Hírek

2017.02.17. 16:45

Alig van olyan utunk, amiben ne tett volna jelentős kárt az idei tél

Dunaújváros – Nem várnak tavaszig: a DVG Zrt. szakemberei már keletkezésük után nem sokkal dolgoznak a kátyúkon.

Pekarek János

Amerre csak járunk, alig látunk olyan útszakaszokat, amelyekben ne tett volna kárt az idei tél kemény, mínusz tizenöt-tizenhat fokokkal támadó, köddel, esővel, hóval érkező hidege. Aligha létezik a világon olyan útburkolat, amelyik károsodás nélkül kibírja ezt az időt. Gondoljunk csak bele: ugyanennek az aszfaltnak kell kibírnia a nyári plusz harmincöt-negyven fokos meleget is! Úgyhogy nem csoda, ha a legkisebb repedés is napokon belül pókhálószerű repedéshálózattá, majd valóságos kátyúcsapdává válik: az aszfaltdarabok szétszóródnak, kimaródnak a helyükről, s igencsak észben kell tartaniuk az autósoknak, buszosoknak, teherautósoknak, hogy hol kell szorosan a felezővonal mellé zárkózniuk, hol éppen ellenkezőleg, vagy hol muszáj cikkcakkban kerülgetniük a kerékvesztőket. Ezért fontos, hogy a lehető leghamarabb kijavítsák ezeket az úthibákat: különben tavaszra annyi sem marad az útjainkból, mint eddig!

Nyári Rudolf dolgozik a gereblyével

Nagy Zsolt, a DVG Zrt. vállalkozási, műszaki és ingatlankezelési ágazatvezetője érdeklődésünkre elmondta: cége elsősorban azért szerzett be egy aszfalt-újrahasznosító gépet, hogy idejében el tudják kezdeni az úthibák kijavítását, ne romoljon tovább az útminőség.

A Bagela típusú, német technológiát alkalmazó gép (amit nap mint nap láthatunk a város különböző pontjain) a felbontott, hibás aszfalt darabjait melegíti fel, és friss, keverőtelepi minőségű aszfaltot állít elő.

Ezzel nemcsak a téli útjavítások egyik legnagyobb gondját küszöböli ki, tudniillik, hogy decemberben bezárnak a friss aszfaltot előállító keverőtelepek, és áprilisnál hamarabb nem nyitnak ki - tehát elméletben ez idő alatt képtelenség javítóanyaghoz jutni, hanem más oldalról is hasznos a gép.

Mégpedig azért, mert újrahasznosítja a tönkrement aszfaltot, vagyis környezetbarát módon segíti az útjavítókat. A tönkrement aszfalt nem a szeméttelepre kerül, hanem vissza az útra, oda, ahol a helye van!

Egy javításra előkészített kátyú

A technológia további előnye, hogy (szinte) bármikor, bárhol alkalmazható. Az útkarbantartókat függetleníti a keverőtelepektől, bár természetesen az eljárásnak vannak korlátai.

Például nem alkalmazható mínusz 5 Celsius-foknál hidegebb időjárás esetén, valamint esőben sem. Három éve működtetik ezt a viszonylag kis gépet, utánfutóként valamelyik járművük után kötve, s alaposan kihasználják. Tegnap délután már a Babits utca végén, az Üzletház melletti járdajavításnál dolgozott, a járdaszegély helyett kiépített akadálymentesítő lejtő megtámasztásához gyártott aszfaltot - természetesen itt is a korábban felbontott úttest-burkolatot felhasználva.

Idén január óta mintegy négyszáz négyzetméternyi kátyút javítottak ki a Bagela berendezés segítségével. Dunaújváros egész területén dolgoznak, ha az időjárási paraméterek megengedik. Sajnos, sokszor előfordul, hogy az egyik héten kijavított kátyúhoz a következő héten már újra ki kell menniük, mondja Nagy Zsolt, mivel a változékony, vagy épp tartósan hideg idő hamar tönkreteszi a nagy terhelésnek kitett útszakaszokat.

Munkájukat a városházától kapott kátyúlista és megrendelések alapján végzik. A feladat pillanatnyilag végtelennek tűnik: ezt már mi fűzzük hozzá a korábbiakhoz...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!