Felkészültek az alacsony vízállásra

2018.08.15. 19:06

A kialakult helyzet nem befolyásolja a Dunaferr biztonságos termelését, működését

Évek óta a mostani az egyik legalacsonyabb dunai vízállás. Mindez komolyan befolyásolja a folyón történő szállítmányozást, de a Dunaferr felkészült erre is.

Várkonyi Zsolt

Capt. Vaso Janicic, az ISD Portolan Kft. ügyvezető igazgatója

A kialakult helyzetről, ennek hatásairól, kezelhetőségéről kérdeztük az ISD Dunaferr Zrt. logisztikai társasága, az ISD Portolan Kft. ügyvezető igazgatóját, Capt. Vaso Janicic urat, aki készséggel állt lapunk rendelkezésére.

A Dunaferr alapanyagigényének ellátása és számos termék kiszállítása is vízi úton történik. Mennyiben befolyásolja az alacsony víz­állás a Dunaferr működését, illetve ilyenkor mi az eljárás, a protokoll, hogy kiváltsák a vízi szállítást?

– Bizonyos Duna-szakaszokon ilyen alacsony víz­állást még sohasem mértek. Ennek ellenére még a mostani rendkívül nehéz helyzetben is (amely akár vis maiornak is nevezhető) elsősorban vízi úton igyekszünk az árut elszállítani. Olyan alternatív megoldásokhoz folyamodunk, mint például könnyítjük az uszályokat, vagyis rakományuk egy részét könnyebb egységekbe rakodjuk át, majd – ­miután a kritikus pontokon sikerült így áthaladni – visszarakodjuk az eredeti uszályba, amely aztán már folytatni tudja útját a célállomás felé.

A folyamatos termeléshez biztosítani tudják a szükséges alapanyagokat

Ha olyan vízállás következik be, amely mellett a különböző folyami egységek már semmiképpen sem tudnak haladni és meg kell állítani őket, akkor a következő lehetőségünk marad: az árut az út közben található tárolóuszályokba, vagy raktárakba rakodjuk ki. Ausztria és Németország területén több ilyen raktár is a rendelkezésünkre áll, ahol az árut egy bizonyos ideig ingyen tudjuk tárolni, amíg a vízszint ismét elég magas lesz ahhoz, hogy tovább lehessen szállítani. Ha a fenti megoldás valamilyen oknál fogva (például a vevő felé vállalt szállítási határidő, rendkívül magas extra költségek) nem jöhet szóba, akkor közvetlenül szállítunk vonaton és/vagy közúton a biztonságos elérés érdekében.

Capt. Vaso Janicic, az ISD Portolan Kft. ügyvezető igazgatója

Hogyan érinti ez a nyári száraz idő a Duna többi szakaszának hajózhatóságát?

– Mivel az alapanyag javarészt ukrán és román kikötőkből a Dunán érkezik hozzánk, a mostani alacsony vízállás nagyban befolyásolja a Dunaferr szokásos logisztikai tevékenységét. A helyzet sokkal jobb az Alsó-Dunán, ugyanakkor gondjaink vannak Magyarország kritikus pontjánál, a dunaföldvári partszakasznál, gázlónál, ahol a mérce jelenleg már csak 1,7 métert mutat. Ezzel együtt a Duna leg­kritikusabb vízállása most az osztrák–német határon található. Itt a hajók, uszályok megengedett merülése 1,3 méter – sőt, elképzelhető, hogy el fogja érni az eddig elképzelhetetlennek tűnő 1,1 métert. Ez rendkívül nagy mértékben érint bennünket, hiszen belvízi késztermék-kiszállításunk döntő többségében németországi és az ARA (Belgium/Hollandia) kikötőkbe irányul.

Milyen a szállítási infrastruktúra biztonsága, gondolok ilyen esetben arra, hogy ha vasútra vagy közútra kell átterelni a termékeket, rendelkezésre állnak-e a szükséges kapacitások?

– Annak érdekében, hogy a felmerülő költségeket a lehető legalacsonyabbra tudjuk szorítani, ugyanakkor a szokásos folyamatos termelés számára hiánytalanul biztosítani tudjuk a szükséges alapanyagokat, alapvetően kétféle megoldás áll rendelkezésünkre. Első lehetőségként az uszályokat csak annyira rakodjuk meg, hogy azok át tudjanak haladni a gázlóknál, vagy a szükséges mennyiséget tartalékuszályokba rakodjuk át (könnyítünk), és így az uszály biztonságosan el tud jutni a kikötőnkbe. Második lehetőségként közvetlenül szállítunk vonaton, úgynevezett irányvonatokban.

A dunaújvárosi öbölben az extrém alacsony vízállás miatt régen látott látvány fogadja az arra járót
Fotók: Zsedrovits Enikő / DH

A különböző típusú acél késztermékek szállításához speciális vagonokra és kamionokra van szükség. Ez különösképpen igaz az acéltekercsek esetében, de a szükséges mennyiségű szállítóeszközt mindig sikerül biztosítanunk. Nyilvánvaló, hogy az előbb felsorolt megoldások elkerülhetetlenül a szállítási díj növekedésével járnak, másfelől viszont a Dunaferr így biztonságosan tudja folytatni a termelést, a készárut mi pedig időben el tudjuk juttatni a vevőkhöz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában