Hírek

2017.04.27. 16:55

Dunáról, hajózásról és a kikötőnkről - Constancától Antwerpenig

Egész évben hajózható Dunát szeretne a folyam menti kikötőket összefogó érdekvédelmi szervezet - érvek, javaslatok.

Szabó Szabolcs

A Logisztika napján előadásokkal, kikötőbejárással várta az érdeklődőket az ISD Portolan Kft., természetesen a vasmű kikötőjében.

Talán sokan nem is tudják, de forgalmát tekintve az ISD Dunaferr Zrt. tulajdonában álló kikötő az ország legnagyobb vízi logisztikai bázisa. A hazai dunai kikötők ki- és berakodási összteljesítménye évente átlagosan 6 millió tonna, ebből 800-900 ezer tonna a dunaújvárosi kikötő teljesítménye. A szakemberek a csütörtöki logisztikai nyílt napon elmondták, bőven van még lehetőség a vízi teherszállítás piaci pozíciónak bővítésére, ám ehhez szemléletváltásra van szükség a döntéshozók részéről, és elengedhetetlen a hazai kikötők komplex és összehangolt fejlesztése is.

Berakodási szakasz - az ország egyik legforgalmasabb kikötője a dunaújvárosi, fontos gazdasági értékkel
Fotó: Ady Géza

- A teherszállítás terén a hajózás mindössze valamivel több mint két százalékot hasít ki a tortából, ezen pedig változtatni kell, erre különböző nemzetközi egyezmények és uniós irányelvek is késztetik hazánkat. A Széchenyi tervben is olvasható, hogy 2030-ig jó lenne elérni, hogy a teherforgalom tíz százaléka vízi úton történjen. Ehhez azonban érdemi döntéseket kell meghozni a közeljövőben - fogalmazott az ISD Portolan Kft. által üzemeltetett kikötőben rendezett szakmai napon a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének elnöke, Szalma Béla.

Az előadó kiemelte, a legfontosabb kérdés, hogy pontosan mit is akarunk kezdeni a Dunával? Ahhoz, hogy érdemben növekedjen a kikötők forgalma és versenyképesebb legyen a vízi úton történő teherszállítás, ahhoz előbb rendesen hajózhatóvá kellene tenni a Dunát, méghozzá nemcsak hazánkban, de Németország, valamint Románia és Bulgária egyes szakaszain is. Miért is fontos ez?

Szalma Béla által idézett statisztika szerint a tavalyi esztendőben majd' száz napon át nem, vagy csak részlegesen volt hajózható a Duna magyarországi szakasza. Ez komoly bevételkiesést és pluszköltségeket jelent a megbízóknak, a szállítást végző, hajózással foglalkozó cégeknek és a kikötőknek is. Szalma elismerte, évtizedek óta komoly vitákat vált ki ezen elképzelés, hiszen sok szakember környezetvédelmi okokra hivatkozva félti a Dunát és annak biológiai sokszínűségét.

A korábban tengerészkapitányként is dolgozó előadó azonban úgy vélekedett, számos olyan, nyugat-európai példa bizonyítja, hogy el lehet végezni úgy a folyók szabályozását, hogy közben a környezeti és fenntarthatósági elvárások is teljesülnek. Szalma kitért arra is, hogy a hazai dunai kikötők forgalmának több mint egyharmadát az agrárexport jelenti. A kikötőkben megforduló hajók, uszályok több mint kétharmada holland, német, román lobogó alatt közlekedik.

Szalma Béla előadás közben az ISD Portolan oktatótermében

A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság immár 6. alkalommal szervezte meg csütörtökön a Logisztika napját, amelyhez az e szektorban működő vállalkozások saját programokkal, bemutatókkal csatlakozhattak. Az ISD Portolan Kft. nyílt szakmai napjának második előadója Hlavacska Balázs, a cég vízi szállítmányozási üzletkötője gyakorlati példákon keresztül mutatta be, miként is zajlik a vízi kereskedelem és szállítás, melyek azok speciális szabályok, amelyek kizárólag e területre érvényesek.

A harmadik felvonásban a kikötő műszaki vezetője mutatta be a létesítmény történetét és jelenlegi eszközparkját. A kikötőben 563 méter hosszan kiépített függőleges partfalon 6 darab terminál van kialakítva. Az uszályállások egyenként 95 méter hosszúak. Az uszályállásokon fogadható önjáró hajók/bárkák maximális hossza, ha "telt ház van" 75 méter lehet. Az anyagmozgatást 7 darab portáldaru végzi. Ezek többsége már csaknem negyvenéves, ám a legutóbbi fejlesztéseknek köszönhetően központilag, számítógépes vezérléssel (is) működnek.

A cég 2015-ben készített egy fejlesztési tanulmányt. A hatékonyságnövelés és a raktározási kapacitások bővítése érdekében a jövőben szeretnének felépíteni egy 6000 négyzetméteres daruzott, fedett raktárt és egy ehhez kapcsolódó, szintén fedett áruberakodót is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!