Hírek

2009.10.21. 02:29

Konkurencia a hipermarketeknek

Ami Magyarországon megterem, abból a termékből csak a garantáltan jó minőségű hazait árusítják - röviden ez az alapelv. Tegnap délután megnyitott városunkban az első, majd rögvest azután a második MAGOSZ-üzlet, vagyis az országot behálózó szociális bolthálózat egy-egy tagja.

Dunaújvárosi Hírlap

2008-ban végérvényesen lépéskényszerbe került a MAGOSZ. Az értékesítési gondok tetőzése a zöldség- és gyümölcságazat mellett elérte a hazai tejtermelőket is. A kettős nyomás önálló cselekvésre késztette az érdekvédőket. A MAGOSZ és CBA együttműködésének köszönhetően még abban az évben sikerült jóval az adott felvásárlási árak fölött, de a piaci árak alatt a fogyasztókhoz juttatni tízezer tonna szabolcsi almát. Ezzel egyidőben az ország számos pontján indult meg az értékesítés - akciós formában.

A pozitív termelői és vásárlói tapasztalatokra alapozva idén január 21-én megnyílt az első szociális bolt Ferencvárosban. A nyitás után - főként Pest megyében - gomba- módra szaporodtak a társboltok, majd a tavasz elején megkezdődőtt a vidéki értékesítési lánc kiépítése. Május derekán a MAGOSZ vezetői már arról referáltak a sajtónak, hogy több mint hétszáz üzleti partner várja a csatlakozást. Az eredeti tervek egy kétszáz szereplős bolthálózat kiépítéséről szóltak. A MAGOSZ által egybefogott és árszabályzott értékesítési lánc két újabb ponttal bővült városunkban.

- Ma már kétszáznál jóval több boltra lenne igény - reagált felvetésünkre Jakab István, a MAGOSZ elnöke, aki tegnap - dr. Dorkota Lajos dunaújvárosi fideszes országgyűlési képviselővel, valamint több helyi városvezetővel együtt - személyesen vett részt a dunaújvárosi üzlet megnyitásán.

- A sápot leszedő közvetítő kereskedelmet kiiktattuk a rendszerből - folytatta a fő mezőgazda. A cél ugyanis az, hogy visszafoglaljuk saját piacunkat - csempészett némi aktuálpolitikát a boltnyitási ceremóniába Jakab, aki egyébként a Fidesz országgyűlési képviselője.

Továbbgördítve ezt a gondolatmenetet, szóba hoztuk a családi gazdálkodók ügyét. A minap napvilágot látott ugyanis a hír: pénzügyi ellehetetlenülés fenyegeti a családi gazdálkodók zömét, akik már az esedékes hiteltörlesztéseiket sem tudják fizetni. Ráadásul most járnak le azok a kölcsönök, amiket még 2002 előtt vehettek fel a gazdák. A pénzeket pedig vissza kellene fizetni.

A kölcsönök futamidejének a meghosszabbítása az egyik lehetőség - válaszolt a hitelekkel kapcsolatos kérdésünkre Jakab, aki szerint a válság idején állami pénzekből konszolidált bankoknak ebben a helyzetben, nemzetgazdasági érdekekből, igenis engedniük kellene. Az viszont nem megoldás, hogy a hitelek negyven százaléka erejéig újabb hitelekkel váltatnák ki a régit - jelentette ki, hozzátéve: az is biztos, hogy a lejáró kölcsönök hatvan százalékát sem tudják visszafizetni a gazdák. Ez tehát nem enyhíti a pénzügyi gondokat, és nem jelent érdemi segítséget a válsággal küszködő parasztok számára. S még tovább mentünk: a határozott agrárdiplomácia, mint kívánatos képviseleti, avagy lobbitestület létéért is elrebegtünk egy csendes imát...

De térjünk vissza magához az eseményhez: a Skála mögött, a Q-riózum éjjel-nappali üzlete mellett, szintén Q-riózum néven nyílt a szociális bolthálózathoz csatlakozott zöldség és gyümölcsüzlet.

A szitáló eső, és a meglehetős hideg ellenére eleve sok érdeklődő érkezett délután egy órára a helyszínre. Igaz, a városrészben lakókat szórólapokon értesítették is az új üzlet nyitásáról. Így aztán eleinte esélyünk sem volt, hogy beóvakodjunk, és körülnézzünk a boltban, amelynek bejárata előtt - szintén a hazait népszerűsítve - az Egri Korona Borház nedűit kóstolgatva melegíthetett a jónép.

- A beszállítói kör adott, már bejáratott, jól működő kapcsolatokról van szó. A logisztikai központ Kiskunhalason van, egy volt gombatermesztő telepén veszik át közvetlenül a termelőktől a különféle zöldségeket, gyümölcsöket. Onnan hetente többször érkezik friss áru a mi kereskedésünkbe is - avatott be a rejtelmekbe Szlobodnyik Csaba, aki feleségével, Erikával együtt vágott bele, s keresett kapcsolatot a szociális bolthálózattal.

- Mi alapvetően ebben a szellemben is gondolkodunk. A kínai helyett a magyar fokhagymát vettük meg mindig is a boltban, előnyben részesítjük a hazai termékeket - teszi hozzá Erika.

- A MAGOSZ bolthálózatához csatlakozók szabott árakon dolgozhatnak. Van egy fix, mintegy húsz százalékos haszonkulcs, amit alkalmazhatunk. Azt, hogy az üzletben mennyiért tesszük ki a karfiolt, vagy az almát, nem mi határottuk meg, hanem a hálózat. Igyekszünk versenyben lenni a multikkal, a piaci árakkal, ám a szociális boltokra leginkább az a jellemző, hogy bizonyos szezonális termékeket kínálnak időről-időre jóval olcsóbban. A kedvezményes ár nem általnosítható tehát a teljes termékskálára - annál is inkább, mert a hazai portéka mellett természetesen a külhoni gyümölcs, például a banán, a narancs is a polcra kerül, hiszen a vásárlók azt is kereshetik - összegzet Szlobodnyik Csaba, aki szeretné, ha a Q-riózum név egyfajta védjegyük is lenne.

A boltban árulnak jó minőségű, hazai készítésű tésztákat, lisztet, paprikát, mézet, különféle hüvelyeseket, mákot, savanyúságot is. Tervezik, hogy lesz majd olcsó olaj, aszalt gyümölcs, különféle magvak - ez egyelőre még nem része a kínálatnak.

A zöldségbolttal szomszédos éjjel-nappali üzletben pedig elektromos tehén, vagyis tejautomata ad friss hazait - a pusztaszabolcsi agrárgazdaság teje 160 forintos literenkénti áron csordogál a kannákba.

Az üzletnyitó csapat tegnap délután még a piacot is útba ejtette. Ott a Mini tejbolt néven ismert kis abc bővített profilt. A MAGOSZ embléma alatt ezen túl zöldséget és gyümölcsöt is árulnak - ők lettek tehát a szociális bolthálózat 76. üzlete.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!