Hírek

2011.08.22. 02:29

A rendőrség csak a végső megoldás

A közelmúltban nagy visszhangot váltott ki, hogy egyes városok bűnügyi fertőzöttségi mutatóit jelentősen rontják az iskolán belüli bűncselekmények. Nyakunkon az új tanév, ezért arról kérdeztük a Dunaújvárosi Rendőrkapitányság vezetőjét, kiknek milyen szerepe lehet abban, hogy az általános és középiskolák ne váljanak tinédzser bűnözők célpontjává.

Szigeti Sándor

- Dunaújvárosban 2007-ben találkoztunk jelenség szinten azzal a helyzettel, hogy erősebb diákok gyengébbektől huzamos időn keresztül napi szinten vették el fenyegetéssel vagy veréssel uzsonnapénzüket, kisebb-nagyobb értékeiket. A cselekmények hosszú ideig nem voltak ismertek előttünk. Egy iskolai jelzés indította el azt a nyomozást, amely után egyre-másra jöttek elő azok a cselekmények, melyek alapján kirajzolódott előttünk, hogy itt bizony nem gyerekek virtuskodásairól van szó, hanem arról, hogy egy kis csoport gyakorlatilag egész osztályokat tart félelemben - meséli a Dunaújvárosi Rendőrkapitányság vezetője.

 

- Több településen, így Dunaújvárosban, Ercsiben, Adonyban, Rácalmáson és Beloianniszban is eljártunk már hasonló cselekmények miatt. Ezekbe az eljárásokba bevontuk a gyermekjóléti és családsegítő szolgálatokat, a gyámhivatalokat, vizsgáltuk a családi környezetet is. Ercsiben és a városban is volt, hogy kiemeltünk gyermeket a családjából, mert ott nem láttuk biztosítottnak a fejlődését. Ehhez az eszközhöz azonban csak kiemelkedően súlyos esetekben nyúlunk, például ha a súlyos bűncselekményt elkövető gyermekeket a szülők gyakorlatilag semmilyen módon nem korlátozzák - jegyzi meg a kapitány.

- Minden ilyen nyomozás után nyugalmasabb lett a gyermekek és pedagógusok élete az iskolákban, az intézmények pedig a kezdeti tartózkodás után ma már egyre többször kérik kapitányságunk segítségét hasonló esetekben.

Egy-egy ilyen eset hosszú évekig is ismeretlen maradhat előttünk, ennek oka lehet az is, hogy a pedagógusok igyekeznek saját eszközeikkel kezelni a történéseket. Ezek gyakran elegendőek is, és nagyon helyes, hogy csak végső megoldásnak tekintik a rendőrséget. A sértett gyerekek közül sokan szégyenként élik meg a velük történteket, sokszor nem szólnak sem tanáraiknak, sem szüleiknek. A tapasztalat azonban az, hogy a hosszú ideig kezeletlen cselekménysorozatok idővel egyre súlyosabbá válnak. Volt olyan szülő, akinek az tűnt fel, hogy bármennyi uzsonnát vagy uzsonnapénzt ad a gyerekének, az mégis fogy, ugyanis a fiú nem merte elmondani, hogy minden nap elveszik tőle, ami nála van. De olyan esetünk is volt, amikor a három évig tartó bántalmazás csak akkor jutott a tudomásunkra, miután a mentő vitte el az egyik sértett gyereket az iskolából - figyelmeztet az alezredes.

- Azt hiszem, hogy a tavalyi évben Dunaújvárosban az iskolások közötti tragikus következménnyel járó erőszakos cselekmények után nem lehet kérdés, hogy az iskolai erőszakkal szemben következetesen és szigorúan kell fellépni. Mindig mérlegelni kell azonban, hogy a büntetőeljárás eszközei a legalkalmasabbak-e a probléma megoldására. A feltárt, addig látenciában lévő cselekmények persze nem mutatnak jól a statisztikai grafikonokon, de nem hiszem, hogy emiatt félre kellene fordítani a fejünket az ilyen jelenségek előtt - emeli ki Budavári Árpád.

- Bűnmegelőzési kollégáink rendszeresen járják a sulikat, a városi körzeti megbízottak körzeteikben tartják a kapcsolatot az intézményekkel, az Iskola rendőre programban, és a megyében egyedülálló kezdeményezésként működő, óvodásokat célzó Ovizsaru programban a bűnmegelőzés eszközeinek alkalmazása mellett az is célunk, hogy a rendőrökkel szemben ez a korosztály is bizalommal legyen.

Fontos kérdés ugyanakkor, kinek volna feladata felhívni a figyelmet arra, ha egy-egy oktatási intézményben elszaporodnak az ilyen jellegű problémák:

- A jelzőrendszerrel kapcsolatban vannak természetesen normákban rögzített előírások arra vonatkozóan, hogy kinek milyen esetekben kit kell értesítenie. Ezek működnek, azonban egy Dunaújváros nagyságú városban - nem beszélve a környék kistelepüléseiről - régen rossz, ha a rendszert csupán ezek a normák működtetik, és nem az azonos érdekek, a kölcsönösség és a bizalom. A helyi rendőrök, gyámhivatali, vagy a családsegítő szolgálatnál dolgozók gyerekei is ezekben az iskolákban tanulnak, nem csak a munkaköri leírásunkban szereplő kötelesség, hanem elemi érdekünk is tenni az ő biztonságukért - mondta végül Budavári Árpád.

Hamarosan kezdődik az új tanév, lesz mit végiggondolniuk az érintetteknek...

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!