Külföld

2012.01.16. 16:39

Hajókatasztrófa: Megdöbbentő beszámolók a túlélőktől

A túlélők szerint hatalmas pánik tört ki a Giglio szigetnél zátonyra futott óceánjáró fedélzetén. Nem számított senki és semmi, mindenki a saját életét mentette. Nem voltak tekintettel a nőkre és a gyerekekre sem. A mentőcsónakok először férfiakkal teltek meg. A szemtanúk szerint a kapitány az elsők között hagyta el a süllyedő hajót. Az egyik színpadon épp egy bűvésztrükk közepén tartottak, amikor a katasztrófa bekövetkezett, az egyik táncos egy dobozban ragadt. Hihetetlen beszámolók a túlélőktől!

Dunaújvárosi Hírlap

A túlélők felháborodva mesélték a sajtónak, min mentek keresztül a Giglio szigetnél elsüllyedő hajón. Amikor megdőlt az óceánjáró, óriási pánik tört ki. Harc indult a mentőcsónakokért, de nem a nők és a gyerekek, hanem a férfiak között. Még az egyik terhes kismamát is hátraszorították a gyáva férfiak.

A 62 éves Sandra Rogers nem hitt a szemének: „Nem a nők és a gyerekek voltak az elsők, akiket a mentőcsónakokba menekítettek. Erős férfiak - sokan közülük a legénység tagjai - foglalták el a helyeket a csónakokban. Undorító volt az egész.”

A nő azt is elmesélte, hogy a tömegben elveszítette lányát és unokáját. Senki nem mondott semmit arról, mit kell csinálni, menekült mindenki a csónakok felé: „Sikerült eljutnom egy csónakhoz. Mint az őrültek, ugráltak bele a nagydarab férfiak. Azt hittem, felborulunk.”

Az asszony örül, hogy túlélték, de egy rémálom volt az egész: „Szörnyű volt. Mindent elvesztettem, számomra nagyon értékes dolgokat. A férjem hamvait az óceánba akartam szétszórni, de a hajóval együtt a mélybe süllyedt.”

John Rodford feleségével ünnepelte házassági évfordulójukat a hajón. Épp vacsoráztak, amikor bekövetkezett a baj: „A fények kialudtak, teljes sötétség volt a teremben, majd a hajó dőlni kezdett és mindenki egy irányba sodródott. Repültek az asztalok, a berendezés, óriási káosz alakult ki.”

Ők is a mentőcsónakok felé rohantak: „Menekültünk, a feleségem még a cipőjét is elveszítette, a rengeteg készpénzről és a hitelkártyákról nem is beszélve.” Elmondása szerint a tisztek nem voltak segítőkészek: „ A vacsoránál felszolgáló pincérek próbáltak segíteni a kétségbeesett embereknek. Se tisztek, se a kapitány nem volt sehol.”

Annyira sokkolták a történtek, hogy még fel sem fogta, hogy túlélték. Egy biztos, soha többé nem utazik óceánjáróval.

A túlélők azt mondták, biztosak voltak benne, hogy meghalnak. Ha a hajóról le is jutnak, a vízben nem fogják túlélni. Sokak mindent elveszítettek, csak a ruhájuk maradt, amit épp akkor viseltek

A kapitány a szemtanúk beszámolója szerint az elsők között hagyta el a hajót egy mentőcsónakban.

Isabelle Mougin öt hónapos terhes volt. Beszámolója szerint sírva könyörgött a mentőcsónakoknál, had hagyhassa el a süllyedő hajót, mert várandós: „Azt hittem, meg fog halni a gyermekem. A kapitány csak ment, ott hagyott minket. Nem hittem el, hogy ez történik.”

Senki nem tudott semmit. Óriási volt a pánik. Beatrice Micheaud úgy döntött, beugrik a vízbe, annak ellenére, hogy csak egy vékony ruha volt rajta: „A férjemmel a vízbe ugrottunk. Nagyon hideg volt. Több mint egy órát úsztunk a vízben és rajtam csak egy estélyi ruha volt. Hiába kiabáltunk, nem hallottak minket. Végül egy hajó talált ránk, de addigra nagyon kimerültünk. Attól féltem, a férjem szívinfarktust kap.”

A legénység és a kapitány sehol sem volt. A személyzet tagjai, szakácsok, pincérek, és a hajón dolgozó külföldi táncosok segítettek a menekítésben. Az egyik színpadon épp egy bűvészmutatvány kellős közepén tartottak, amikor bekövetkezett a katasztrófa. A bűvész segédje, egy fiatal táncoslány, Rosalyn Rincon csapdába esett egy dobozban.

A Donoff házaspár hálát adott az égnek, hogy túlélték: „Mindenki halálra rémült, nem tudtuk, mit kell csinálni. Láttunk a moziban katasztrófafilmeket, mint a Poseidon vagy a Titanic, de hogy ez velünk történt és mi éltük át, hátborzongató. Soha többé nem utazunk hajóval.”

A férj meghalt, de felesége életét megmentette

Nicole Servel 60. születésnapja alkalmából gyermekeitől kapta ajándékba a luxushajó-kirándulást. Férjével, a 70-es éveiben járó Francis Servellel a délnyugat-franciaországi Toulouse közelében, Ramonville-Saint Agne városban éltek.

"A férjemnek köszönhetem az életemet" - mondta Nicole Servel, aki a francia sajtónak részletesen beszámolt kálváriájáról. "Azt mondta: ugorj, ugorj. Mivel nem tudok úszni, rám adta mentőmellényét. Haboztam, hogy leugorjak-e. Így ő ugrott elsőként. Utánaugrottam. A hátamra fordultam. Kiáltottam neki és visszakiáltott: ne nyugtalankodj, kiúszok. A víz hőmérséklete alig nyolc fok volt. És aztán többé nem láttam" - idézte fel a történteket.

Beszámolója szerint a hajón teljes volt a pánik. "Egyik fedélzetről a másikra, visszazavartak bennünket, mert tele volt minden, emberek estek el és zuhantak egymásra mindenhol. A hajó süllyedt. És ekkor a férjem azt mondta, hogy ugrani kell, le kell ugrani, mert elsüllyedünk" - emlékezett vissza az asszony. Ekkor még egyszer, utoljára megölelték egymást, és a hideg tengerbe vetették magukat.

"Amíg a vízben voltam és sodródtam egyedül, a gyermekeimre és unokáimra gondoltam. Hogy tartsam magamat. Hogy megpróbáljak életben maradni" - mondta Nicole Servel, aki nem tudja, hogy mennyi ideig volt a vízben és evickélt el a sziklákig. Az asszonyt végül a sziget lakosai mentették ki, s más túlélőkkel együtt a templomba vitték, ahol az átfagyott emberek felmelegedhettek.

Nicole Servel dühös. Nem volt mentőcsónakjuk, kettőjüknek csak egy mentőmellénye volt, és "nem akadt senki, aki megmentette volna a férjemet. Egyedül voltunk" - kesergett az asszony.

A Costa Concordia nevű olasz óceánjáró luxushajó a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigetnél múlt héten pénteken éjjel tíz óra körül beleütközött egy, a tengerfenékből kiálló sziklába és léket kapott. A hatalmas hajó előbb 20, majd a víz beáramlásának következtében 80 fokos szögben a jobb oldalára dőlt.

A hajón összesen 4229 személy tartózkodott, ezer fős személyzet és 3209 turista a világ 62 országából. A tragédia legalább hat ember életét követelte, mintegy hatvanan megsebesültek, tizenöt ember után pedig még mindig kutatnak.

A legutóbbi információk szerint a kapitány a hibás a katasztrófa bekövetkezése miatt, aki engedély nélkül változtatott a hajó útvonalán.