2013.02.17. 18:00
Talpára állítják a szakképzési rendszert
Nagy érdeklődés mellett zajlott le a Gazdaság Házában a hétvégén megrendezett szakképzési konferencia Székesfehérváron. A rendezvényen közel 130 résztvevő volt.
Miben változott a szakképzési törvény? Hogyan változott a tanulókat foglalkoztató vállalkozások helyzete az elszámolás szempontjából? Mennyiben lett más a szakképzési hozzájárulás elszámolása? Milyen változások érintik a felnőttképzőket - ezekre és hasonló képzésekre keresték a választ a résztvevők.
A nagy érdeklődés nem volt véletlen, hiszen a január 1-jén hatályba lépet jogszabály csak a Magyar Közlöny 2012. december 27-i, 180. számában jelent meg, sok területen még mindig teljes a bizonytalanság - hangzott el.
Az adatok azt mutatják, nagy szükség volt az átalakításra. A duális képzéssel el lehet majd érni, hogy minél kevesebb legyen a pályaelhagyó szakember (Infografika: A szerző)
Lakos István, a Felnőttképzők Szövetsége elnöke a jogszabály több előnyéről és hátrányáról is szólt. A visszaélések miatt bővül az adatszolgáltatási kötelezettség, figyelmeztetés nélküli szankciók jöhetnek - 20 százalékos eltérésnél a minimálbér nyolcszorosa! -, de a felnőttképzés támogatásának forrása a szakképzési hozzájárulás képzésre elszámolható része is.
- Akkreditáció helyett engedély jön, gyakoribb, kettős ellenőrzésre kell számítani, ami azt jelenti, hogy kétévente állami és külső ellenőrzés lesz, s bevezetik a vagyoni biztosítékot is. - mondta. - Komoly hiányossága a szabályozásnak - tette hozzá -, hogy elvész az átfogó nyilvántartás és statisztika, a felnőttképzési szerződés, a képzési program és az előzetes tudásmérés.
Az átalakuló szabályozás miatt még sok a nyitott kérdés, hatalmas volt hát az érdeklődés
- Új időszámítás kezdődött a magyar szakképzésben 2013-ban állította Szilágyi János, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara képzési igazgatója. A szakember kiemelte: A magyar duális szakképzési rendszer 2013. szeptembertől válik teljessé. Ennek jellemzői: 8. osztályra épülő 3 éves szakmunkásképzés, 9. évfolyamon már vállalati tanműhelyben. Ma komoly gond a tanulók alapkészségeinek hiánya, a tanulás iránti érdektelenség, a teljesítmény nélküliség, a fizikai munka elutasítása, az iskolai morál felbomlása, a nagyfokú lemorzsolódás, a szakiskola presztízsének leértékelődése tette hozzá. A munkatevékenységbe ágyazott szakképzés modelljével végre a feje tetejéről a talpára kerülnek a dolgok, ebben pedig komoly szerepe lesz a kamaráknak - hangsúlyozta.