus novellagyűjteményt, a Dekameront választotta. Az utóbbihoz készült részletgazdag, pikáns képeiből életöröm, humor sugárzik. De nagy kedvencem A háromszögletű kalap című regényhez készült pillangós, szamaras fametszet-sorozat, vagy Caroll Alice Csodaországban című meséjének megjelenítése, két lenyűgöző, színekben gazdag vízfestményen. A Sárga szerelmek című verseskötet erotikus fantáziaképein a rézkarcok még finomabbakká válnak az aranyozástól...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

Ami könyvillusztrációit illeti: lényeges, hogy miféle irodalmi művek ihlették meg. Nem véletlen, hogy a szabadszájúságáról, erotikus fantáziájáról híres Dali éppen Sade márki képmutatást ostorozó elbeszéléseit, vagy az erotikus novellagyűjteményt, a Dekameront választotta. Az utóbbihoz készült részletgazdag, pikáns képeiből életöröm, humor sugárzik. De nagy kedvencem A háromszögletű kalap című regényhez készült pillangós, szamaras fametszet-sorozat, vagy Caroll Alice Csodaországban című meséjének megjelenítése, két lenyűgöző, színekben gazdag vízfestményen. A Sárga szerelmek című verseskötet erotikus fantáziaképein a rézkarcok még finomabbakká válnak az aranyozástól...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

Hát csoda, ha éjjel fél tizenegykor karikás szemmel, de boldogan bolyongunk a képtárban? Szemünkkel igyekszünk felinni a képek színes részleteit, és fogadkozunk, visszajövünk még - nappal is.Éjjel vagy nappal: igazi élmény tanulmányozni a míves és részlet- gazdag képeket...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!