Hírek

2010.03.24. 06:53

M6: Megakadályoznák az autópálya átadását

Több település károsultjai fogtak össze, hogy térítsék meg az ingatlanjaikban esett károkat, amelyek akkor keletkeztek, amikor az M6-os új részeihez éjjel-nappal hordták az alapanyagokat. Ám hiába fejeződött be a szállítás hónapokkal ezelőtt, nem tudnak megegyezni a kivitelezővel.

Gallai Péter

- Tavaly kapcsolódtam be az ügybe, két szálon fut a történet, külön a perkátai és külön a daruszentmiklósi. Jelzés képpen: nem csak ez a két település érintett, a ráckeresztúri polgármester is jelezte, hogy náluk is hasonló gondok vannak, és Seregélyes is hasonló cipőben jár. Szóval számos, de eredménytelen kört futottunk amíg arra az elhatározásra jutottunk, hogy a közlekedési miniszterhez, Hónig Péterhez fordulunk. De kértük a Magyar Közút és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) segítségét is, hogy lassítsák le az átadás-átvételi folyamatot, amíg nem rendeződik ez az ügy. Amennyiben megtörténik az átadás, utána az állammal kellene pereskednünk, ha így döntenek az érintettek. Ez pedig idő- és pénzigényes folyamat, ebben az esetben a lakók döntenek, hogy alakítsunk-e pertársaságot. Ha kell, megtesszük, még ha évekig is tart az eljárás.

- Hiába próbáltunk elérni bármit is a kivitelezőnél, a Porr Kft-nél, eddig ki sem jöttek megnézni, hogy mi a helyzet - folytatta az ügyvédnő. - Perkátán, ahol kétszáz ház érintett, polgármesteri támogatással és önkormányzati koordinálással megy a dolog. Az ő esetükben a 62-es az egyik beszállítói útvonal volt. Azaz meg kellett határozni, melyik fővállalkozó milyen úton engedi közlekedni az alvállalkozóit. Ráadásul csak úgy kaptak erre engedélyt a Magyar Közúttól, hogy mindennemű kárért nekik kell felelniük. Az úttestet ki is javították több kilométeren, de a házakban keletkezett problémákkal már nem törődtek. A cég azt mondta, mi nyújtsunk be bizonyítékként szakértői véleményeket a rongálódásról. Ezek százezer forintos tételek, amire az embereknek nincs pénzük. A beruházási keretből viszont egy részt el kell különíteni az esetleges helyreállításokra.

Daruszentmiklós esete annyiban más, hogy arra nem is volt kijelölve szállítási útvonal. - Magyarul erre illegálisan jártak a kamionok. Eljutottam egyszer egy illetékeshez, aki elismerte, tényleg nem beszállítói útvonalról van szó, voltak is nagy ígérgetések, amikből semmi nem lett. A lakók - itt nyolcvan ház érintett - bizonyítékként éjjel és nappal írták a kőszállító teherautók rendszámait. Ezen felül számtalan tanúnk is van, mégis jött egy elutasító levél az építtetőtől, miszerint nem állapítható meg, kihez tartoztak az említett nehézgépek, a rendszámok meg nem igazolnak semmit. Azt is nekünk kellett volna bemutatni, hogy a munkák előtt milyen állapotban voltak a házak. Csak érzékeltetem, itt körübelül hétmillió forintról van szó, ami töredéke az autópályaépítésnek - részletezte a másik szálat az ügyvédnő.

Balog Edina annyit még elmondott, hogy pénteken kapott egy telefont a tárca mellett tevékenykedő beruházási irodától, hogy foglalkoznak a kérdéssel, de alaposan szeretnék körbejárni a dolgot...

Perkátán viszont már régen elfogyott a türelem, kedden Somogyi Balázs polgármester és Paksi Tibor, a faluüzemeltetési központ vezetője kalauzolt minket. A városvezető leszögezte, ők is támogatják a sztráda épülését, de nem azon az áron, hogy mások vagyonát tönkretegyék.

- Miután hosszú hónapokig nem történt semmi előrelépés, megkerestük az ügyvédnőt. Mi állapodtunk meg vele, hogy segítsen nekünk. Egyszer ugyan volt egy állapotfelmérés, de arról a lakók nem kaptak másolatot, így nincs mivel összevetni a károkat. Meg lehet nézni a házakat, a főút mellett bárhova megyünk, találni problémát. Persze van, aki nem várt, és maga csináltatta meg - mesélte a polgármester.

Krizsnyán Mátyásék is így tettek, náluk még a wc is elrepedt a rezgéstől, nem csak az ablakok. Viszont a pince, ami folyamatosan omlott a forgalomtól, most is ilyen állapotban van.

- Nem hiszik el, de ezen felül egy hét hektós hordón egyszerűen elpattantak az abroncsok, a bor meg kifolyt a földre, bokáig jártam a borban - panaszkodott Misi bácsi.

Szabó Lászlóné már arról beszélt elkeseredetten, hogy egy élet munkája megy tönkre. - Hiába festettünk, újra lejött a vakolat, olyan rázkódás volt, hogy leszakadt a polc a falról. Négy kisgyerekem van, sokszor arra ébrednek még most is, hogy anya, leszakadt a mennyezet - utalt arra Szabóné, hogy a helyzet azután se sokat javult, hogy az M6-osra megszűnt a szállítás.

Bogó Anikóéknál már tavaly is jártunk, a Fő utcán élő család azóta megjavíttatta a konyhát, most viszont az utcára néző szoba keresztben elrepedt mennyezete jelzi az irdatlan teherforgalom jótékony hatását.

És a sort még folytathattuk volna tovább, bárhova tértünk be, csak a gondjaikat sorolták az emberek.

Paksi Tibor menet közben azt mondta, attól is tart, ha egyszer az elkerülő út elkészül, akkor a 62-es belterületi szakasza önkormányzati tulajdonba kerül, így a károkat is megöröklik. Példaként az árkok megsüllyedő és bedőlő fedlapjait említette.

- De van eset beszakadt önkormányzati járdára is, ami szintén a terhelés számlájára írható. Most ezzel is kihez menjünk? Meg kell csináltatni, nem várhatunk vele hónapokat - fogalmazott a vezető.

A kártérítés természetesen csak az autópályaépítés idejére vonatkozna, így a továbbra is jelentős kamionforgalmat lebonyolító Perkátán a végleges megoldás az elkerülő út lenne. Ezt nagyon rég szorgalmazzák a polgármester mellett az ott élők, ám Somogyi Balázs a fellélegzést jelentő tehermentesítő útról sem tudott jó hírrel szolgálni:

- Úgy volt, hogy nyáron kezdődik az építkezés, ezzel szemben eljárási hibák miatt a napokban visszavonták a kiírást, új lesz helyette. Most erre mit mondjak...

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye szerint a közbeszerzés során a kérdés-válaszok időszakában, kiegészítő tájékoztatójukban egy értékelési szempontot úgy határoztak meg, hogy az eltért az eredeti ajánlati felhívásban szereplő értékelési szemponttól. Mivel a hiba nem orvosolható, így az eljárást meg kellett szüntetni, és új pályázatot kiírni. Ennek tervezett megjelentetése március végén lesz.

A DH az ügyben tegnap megkereste a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot is, de kérdésünkre, miszerint a vétóra felszólított miniszter miként vélekedik a történtekről, lapzártánkig nem érkezett válasz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!