Hírek

2013.10.15. 08:34

Csomótündér: Tanítani való mese házasságról és válásról

Minden szülő tudna legalább egy történetet említeni, amikor csemetéje egy rosszul megírt, átgondolatlan, nem pozitív üzenetű mesével találkozott. Órákat sorolhatnák, mennyit kellett nyugtatni, magyarázni, szeretni, megerősíteni a gyermeket utána.

Balla Tibor

Elegendő, ha egy technikai hiba miatt Micimackó, Füles, Malacka, Nyuszi és Róbert Gida ott ragad a hegy tetején a viharban, villámok és félelmek között, de nincs feloldás. Napokig megmarad a szorongás, a félelem. Egy rossz mese, amely nem reményt kínál a bajba jutottnak, kimondhatatlan károkat okozhat a gyermekben.

Éppen ezért kéne aranyba öntve a Színház és Filmművészeti Egyetem falára kitenni példának az olyan kezdeményezéseket, mint a Ciróka Bábszínház előadása, a Csomótündér. Tanítani kéne, s elvárni, hogy e szint alá ne merészkedjen senki!

Az előadás – amely egy sorozat része – nemcsak hogy példásan átgondolt, de érzi felelősségét is egy generáció lelki fejlődésében. Elidegenít, behúz a varázslatba, segít azonosulni a főhőssel. Mi több: megoldást is kínál. Sajátot, amit a kisiskolás maga tud megtalálni. Az előadáshoz a pedagógusoknak mellékelt foglalkoztató füzet(!) szerint a Csomótündér „Királyfiak és királyleányok cipőfűzőit gombolyítja, köti, csomózza össze, és nincs az az olló, ami a Csomótündér csomóit kibonthatná.” A házasságról szól tehát a mese. „De mi történik, ha a Csomótündér tévedésből, nem a megfelelő cipőfűzőket köti össze? El lehet-e vágni a kibonthatatlan csomót?” – gombolyítja tovább a kérdést a füzet. Mert van olyan, amikor a rövidlátó csomótündér is tévedhet.

Ilyenkor a királyi családba beköltözik a veszekedés, zsörtölődés, az állandó marakodás, vagy a fagyos csend. A kis királyfi pedig nem ért semmit, rosszabb esetben magára veszi a többiek terhét, önmagát okolja. Ugye, ismerős ez az aprócska történet! Pedig, ha a tündér listáján a név másé volt, s ő tévedésből csomózta össze cipőfűzőjüket, akkor nem biztos, hogy a királyi pár a hibás a helyzetért. Pláne nem a kis királyfi.

(Fotó: Bartókszínház)

Gyimesi Dóra meséje tabut dönt, az alsósokat gondolkodtatja el a válásról. De nem öncélúan, hanem azért, hogy számukra erre is legyen egy történet, legyen rá gyógyír, legyenek rá szavak. Kuthy Ágnes rendezése segít az azonosulásban.

Bár a Csomótündér még a színpadról köszön ránk, hallgatóira, a történet megelevenedő szereplői már a nézőtérről, közülünk érkeznek a játékba. Az előadás elmaradhatatlan része a humor, az oldott kacaj, gondolkodni ráérünk majd otthon is a történteken.

(Fotó: Bartókszínház)

A mesébe varázslatot is illik vinni. Ebben sincs hiány, csak egyet említünk: önálló életre kelnek a csomózásra váró cipők, sikongatós nevetéssel kísért üldözéssé változtatva a helyzetet. A játszók (Apró Ernő Blattner Géza díjas, Fülöp József, Krucsó Júlia Rita, és Ivanics Tamás e.h.) mindvégig hitelesen szórakoztatva királyok és királynék, tündérek és királyfiak. A zene magával ragad, a mondandó mélységeket ostromol, foglalkoztató füzet szamárvezetőt ad a továbbgondoláshoz, a feldolgozáshoz.

Mit kívánhatnánk még? Talán, hogy mielőbb láthassuk Gabit és a repülő nagypapát, a sorozat első darabját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!