Hírek

2010.05.28. 02:29

A kreativitástól a függőségig

Talán nincs is olyan távol az az idő, amikor a kockás és vonalas füzeteket számítógépek váltják fel az iskolákban, az osztályozás pedig e-mailben történik. Ám vannak nyitvahagyott kérdések: egyelőre nem látni biztosan, hogyan hat a számítógépek elterjedése az írás- és a beszédkészségre.

Szigeti Sándor

- A tanulók már ma is kapnak olyan feladatokat, amelyeket e-mailen kell megküldeniük, és az értékelés is e-mailen történik. A számítógépek totális térnyerése azonban nem biztos, hogy jó irány: komoly kihatással lehet például az írás- és a beszédkészségre - hangsúlyozza a pedagógus.

A középiskolákban ennél is tovább mennek. Verasztóné Zsiga Orsolya és Pocsainé Varga Veronika, a Lorántffy középiskola két tanára arról mesélt, hogy a nagy kamaszok tanórákon az internet segítségével terveznek meg például családi kirándulást, a szállásfoglalással és költségvetéssel együtt, vagy állítanak össze ünnepi menüsort, valamint ismerkednek más népek kultúrájával:

- A fehasználói programok ismeretén túl akár saját weblapot is tervezhetnek. Az internet más tantárgyak esetében is segítséget jelent a diákok számára és fejleszti a kreativitásukat - mondja Pocsainé Varga Veronika, Verasztóné Zsiga Orsolya pedig azt hangsúlyozza: nem elég, hogy a gyerekek megtalálják a neten az információkat, legalább ilyen fontos, hogy megfelelően szűrni is tudják azokat.

És ha már szűrés. Sok szülőnek okoz komoly fejtörést, hogy miképpen tartsák távol gyermekeiket a nem kívánt internetes oldalaktól, amíg nincsenek odahaza:

- A legegyszerűbb, ha a belépést kódhasználathoz kötjük. Megadhatjuk a jóváhagyott helyek listáját, de tematikus oldalakat, témákat le is tilthatunk. Ezek meg sem jelennek a kérpenyőn. Mivel a mai fiatalok nagyon találékonyak, célszerű minden nap ellenőrizni, hogy milyen oldalakat látogatott meg a gyermekünk - jegyzi meg Laza Gergely, a Gárdonyi iskola rendszergazdája.

És még egy, az internetezéshez kapcsolódó dolog. Egyre többször hallani, hogy a számítógéphasználat igenis okozhat mentális problémákat, például függőséget:

- Az én számomra nem kérdés, hogy létezik-e számítógép-függőség. Nagyon is létezik. Húsz évvel ezelőtt voltam az első olyan konferencián, amely a komputerek által kiváltott frusztrációval és stresszel foglalkozott - mondja dr. Szegál Borisz.

- Hogy mikor kezdődik a függőség? Amikor a számítógép fontosabb lesz, mint a család, a barátok, a szeretteink. Amikor valaki például a virtuális szexet választja a valódi testi kapcsolat helyett.

A tanszékvezető főiskolai tanár úgy fogalmaz: ott erős a számítógép, ahol gyenge a család : - Sok szülő számára a számítógép kényelmes megoldás, mert leül elé a gyerek, és addig is elvan . Ami érdekes: statisztikák szerint egyre több nő válik a számítógép és/vagy az internet rabjává.

- Mennyivel egyszerűbb például a virtuális térben ismerkedni, új barátokat szerezni. Kevesebb a kockázat, az emberek kevésbé sérülnek lelkileg, és egyetlen klikkeléssel megszakítható a kapcsolat. A probléma csak az, hogy ezek a virtuális kapcsolatok nem helyettesítik a valós társadalmi érintkezéseket, és kiüresedéshez vezethetnek. A gyakorlatban pedig sokszor egyáltalán nem működnek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!